6 darmowych narzędzi Google wspomagających pozycjonowanie stron i sklepów

6 darmowych narzędzi Google wspomagających pozycjonowanie stron i sklepów

Skuteczność pozycjonowania stron i sklepów internetowych w dużej mierze jest uzależnione od stosowanych narzędzi. Niektóre z nich pozwalają w sposób łatwy i szybki na dokonanie analizy, które elementy w witrynie warto zoptymalizować, chcąc dać sobie szansę na poprawę widoczności w rankingach wyszukiwarek.

Firma Google to bez wątpienia gigant w swojej branży, a tak się składa, że udostępnia wiele darmowych i bardzo praktycznych narzędzi wspomagających pozycjonowanie stron i sklepów.

Zastanawiasz się z jakich narzędzi warto w szczególności korzystać? Poniżej przedstawiam listę 6 takich narzędzi, które z pewnością będą pomocne dla każdego, komu zależy na dobrym SEO swojej witryny.

Planer słów kluczowych od Google

Na początek narzędzie planer słów kluczowych (Google Kewords Planner). Jest to darmowe narzędzie firmy Google dostępne w ramach konta Google Ads. Ułatwia ono znalezienie odpowiednich dla nas słów kluczowych, które można wykorzystać do strategii pozycjonowania strony internetowej.

Planer słów kluczowych ma wyjątkowy potencjał w zakresie proponowania fraz kluczowych, prezentowana liczby ich wyszukiwań, a także umożliwia sprawdzenie konkurencyjności danego wyrażenia. To wszystko sprawia, że dużo łatwiej jest podjąć kluczowe decyzje dotyczącą tego, na jakich słowach kluczowych opierać rozwój swojej strony.

planer słów wyniki

Narzędzie znajdziesz klikając w ten adres: https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/

Google Search Console

Narzędzie Google Search Console to kolejne bezpłatne narzędzie od firmy Google. Za jego pośrednictwem możemy mówiąc w dużym skrócie monitorować jak prezentuje się serwis w wynikach wyszukiwania.

Rozwiązanie to jest wyjątkowo przydatne pod kątem kwestii technicznych serwisu, a także informacji na temat jego widoczności, a dane te są niesamowicie przydatne w procesie pozycjonowania.

Google Search Console pozwala między innymi na:

  • sprawdzić status indeksowania serwisu,
  • poznać informacje dotyczące liczby kliknięć, wyświetleń, średniej pozycji strony, a także wartości CTR,
  • zgłosić mapę witryny XML,
  • dowiedzieć się jak prezentują się linkowanie wewnątrz serwisu oraz linkowanie do serwisu,
  • poznać liczbę prawidłowo zaindeksowanych podstron oraz ewentualnych błędów,
  • jak prezentuje się obsługa strony na urządzeniach mobilnych.

GSC przykład

Narzędzie znajdziesz klikając w ten adres: https://search.google.com/search-console/about?hl=pl

PageSpeed Insights

Bezpłatne narzędzie od Google jakim jest PageSpeed Insights, daje możliwość przetestować wydajność strony na komputerach oraz na urządzeniach mobilnych. Wyniki zawierają się w zakresie od 0 do 100 punktów, a im wartość jest większa, tym świadczy to lepiej o testowanej stronie.

Wydajność witryny internetowej, a tym samym jej szybkość ładowania wpływa realnie na to czy użytkownicy chętnie na niej pozostają i wracają w przyszłości. Wynik wczytywania strony ma również wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

PageSpeed test

Narzędzie znajdziesz klikając w ten adres: https://pagespeed.web.dev/

Profil Firmy w Google (Google Moja Firma)

Narzędzie Profil Firmy w Google, a do niedawna jeszcze noszące nazwę Google Moja Firma to w pełni darmowa usługa pomagająca w pozycjonowaniu strony internetowej. Narzędzie to pozwala na udostępnienie wizerunku firmy w sieci w postaci wizytówki.

W wizytówce możemy zaprezentować dane swojej firmy, między innymi takie jak:

  • adres,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • opis firmy,
  • kategorie działalności,
  • adres strony,
  • opinie o firmie,
  • oferowane produkty i usługi.

Informacje te bez wątpienia są przydatne dla potencjalnych klientów, którzy dzięki takiej wizytówce wiedzą o istnieniu danej firmy.

Google Moja Firma przykład

Narzędzie znajdziesz klikając w ten adres: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/

Google Analytics (GA4)

Google Analytics mówiąc w dużym uproszczeniu jest to bezpłatne, rozbudowane narzędzie do analizy statystyk serwisów internetowych, udostępniane przez firmę Google.

Narzędzie zbiera dane dotyczące użytkowników, którzy odwiedzają witrynę internetową. Po implementacji odpowiedniego kodu w stronę, w momencie wejścia użytkownika na nią, narzędzie pobiera o takim użytkowniku istotne dane.

Przykładowe dane to między innymi:

  • jak użytkownicy trafili na stronę,
  • z jakiego kraju, miasta miał miejsce ruch,
  • z jakiego urządzenia korzystają odwiedzający użytkownicy,
  • jak zachowują się na stronie.

Informacje te właściwie przeanalizowane oraz zinterpretowane mogą pomóc w optymalizacji takiej strony internetowej, a co za tym idzie w lepszym dostosowaniu jej zawartości do potrzeb użytkowników.

Google Analytics przykład

Narzędzie znajdziesz klikając w ten adres: https://analytics.google.com/analytics/web/

Narzędzie do testowania uporządkowanych danych

Google udostępnia darmowe narzędzie, pozwalające na testowanie wyników dla elementów rozszerzonych znajdujących się w witrynie.

Stosowanie tych elementów w obrębie serwisu, pozwala właścicielom stron wzbogacać swoje wyniki wyszukiwania. Przy linkach do takiej strony mogą pojawiać się przykładowo oceny w postaci gwiazdek, listy artykułów z miniaturami, czy specyficzne informacje dotyczące przepisów.

Wykorzystując takie rozwiązania, można jeszcze bardziej zadbać o skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Znaczniki danych uporządkowanych można dodawać ręcznie lub wykorzystujące dostępne dla różnych CMSów wtyczki.

test danych uporządkowanych

Narzędzie znajdziesz klikając w ten adres: https://validator.schema.org/

Masz pytania lub potrzebujesz wsparcia w poruszonym temacie?

Odwiedź sekcję kontakt i napisz wiadomość, a chętnie pomogę!

Michał Martyniuk
Jestem współtwórcą bloga KiwiLab oraz właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Stosując metody Growth Hackingu realizuje cele swoich klientów rozwijając ich firmy w internecie z wykorzystaniem SEO i PPC. Przeprowadzam kampanie Pay Per Click za pośrednictwem Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów. Do tej pory brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO, a liczba ta cyklicznie wzrasta.