Dlaczego warto prowadzić fanpage na Facebooku? 7 powodów
Fanpage jeszcze kilka lat temu należał do najskuteczniejszych kanałów promocji firmy w internecie. Zbudowanie dużego grona odbiorców i pomysł na ciekawą komunikację gwarantowały systematyczne zwiększanie widoczności brandu. Niestety, Mark Zuckerberg zapragnął czerpać finansowe korzyści z potężnej bazy użytkowników, wprowadzając płatne formy promocji, czyli reklamy Facebook Ads. To z kolei spowodowało ograniczanie zasięgów stron firmowych, by w ten sposób skierować ich właścicieli do inwestowania w kampanie reklamowe. Czy w dobie wyśrubowanych algorytmów Edge Rank i News Feed odpowiadających za wyświetlanie treści internautom warto wciąż zakładać i prowadzić firmowy fanpage na FB? Tak - przemawia za tym 7 zaprezentowanych poniżej powodów.
Spis treści
Wpływ Edge Rank i News Feed na prowadzenie strony na Facebooku
Osoby, które interesuje skuteczny marketing na Facebooku, muszą obecnie walczyć z dwoma algorytmami:
- Edge Rank - mechanizm odpowiadający za ocenę postów publikowanych przez fanpage’e i decydujący o tym, czy zostaną one wyświetlone na tablicy fanów. ER w pewnym sensie chroni użytkowników przed nagromadzeniem wpisów o charakterze komercyjnym, ale przede wszystkim ma zachęcać właścicieli firmowych profili do sięgania po płatne kampanie reklamowe. Sposób działania algorytmu jest owiany tajemnicą, jednak w branży mówi się o trzech najważniejszych czynnikach wpływających na widoczność postów:
-
- Affinity - czyli zainteresowanie fana treściami publikowanymi przez daną stronę. Jeśli pan Piotr Kowalski będzie lajkować, udostępniać i komentować wpisy z Twojego fanpage’a, nowe posty, które opublikujesz, pojawią się na jego news feedzie,
- Weight - wpisy oceniane są ze względu na rodzaju przygotowanego contentu: treść, grafika, wideo. Elementy multimedialne mają szansę pozyskać największą atencję użytkownika, dlatego to najczęściej filmik w pierwszej kolejności pojawia się na tablicy fana,
- Decay - to czas, który upłynął od publikacji postu. Świeże wpisy są premiowane przez Edge Rank, ponieważ aktualność treści w social media to priorytet.
- News Feed – czyli tablica z wpisami, które widzi użytkownik po wejściu na FB. Z początku trafiały tam wszystkie treści publikowane przez znajomych i polubione fanpage’e. Obecnie algorytmy serwują tylko wybrane posty – najczęściej ich autorami są osoby, z którymi często wchodzimy w interakcje na Facebooku, nasze najulubieńsze strony firmowe, grupy oraz oczywiście reklamy. Na początku 2018 r. Zuckerberg zapowiedział powrót do korzeni, czyli pokazywanie użytkownikom przede wszystkim aktywności ich znajomych oraz rodziny. Dlatego też konta firmowe zeszły na drugi plan, by zrobić miejsce wpisom sponsorowanym.
Algorytmy FB to coś, czego niestety nie da się przeskoczyć. Ruch organiczny w social media można zdobywać dzięki zbudowaniu zaangażowanej społeczności, której członkowie będą regularnie zaglądali na prowadzony profil. To jedna z metod na wykorzystanie potencjału marketingowego fanpage’a. Chociaż prowadzenie konta na Facebooku to niełatwy kawałek chleba, warto się zaangażować w to działanie z kilku praktycznych powodów.
Prawie każda firma na Facebooku jest obecna
Firmowy profil na FB to takie samo must have jak posiadanie strony internetowej. Stanowi podstawowy kanał komunikacji z użytkownikami, z którego korzystają nawet najmniejsi, jednoosobowi przedsiębiorcy. Skoro mała cukiernia będąca w stanie obsłużyć mieszkańców kilku najbliższych ulic promuje się na Facebooku, ogromna sieć cukiernicza tym bardziej powinna zabiegać o swoich użytkowników za pomocą największego portalu społecznościowego.
