Co powinna zawierać stopka strony internetowej?

stopka strony www

Stopka na stronie internetowej (footer) to sekcja, która zwykle znajduje się na dole strony i zawiera informacje takie jak adres kontaktowy, informacje o prawach autorskich, linki do polityki prywatności i innych ważnych podstron serwisu.

Celem stopki jest udostępnienie użytkownikom ważnych informacji bez konieczności przeglądania całej zawartości strony www.

Czy stopka strony jest ważna dla SEO?

Stopka strony może mieć wpływ na SEO, ale nie jest to najważniejszy element dla budowania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Google i inne wyszukiwarki skupiają się przede wszystkim na treści znajdującej się na górnej części strony oraz na linkach wewnętrznych.

Stopka strony może być jednak ważna dla użytkownika, ponieważ może zawierać linki w stopce do ważnych informacji takich jak polityka prywatności czy warunki korzystania z witryny. Linki zwrotne z innych stron internetowych również mogą przyczynić się do poprawy pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Dlatego stopka na stronie internetowej powinna być zoptymalizowana pod kątem user experience i zawierać linki do najważniejszych podstron witryny, jak również zawierać odpowiednie metatagi i unikalne słowa kluczowe.

Tworzenie stopki HTML serwisu

Zaprojektowanie stopki witryny wymaga starannego planowania. Jest to sekcja, w której ludzie i roboty wyszukiwarek szukają ważnych informacji, których nie znaleźli gdzie indziej. Chcesz mieć pewność, że dostarczasz im treści i elementy, których potrzebują, aby mogli nadal przeglądać Twoją witrynę, zamiast wychodzić z niej sfrustrowani. Może tam również znaleźć się autor strony internetowej, czyli firma która ją wykonała.

Co to jest stopka i co warto umieścić w stopce strony internetowej pod kątem SEO?

Stopka html strony może być ważna dla SEO, ponieważ może zawierać takie elementy strony internetowej  jak linki do innych ważnych stron na twojej witrynie. Linki zwrotne z innych stron internetowych również mogą przyczynić się do poprawy pozycji twojej strony w wynikach wyszukiwania. W stopce strony powinny znaleźć się linki do najważniejszych podstron. Przykładowa stopka html może zawierać takie elementy jak:

  • Sekcja O nas
  • Kontakt
  • Polityka prywatności
  • Warunki korzystania
  • Mapa witryny
  • Linki do kluczowych podstron

Dodatkowo dobrze jest dodać linki do profili społecznościowych oraz zewnętrznych witryn związanych z tematyką strony.

Warto zadbać również o to, aby stopka była zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, tj. zawierała unikalne i odpowiednio dobrane słowa kluczowe.

Dlaczego musisz zoptymalizować stopkę pod kątem SEO?

Narzędzie do sprawdzania rankingu Google odchodzi od zwykłego czytania kodu witryny, aby uszeregować ją w swojej wyszukiwarce. Ranking Google określa czynniki, które składają się na to, że strona internetowa jest estetyczna i przyjazna dla odwiedzających.

Dobra budowa stopki w celu dopasowania do specyfikacji SEO pomaga wyszukiwarkom zobaczyć znaczenie Twojej witryny w porównaniu z innymi stronami. Ranking Google sprawdza grafikę w tle, słowa kluczowe, tekst zakotwiczenia i inne elementy i odpowiednio ocenia Twoją witrynę na stronach wyników wyszukiwania i dlatego stopka strony html to dobre miejsce, aby wspomóc budowanie rankingów.

Dlaczego linki w stopce mają znaczenie?

Wewnętrzna struktura linkowania jest bardzo ważna dla SEO, a także dla ułatwienia użytkownikom poruszania się po witrynie w naturalny sposób. Linki w stopce są uważane za linki obejmujące całą witrynę. Tego typu linki to łącza, które pojawiają się na prawie każdej stronie witryny.

Google chce zrozumieć, czy dodałeś linki w stopce tylko do celów SEO, czy też istnieją one, aby pomóc użytkownikom końcowym w procesie nawigacji.

