3 zaawansowane metatagi, które warto stosować w działaniach SEO

3 zaawansowane metatagi, które warto stosować w działaniach SEO

Jeżeli zajmujesz się zawodowo SEO lub znasz w jakimś stopniu tę dziedzinę, to prawdopodobnie wiesz jak ważne są tagi tytułów i opisy meta. Ich odpowiednie wykonanie pomaga w budowaniu widoczności witryny internetowej w rankingach wyszukiwań.

Wiele osób od SEO zatrzymuje się w swoje pracy na wspomnianych tagach tytułowych i meta description. Bardzo często nie idą oni dalej z zamiarem użycia zaawansowanych metatagów, które mogą skutecznie pomóc poprawić pozycję w rankingu strony internetowej i przynieść znacznie lepsze wyniki dla swoich klientów.

W moim artykule podzielę się z Tobą 3 zaawansowanymi metatagami, które pomogą Ci poprawić ranking Twojej strony internatowej czy sklepu online, tak abyś mógł generować dzięki temu jeszcze więcej konwersji.

Meta name=”robots”

Metatag robots daje właścicielom witryn kontrolę nad tym, czy robot Google analizuje i indeksuje ich strony. Właściciele witryn internetowych mogą używać dyrektyw robotów, aby przekazywać robotowi Google wytyczne dotyczące przeszukiwania i indeksowania witryny.

Podstawowe dyrektywy dotyczące robotów obejmują:

  • ”index” - zezwala Googlebotowi na analizę i zindeksowanie strony,
  • ”follow” - zezwala Googlebotowi na analizę linków znajdujących się na stronie,
  • "noindex” - informuje Googlebota, aby nie indeksował podstrony,
  • "nofollow” – nakazuje Googlebotowi, aby ignorował linki znajdujące się na stronie.

Wiele witryn internetowych posiada domyślnie ustawioną dyrektywę ”index, follow” na każdej swojej podstronie. Właściciele stron www bardzo często myślą, że mogą korzystać z indeksowania wszystkich podstron przez Google, a czasem zwyczajnie nie zdają sobie sprawy z negatywnych konsekwencji takiego postępowania.

Nie wszystkie podstrony wymagają tego, aby znaleźć się w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Jeśli w takim serwisie istnieje podstrona o niskiej jakości, to mało prawdopodobne jest, aby zachęciła odwiedzających do jej przeglądani. Nawet więcej, bo taka podstrona może po prostu zaszkodzić reputacji witryny internetowej w rankingach wyszukiwarki internetowej jak chociażby Google.

Dodanie atrybutu noindex w kodzie strony to odpowiednie podejście do zapewniania, żeby takie podstrony, które nie zawierają szczególnie wysokiej jakości treści, nie były widoczne podczas wyszukiwania.

Kilka przykładów, kiedy warto dodać metatag robots „noindex, nofollow” do określonych stron w witrynie.

  • gdy podstrona jest nieistotna lub zawiera niskiej wartości treść, a co za tym idzie mało prawdopodobne jest, aby miała dobrą pozycję w rankingu,
  • gdy podstrona nie ma potencjału konwersji przykładowo strony logowania do panelu, polityka prywatności, strony potwierdzenia zakupu, strony wyszukiwania,
  • w przypadku posiadania landing page, które nastawione są na promowania w kampaniach reklamowych i posiadają odmienny layout do serwisu.

Pełną specyfikację metatagu robots, nie tylko ze wspomnianymi tutaj atrybutami możesz odnaleźć w oficjalnym supporcie Google - Specyfikacje metatagu robots, atrybutu data-nosnippet i nagłówka HTTP X-Robots-Tag.

Rel=”canonical”

Celem tagu rel="canonical" jest poinformowanie Google, która wersja strony docelowej jest najwyższej jakości. Mówiąc inaczej wskazuje dla Google, którą podstronę ma promować w wynikach wyszukiwania.

Google bardzo nie lubi duplikatów treści i wiadomo o tym nie od dziś. Mało prawdopodobne jest, że oceni pozytywnie Twój serwis, jeśli uzna, że ​​treści znajdujące się w nim są w dużej skali zbyt podobne do siebie. Istnieje jednak wiele uzasadnionych przypadków, w których wymagana jest podobna treść. Na przykład wiele stron produktów może być podobnych wyłącznie z kilkoma drobnymi modyfikacjami.

Tag rel canonical wskazuje na kanoniczny adres URL lub adres URL reprezentujący wersję podstawową podstrony. Gdy robot Google indeksuje stronę internetową, na której znajduje się ten atrybut zrozumie, że jest to zduplikowana wersja podstrony. Ponadto zdając sobie sprawię, że kanoniczny adres URL jest preferowaną wersją, Google będzie na ogół częściej promować tę podstronę w odpowiednich zapytaniach wyszukiwania.