Strona firmowa na FB uwiarygodnia Twoją działalność
Fanpage to jeden z elementów social-proof zwiększający zaufanie użytkowników do Twojego brandu, sklepu internetowego, działalności prowadzonej w sieci. Osobiście kiedy wchodzę po raz pierwszy na stronę z interesującą mnie ofertą, upewniam się, że nie mam do czynienia z wydmuszką (nieprawdziwą witryną), sprawdzając właśnie profile firmy w social mediach. Gdy zobaczę regularnie publikowane posty, wpisy internautów, recenzje, nie boję się dokonać konwersji.
Prowadzenie profilu na Facebooku to szansa na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania
Chociaż zasięg postów na Facebooku często woła o pomstę do nieba, to sam fanpage pomaga zwiększać widoczność marki w rankingu Google. Algorytmy wyszukiwarki dobrze radzą sobie z indeksowaniem treści z portali społecznościowych, więc wpisy z FB coraz częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania na zapytania użytkowników. Dodatkowo zyskujesz możliwość zajęcia większej „powierzchnię” w SERP-ach na słowa kluczowe powiązane z Twoim brandem.
Firmowy Facebook to miejsce do zdobywania rekomendacji
Fanpage, podobnie jak wizytówka Google Maps, został wyposażony w opcję zbierania opinii i rekomendacji użytkowników. Taka funkcja zawsze stwarza zarówno zagrożenia (negatywne komentarze), jak i niesamowite możliwości, stając się kolejnym z elementów uwiarygodniających prowadzoną działalność.
Fanpage na Facebooku stwarza okazję do kontaktu z użytkownikami
Podstawowym celem strony na FB jest zbudowanie aktywnej, zaangażowanej i lojalnej grupy użytkowników, którzy będą śledzili poczynania Twojej firmy. To doskonałe narzędzie do prowadzenia otwartej komunikacji z klientami, słuchania ich potrzeb, odpowiadania na pytania, wyjaśniania wątpliwości, informowania o promocjach, nowościach, zmianach. Wykorzystuj fanpage jako źródło do pozyskiwania uwag od internautów, autorefleksji, naprawiania relacji z niezadowolonymi konsumentami.
Facebook firmowy to kolejne źródło konwersji
Jakiś czas temu na firmowych fanpage’ach pojawiła się opcja sklepu – właściciele stron za pośrednictwem najpopularniejszego serwisu społecznościowego mogą prowadzić sprzedaż. Czy jest to skuteczne źródło konwersji? Wszystko zależy od branży, modelu biznesowego i oferowanego asortymentu. Z pewnością jednak nie zaszkodzi przetestować kolejnego kanału dystrybucji.
Konto firmowe na Facebooku pozwala na szybką komunikację z klientami
Nie działa serwer Twojej strony internetowej? Awaria w magazynie uniemożliwia realizację zamówień? W ostatniej chwili zdecydowałeś się na zorganizowanie promocji? Facebook doskonale sprawdza się jako medium do szybkiej komunikacji z użytkownikami. Jeśli sytuacja jest podbramkowa, nie musisz tworzyć banneru, grafiki albo rozbudowanego komunikatu – wystarczy, że nawet za pomocą swojego smartfona zalogujesz się do aplikacji i napiszesz kilka zdań. To wystarczy, by uspokoić klientów i zapewnić ich o ciągłości realizacji usługi.
Prowadzenie fanpage na Facebooku – odkryj wszystkie możliwości strony na FB
Facebook nie ułatwia właścicielom fanpage’y zdobycia zasięgu organicznego, gwarantującego efektywną komunikację w social media. Publikowane posty trafiają do coraz mniejszej grupy odbiorców, giną w szumie informacyjnym, przegrywają z płatnymi reklamami Facebook Ads. Dlatego też obecnie na firmowy profil na FB należy patrzeć nieco inaczej i dostrzegać korzyści związane przede wszystkim z uwiarygodnieniem naszego brandu w internecie. Strona na FB to doskonały sposób na promocję marki, szybki kontakt z klientami, zaznaczenie swojej obecności na lokalnym i ogólnopolskim rynku. Nie rezygnuj z fanpage’a tylko dlatego, że boisz się skutków działania Edge Rank. Być może w Twoim przypadku sprawdzi się o wiele lepiej niż strona internetowa czy konto na Allegro.