Jeśli Google ustali, że Twoja html stopka na dole strony posiada linki dodane, aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po Twojej witrynie, zostaną one uznane za element pozytywny i Google zaindeksuje te linki. Jeśli te linki zostaną dodane wyłącznie w celach SEO, będzie to postrzegane jako negatywne w oczach Google i z pewnością coś, czego chcesz uniknąć.

Jeśli na przykład masz skonfigurowanych ponad kilkadziesiąt linków w stopce prowadzących do różnych lokalizacji w całym kraju, prawdopodobnie będziesz musiał zmienić tę strategię.

Zewnętrzne linki stopki

Jeśli masz zewnętrzne linki w stopce prowadzące do witryn internetowych innych serwisów, upewnij się, że są to powiązane witryny i znajdują się w tej samej niszy. Nie chcesz dodawać mnóstwa zewnętrznych linków do stopki do wszystkich typów różnych witryn, ponieważ będzie to wyglądać nienaturalnie.

Pamiętaj, że celem linków w stopce powinna być pomoc użytkownikom w poruszaniu się po Twojej witrynie. Linki w całej witrynie są teraz zdewaluowane i tak naprawdę nie przekazują wartości pod względem autorytetu linków.

Będziesz chciał dodać tag „nofollow” do tych linków zewnętrznych.

Czy linki w stopce nadal mają znaczenie w 2023 roku?

Krótka odpowiedź brzmi tak, ale ponieważ wyszukiwarki stają się coraz inteligentniejsze, linki w stopce stały się z czasem mniej ważne.

Google dokładnie sprawdza każdy link, który umieszczasz w stopce. Chce wiedzieć, czy umieściłeś linki tylko po to, aby poprawić SEO, czy też mają pomóc odwiedzającym Twoją witrynę.

Jeśli stwierdza, że te linki pomagają poprawić wygodę użytkownika witryny, linki w stopce będą pozytywnym sygnałem dla Google. Uzyskanie właściwej równowagi może być trudne.

Jak zoptymalizować stopkę dla wyszukiwarek SEO?

Gdy Twój projektant strony i programista zakończą pracę, możesz śmiało zaimplementować elementy SEO w stopce. Unikalny projekt jest niezbędny, aby zachęcić odwiedzających do pozostania na Twojej stronie do końca, ale dobre SEO daje również całej witrynie większy autorytet ze względu na liczbę słów kluczowych, odpowiednią treść i linki w stopce.

Każdy tekst w stopce jest tekstem na każdej stronie. To jest właściwe miejsce, aby wskazać swoją przydatność dla Google. Jeśli podasz swoją misję lub opis „o nas”, wykorzystaj to jako okazję do uwzględnienia głównych słów kluczowych.

Wiele razy eksperci SEO nadużywają tekstu stopki dla słów kluczowych. Spróbuj użyć słów kluczowych jako tekstu, a nie linku. Nowe skrypty są w stanie zobaczyć, czy odwiedzający przyszedł z wyszukiwarki i jakiego słowa kluczowego szukał.

Tekst kotwicy, czyli anchor text jest ważną częścią stopki witryny. Odblokowuje potencjał linków. Google używa zewnętrznego tekstu zakotwiczenia, aby zobaczyć, jak inne witryny postrzegają Twoją stronę.

Chociaż trudno jest kontrolować sposób, w jaki inne witryny prowadzą do Twoich witryn, możesz skupić się na wewnętrznych tekstach kotwicy używanych w stopce. Dowiedz się, jakiego typu tekstu zakotwiczenia i słów kluczowych z długiego ogona używać do wyszukiwania i zastanawiania się, czego szukają użytkownicy, gdy szukają produktu lub usługi.

Czego unikać optymalizując stopkę pod SEO?

Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

  • nie przeciążaj słów kluczowych w anchor text i nie szalej z linkami w stopce strony. Zachowaj najważniejsze linki na początku stopki. Ogranicz menu stopki do mniej niż 8 linków,
  • nie używaj w stopce tych samych tekstów kotwicy, co w menu głównym.
  • Nie umieszczaj linków do każdej strony swojej witryny w stopce,
  • uporządkuj wszystkie swoje linki, aby wyglądały naturalnie,
  • optymalizuj UX, tak aby odwiedzający uważali stopkę strony za.
Michał
×