Oto kilka idealnych przypadków użycia tego tagu:

  • gdy masz wiele wersji tej samej strony docelowej,
  • kiedy masz strony docelowe o bardzo podobnej treści jak chociażby strony produktów,
  • kiedy redystrybuujesz treści.

Podobnie jak tagi robotów, elementy kanoniczne rel dają Ci możliwość wpływania na to, które strony Google wyświetla osobom wyszukującym. Podjęcie tych dodatkowych kroków z technicznym SEO może mieć znaczący wpływ na współczynniki konwersji w Twojej witrynie.

W oficjalnym centrum wyszukiwarki Google trafisz na dodatkowe informacje na temat kanonicznych adresów URL - Konsolidacja duplikatów adresów URL.

Rel=”alternate” hreflang=”x”

Twoja witryna internetowa obsługuje rynki międzynarodowe oraz zawiera różne wersje językowe tej samej strony? Z pomocą przychodzi tag hreflang, który jest bardzo przydatny w optymalizacji SEO.

Wyszukiwarki internetową wykorzystują informację na temat lokalizacji wykorzystywania przeglądarki internetowej, aby zrozumieć intencje użytkownika oraz język, którym może się posługiwać.

Wspomniany tag hreflang określa, czy serwis ma różne wersje językowe. Dzięki temu przykładowo przeglądarka Google pokaże użytkownikowi wersję strony na podstawie jego regionu geograficznego lub preferowanego języka.

Jeżeli Twoja witryna internetowa jest kierowana na wyszukiwane hasła, które docierają do użytkowników międzynarodowych, to tagi hreflang mogą pomóc w zapewnieniu, że odpowiednia treść będzie wyświetlana odpowiednim odbiorcom. W ten sposób poprawi się widoczność Twojego serwisu, a także odczucia użytkowników, którzy od razu otrzymają taką formę przekazu, która będzie do nich dostosowana.

Tagów hreflang można także używać w sytuacjach niezwiązanych z językami, ponieważ mogą one wskazywać strony z treścią w tym samym języku, ale różniące się między sobą regionalnie.

Przykładowo posiadając serwis w języku angielskim można wskazać Google, aby wyświetlała różne wersje stron, które zostały dostosowane do odbiorców w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy chociażby Australii. Zadeklarowany w tagu hreflang region ma wpływ na to, jakie treści powinny być wyświetlane.

Pamiętaj, aby stworzyć odmiany językowe lub odmiany regionalne swojej strony zanim dodasz tagi hreflang.

Stosowanie hreflang może poprawić wspomniane wcześniej wrażenia użytkownika, a co za tym idzie może obniżyć współczynniki odrzuceń serwisu czy też zwiększyć głębokość przewijania.

Podobnie jak w pierwszych dwóch przykładach tagów, tak i tutaj masz do dyspozycji oficjalne informacje Google - Przekazywanie Google informacji o zlokalizowanych wersjach strony.

Podsumowanie publikacji

Przeprowadzając audyty stron internetowych i sklepów online wciąż bardzo często napotykam na sytuacje, kiedy to niezwykle marginalnie wykorzystywane są wspomniane meta tagi. Nie jest to nic nadzwyczajnego z racji tego, że wciąż bardzo wielu właścicieli witryn internetowych nie podejmuje dodatkowych kroków w celu wykorzystania zaawansowanych metatagów.

Powodów jest wiele, nie czują się oni komfortowo pracując nad technicznymi elementami swoich witryn albo zwyczajnie nie mają na to czasu, co może być w pewnym stopniu zrozumiałe.

Właściwe stosowanie tagów jest to jednak proces, który trzeba przejść i wykorzystanie meta name=”robots”, rel=”canonical”, rel=”alternate” hreflang=”x” pozwala budować widoczność witryny w rankingach wyszukiwarek internetowych.

Tak więc, jeżeli chcesz wycisnąć maksimum z technicznego SEO i zapewnić swojej witrynie przewagę konkurencyjną, rozważ dodanie tych metatagów i zobacz, jak poprawiają się Twoje rankingi, a co za tym idzie współczynniki konwersji ze sprzedaży oferowanych produktów i usług?

Nie wiesz jak tego dokonać? Nie masz wystarczająco dużo czasu, aby samodzielnie wykonać takie prace?

Mogę Ci pomóc, wykonując swoją usługę audytu SEO Twojej witryny internetowej, a raport który otrzymasz będzie mógł posłużyć do realizacji prac w ramach innej mojej usługi, jaką jest optymalizacji SEO stron i sklepów online.

Michał Martyniuk
Jestem współtwórcą bloga KiwiLab oraz właścicielem marki Divloy.pl, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Stosując metody Growth Hackingu realizuje cele swoich klientów rozwijając ich firmy w internecie z wykorzystaniem SEO i PPC. Przeprowadzam kampanie Pay Per Click za pośrednictwem Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów. Do tej pory brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO, a liczba ta cyklicznie wzrasta.