Jak zadbać o swoją przyszłość w rankingach wyszukiwania: 5 wskazówek semantycznego SEO

Kiedy rozpoczynałem swoją przygodę z SEO, a było to 10 lat temu, optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek była zdecydowanie prostsza. Wystarczyło wybrać frazę kluczową i użyć ją na stronie, na przykład poprzez umieszczenie w tytule, nagłówku i tekście. Całkiem proste i przyjemne, prawda?

Oczywiście, są to nadal i z dużą dozą prawdopodobieństwa zawsze będą podstawy SEO, ale w miarę upływu czasu i pojawiania się kolejnych zmian algorytmu Google, uczyniły one SEO dużo bardziej subtelnym, bardziej złożonym i interesującym. Dziś w rankingach wyszukiwania nie chodzi tylko o wybór i użycie docelowej frazy kluczowej. Chodzi o szersze znaczenie tej frazy i intencje wyszukiwarki.

Współczesne SEO dotyczy tematów, a nie słów kluczowych

Powyższe stanowisko jest specyficznym, stopniowym procesem kreowania semantycznego SEO i ukierunkowywania słów kluczowych. Przygotowałem łącznie 5 takich wskazówek, które są dosyć obszerne, dlatego też w dalszej części artykułu przedstawię 2 z nich, natomiast pozostałe 3 opublikuję już w kolejnym artykule, tak aby nikogo ilość treści związanej z tym tematem nie przytłoczyła.

Celuj w temat, a nie tylko w słowo kluczowe

Oficjalnie Google jest określane mianem wyszukiwarki semantycznej, co oznacza, że łączy odwiedzających z odpowiedziami. Dzięki temu w SERPach trafiamy na strony, które faktycznie mają znaczenie w kontekście wpisanego przez nas zapytania, a nie tylko na strony, które wyłącznie zawierają litery i słowa z nim powiązane.

Chcąc dostosować się do tego trendu, musisz kierować swoje działania na szerszy temat, a nie tylko na konkretną frazę. Używaj powiązanych zwrotów w swojej treści, obejmujących tematy poboczne, które są jednak semantycznie związane z Twoim głównym kontekstem.

Istnieje kilka sposobów na znalezienie zwrotów, które są powiązane semantycznie.

Po pierwsze, zacznij po prostu wpisywać swoją docelową frazę kluczową w wyszukiwarce Google. Dostrzegasz, w jaki sposób zaczyna ona sugerować zapytania?

wyszukiwarka google

Wpisując powoli każdą kolejną literę od razu zorientujesz się, że prezentowane są kolejne sugestie zapytań. Wpisz kolejną literę, tak jakbyś zaczynał zupełnie nowe słowo. Spróbuj wpisać na początku słowo pytające np. jak, gdzie, kiedy, itp.. Wtem znajdziesz całe mnóstwo słów związanych z Twoim tematem.

Innym sposobem na znalezienie przydatnych dla nas zwrotów może być użycie narzędzi do keyword research jak na przykład Senuto, gdzie zostaną zasugerowane słowa kluczowe powiązane z naszym zapytaniem. Właściwe dla nas słowa dodajemy do swojej listy, aby wykorzystać je w kolejnym etapie.

senuto

Wybrane słowa kluczowe wystarczy następnie przekopiować do wyszukiwarki Google i przewinąć w dół wyników wyszukiwania, gdzie otrzymamy podobne wyszukiwania do naszego zapytania. To są właśnie kolejne frazy, które mogą być związane z Twoim zapytaniem.

wyszukiwanie podobne

Możesz użyć wielu innych narzędzi , aby znaleźć jeszcze więcej powiązanych słów kluczowych, a najlepiej będzie jeśli przeczytasz nasz poradnik na temat doboru słów kluczowych z wykorzystaniem darmowych narzędzi do keyword research.

W tym momencie powinieneś dysponować już dosyć obszerną listą zwrotów i tematów powiązanych, z których wszystkie są semantycznie związane z artykułem, który miałeś zamiar napisać.

