4 rzeczy, na których warto się skupić w audycie technicznym SEO

4 rzeczy na których warto się skupić w audycie technicznym SEO

Jeśli chodzi o SEO audyt techniczny strony, wiele osób po prostu korzysta z dostępnych na rynku narzędzi, aby wiedzieć, na czym warto się skupić celem optymalizacji strony internetowej. Niektóre narzędzia działają na prawdę fantastycznie i dadzą Ci bardzo wiele, aby dowiedzieć się czego potrzebujesz jako punkt wyjścia do optymalizacji strony internetowej lub sklepu online. Jednak wynik takiej automatycznej analizy, to wciąż tylko punkt wyjścia bez dogłębnego eksperckiego spojrzenia.

Pominięte elementy technicznego SEO

Audyt techniczne SEO to nie tylko sprawdzenie czy witryna jest indeksowana poprawnie, ale również weryfikacja jak powinna ona zostać zindeksowana. Musisz wiedzieć, co napędza poprawną indeksację Twojej strony oraz zidentyfikować wszystkie elementy, które mogą ograniczać wydajność witryny.

Struktura strony internetowej

Wiele osób nie analizuje struktury witryny, po prostu akceptując jej formę, zamiast rozważać korzyści, jakie może przynieść optymalizacja struktury strony.

Właściwie zoptymalizowane witryny internetowe nie mają problemów ze swoją strukturą. Posiadają one logiczną strukturą katalogów, ich adresy URL mają sens, a nawigacja ułatwia poruszanie się w serwisie. Nadal niestety wiele stron, a szczególnie sklepów jest ofiarą złego lub kompletnego braku planowania struktury, a to bardzo duży błąd, który powoduje liczne ograniczenia.

Na co warto zwrócić uwagę względem struktury strony:

  • Poziomy głębokości strony - użyj przykładowo narzędzia Screaming Frog, aby zobaczyć jak głęboko znajdują się podstrony w Twojej witrynie. Być może posiadasz zbędne poziomy między podstronami. Czy są strony serwisu, które powinny być bliżej strony głównej, a może warto, aby znalazło się nieco dalej?
  • Struktura katalogów - czy wszystkie podstrony znajdują się w odpowiednich katalogach. Czy istnieje duplikacja podkategorii na różnych poziomach kategorii?
  • Nawigacja - czy wszystkie kluczowe strony znajdują się w głównej nawigacji serwisu. Czy znajdują się w stopce serwisu? Ile osób korzysta z linków w nawigacji, aby poruszać się po Twojej witrynie?
  • Wyszukiwanie w witrynie - jeśli masz funkcję wyszukiwania w witrynie (zwłaszcza w sklepach online), to w jaki sposób ludzie z niej korzystają. Czy istnieje powód, dla którego używają tego zamiast podążać za strukturą katalogów?

Uporządkowanie struktury witryny nie tylko ułatwi robotom indeksującym poruszanie się po niej, ale także pomoże im zrozumieć, gdzie faktycznie znajdują się ważne strony w witrynie i dlaczego powinny być tak postrzegane. Właściwą strukturą poprawisz oczywiście wrażenia swoich użytkowników i o tym również nie można zapomnieć.

Linkowanie wewnętrzne w serwisie

Linkowanie wewnętrzne jest prawdopodobnie najbardziej pomijaną częścią technicznego SEO. Linkowanie wewnętrzne to swego rodzaju mapa Twojej witryny. Umożliwia ona robotom i użytkownikom lokalizowanie i uzyskiwanie dostępu do różnych podstron, które są powiązane ze stroną, na której się znajdują.

Linkowanie wewnętrzne możemy podzielić na 2 typy:

  • Hierarchiczne - obejmuje takie elementy, jak nawigacja, stopka i mapa witryny. Określa strukturę ważności podstron w całej witrynie. Można powiedzieć, że działa jak mapa strukturalna Twojej witryny.
  • Kontekstowe - linkowanie, które ma miejsce w rzeczywistej treści na podstronach, łącząc się z powiązanymi treściami, dokumentami, usługami, produktami, stronami informacyjnymi i podstronami.

Elementy, na które należy zwrócić uwagę pod kątem linkowania to z pewnością:

  • Uszkodzone linki wewnętrzne - czy jakiekolwiek linki w witrynie prowadzą do nieprawidłowych stron?
  • Anchor texty - jakie słowa lub wyrażenia są używane do łączenia się z innymi stronami? Czy są one najbardziej odpowiednie do przekazywania trafności z jednej strony na drugą?
  • Tekst otaczający - gdzie jest umieszczony link w treści? Czy zapewnia dodatkowy kontekst? Dlaczego link tam jest? Czy zapewnia dodatkowe znaczenie dla miejsca, do którego odsyła link?
  • Łańcuchy linków - czy linki przechodzą przez wiele etapów, poprzez przekierowania http lub przekierowania kanoniczne, a może i jedno i drugie?

Konfiguracja tagów kanonicznych

Tagi kanoniczne jeśli są nieprawidłowo skonfigurowane, mogą uniemożliwić kluczowym stronom poprawną indeksację. Jest to szczególnie ważne w przypadku migracji strony czy sklepu na inną platformę/szablon, gdzie istniejące tagi kanoniczne są kopiowane, nawet jeśli witryna lub adresy URL uległy znacznej zmianie.

Warto zwrócić uwagę na takie elementy jak:

  • Łańcuchy - czy istnieją przypadki w witrynie, w których adres URL zawiera tag kanoniczny do innego adresu URL, który następnie zawiera sprzeczny tag kanoniczny lub przekierowania w innym miejscu? Jest to najważniejsza rzecz do oceny i może mieć ogromny wpływ na wydajność.
  • Status - gdy wskazujesz robotom indeksującym alternatywny adres URL, sprawdź kod statusu i możliwość indeksowania miejsca docelowego, aby upewnić się, że można uzyskać do niego prawidłowy dostęp.
  • Stan strony - w przypadku dowolnego tagu kanonicznego wskazującego alternatywny adres URL sprawdź stan strony, z której pochodzi. Dzięki temu reguły niepodlegające indeksowaniu, takie jak plik robots.txt lub noindex/nofollow, nie są przekazywane do docelowego adresu URL.
  • Migracje - jeśli przeprowadzasz migrację lub wiesz, że została ona już wcześniej zakończona, sprawdź koniecznie tagi kanoniczne, aby upewnić się, że nadal wskazują prawidłowe adresy URL, w tym http na https, a także zmiany struktury adresów URL.

Będąc przy tagach kanonicznych z pewnością warto wspomnieć nieco więcej o ich stosowaniu, co przedstawiłem już w jednym ze swoich wpisów 3 zaawansowane metatagi, które warto stosować w działaniach SEO.

Optymalizacja zasobów strony

Wyniki wyszukiwania stają się coraz bardziej wizualne dzięki większej liczbie obrazów i większej liczbie filmów pojawiających się w zapytaniach. Google ciągle pracuje nad kolejnymi aktualizacjami, aby SERPy były jeszcze bardziej wizualne. Wszystkie Twoje zasoby na stronie, takie jak obrazy, czy filmy również muszą zostać dobrze zoptymalizowane, aby mieć pewność, że będą się poprawnie wyświetlać.

Zwróć uwagę na:

  • Tagi alt - czy posiadasz w kodzie strony odpowiednie tagi alt, opisujące zasób?
  • Dane strukturalne - czy masz odpowiednie znaczniki na zasobach? Czy w przypadku zdjęć produktów są one odpowiednio oznaczone?
  • Nazwy plików – czy są odpowiednie? Czy dodają znaczenia stronie, na której się znajdują, a nie po prostu jest to jakaś losowa nazwa „zdjecie-183182.png”?
  • Rozmiar pliku – czy zasoby są odpowiednio skompresowane? Czy znacznie opóźniają czas ładowania strony? Będzie to z pewnością zyskiwać na znaczeniu, ponieważ coraz większy nacisk kładzie się na sygnały dotyczące jakości strony, więc im szybciej możesz załadować zasoby, tym lepiej, a tutaj bez cienia wątpliwości znaczenie ma ich rozmiar.

Podsumowanie informacji o audycie technicznym SEO

Zwrócenie uwagi wyłącznie na wynik audytu SEO, który wykona narzędzie, może spowodować, że skupisz się jedynie na tym, co taka analiza mówi, a nie na tym, co może faktycznie pomóc w realizacji Twoich celów budowania widoczności witryny w SERPach.

Takie, jakby nie było ograniczone podejście, może mieć znaczny wpływ na nadal niską wydajność Twojej witryny. Wprowadzanie w niej niewielkich zmian bez wiedzy eksperckiej z dużą dozą prawdopodobieństwa wciąż będzie hamować rozwój Twojej strony, a więc Twojej marki.

Niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć widoczność witryny, zwiększyć w niej ruch, czy też zwiększyć liczbę konwersji, a więc i swoich przychodów, wszystko to pomoże Ci osiągnąć faktyczny audyt SEO wykonany przez doświadczonego eksperta SEO, którego nadal nie zastąpi żadne narzędzie.

Michał Martyniuk
Jestem współtwórcą bloga KiwiLab oraz właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Stosując metody Growth Hackingu realizuje cele swoich klientów rozwijając ich firmy w internecie z wykorzystaniem SEO i PPC. Przeprowadzam kampanie Pay Per Click za pośrednictwem Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów. Do tej pory brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO, a liczba ta cyklicznie wzrasta.