Od tej chwili, gdy będziesz pisać artykuł po prostu wykorzystaj pomysły i zwroty, które udało Ci się znaleźć. Wypracuj w sobie jak najlepszy dla Ciebie sposób na włączenie ich do naturalnego toku pisania i używając każdego zdania, po prostu skreśl je z listy zwrotów, które udało Ci się wcześniej przygotować.

Takie podejście pomaga wskazać znaczenie dla szerszego rozumienia całego tematu, a nie tylko dla konkretnego zdania czy słowa. Popycha to również do stworzenia bardziej dokładnego, kompleksowego artykułu, czego przecież naprawdę chce od nas Google. To właśnie nazywamy semantycznym SEO. Możesz być bardzo zaskoczony tym, jaki efekt przyniesie to dla jakości Twoich treści i samej strony.

Semantyczne SEO może uczynić cię lepszym pisarzem

Teraz jesteś już odpowiednio przygotowany do poszukiwań semantycznych.

Odpowiedz na odpowiednie pytania

Powiedzmy sobie jedno, Google odpowiada na pytania. Czy odpowiedzi zawsze pokrywają się faktycznie z tym, co chcemy znaleźć? To już zupełnie inna sprawa, ale w większości przypadków tak właśnie jest, szczególnie jeśli porównamy sobie nasze doświadczenia z wynikami wyszukiwania sprzed kilku, kilkunastu lat względem chwili obecnej.

Google odpowiada na pytania i jest to właśnie jeden z głównych powodów, dla których ludzie go używają. Doskonałym sposobem na dostosowanie swojej treści do wyszukiwania jest znalezienie pytań związanych z tematem i udzielenie na nie odpowiedzi w swojej treści.

Brzmi to jak coś oczywistego, ale wielu marketerom jednak brakuje takich umiejętności lub traktują tę sferę marginalnie.

Pytania są wszędzie, ale musisz mieć oczy otwarte, gdy szukasz pytań powiązanych właśnie z Twoim zapytaniem. Na przykład korzystając z wyszukiwarki Google możesz trafić na to co widzisz poniżej i wykorzystać te pytania na swój sposób.

wyniki wyszukiwania buty

Innym źródłem pozyskiwania pytań jest serwis AnswerThePublic, gdzie wystarczy wpisać interesującą nas frazę, a narzędzie ukaże nam dziesiątki powiązanych z nim pytań. Podobną funkcjonalność można odnaleźć również we wspomnianym wcześniej Senuto.

answer the public buty

Nieco innym narzędziem jest BuzzSumo, które to umożliwia uzyskanie informacji na temat tego, jakie treści sprawdzają się najlepiej w konkretnej branży, a także najbardziej wpływają na zaangażowanie użytkowników. Dzięki temu będziesz mógł publikować dokładnie te treści, które są najbardziej pożądane przez Twoją grupę docelową.

buzzsumo buty

Kiedy już odnajdziesz najistotniejsze pytania związane z Twoim tematem, upewnij się, że odpowiedziałeś na nie w swojej treści. Pytania mogą tworzyć na przykład wspaniałe nagłówki w treści, a odpowiedzi mogą być podane w akapitach.

Na tym etapie zakończmy pierwszą część artykułu, dotyczącego 5 wskazówek semantycznego SEO, a do przeczytania kolejnych 3 punktów zaproszę Cię już wkrótce w kolejnym artykule.

CDN...

Michał Martyniuk
Jestem właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Specjalizuje się w Growth Marketingu, którego celem jest generowania potencjalnych klientów. Realizuje projekty SEO i PPC z wykorzystaniem analizy danych oraz zastosowaniem najnowszych technologii. Realizuje kampanie Pay Per Click za pośrednictwem takich kanałów jak Google, Facebook, Twitter i LinkedIn. Zajmuję się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Do tej pory zrealizowałem oraz brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO.