Dobór słów kluczowych z darmowymi narzędziami do keyword research – kompleksowy przewodnik

29/07/2019 (aktualizacja: 20/08/2019)
  • Czas czytania: 23 min
5,0 rating
5 (2 ocen)

Dobór fraz kluczowych do pozycjonowanej strony internetowej, tekstu SEO lub artykułu blogowego to niełatwe zadanie, szczególnie jeśli nie znamy branży ani problemów i potrzeb użytkowników. Musimy wylistować wyrażenia, które wpisują do wyszukiwarki internauci z myślą o dokonaniu konwersji. Dodatkowo nie możemy zapominać o konkurencji zajmującej obecnie wysokie pozycje na wybrane przez nas hasła. Jak znaleźć słowa kluczowe, pomagające sukcesywnie i skutecznie zwiększać widoczność naszej strony w organicznych wynikach wyszukiwania? Trzeba postawić na wiedzę właściciela strony, nasze doświadczenie i wyspecjalizowane narzędzia SEO ułatwiające dobieranie słów kluczowych.

W niniejszym artykule pokażę Ci, w jaki sposób przejść przez cały proces analizy fraz, korzystając z darmowych narzędzi do keyword research. Kompleksowy przewodnik doboru słów kluczowych przygotowałam na konkretnym przykładzie, co ułatwi Ci zrozumienie całej, z pozoru zawiłej procedury. Jesteś gotowy? Super, zaczynajmy!

Co to jest słowo kluczowe na stronie www, a czym jest meta tag keywords?

Słowa kluczowe to wyrażenia najlepiej opisujące tematykę serwisu, podstrony, wpisu blogowego lub landing page’a. Odpowiadają hasłom wpisywanym przez użytkowników do wyszukiwarki, pomagając dotrzeć do firm świadczących określone usługi. Dzięki obecności fraz w treści strony, metaznacznikach oraz nagłówkach Googlebot jest w stanie rozpoznać zakres działalności właściciela domeny, odpowiednio ją kategoryzując.

Natomiast meta name keywords to jeden z meta tagów, czyli znaczników HTML, które potrafią zinterpretować wyszukiwarki. Kiedyś miał duże znaczenie dla pozycji strony, jednak dzisiaj w żaden sposób nie wpływa na ocenę serwisu przez algorytmy Google. Uzupełniało się go o pozycjonowane frazy, wskazując tematykę domeny. Pozycjonerzy nadużywali ten meta tag, wrzucając do niego całą listę słów kluczowych. I taka praktyka działała, dopóki Google nie uznało jej za spam. Obecnie nie ma większego sensu dodawanie czegokolwiek do meta tagu keywords. Lepiej poświęcić czas na rzetelny dobór słów kluczowych.

Podsumowując,
  • Słowo kluczowe (fraza) to wyrażenie, na które chcemy wyświetlać się wysoko w wyszukiwarce Google,
  • Meta tag keywords to znacznik HTML niemający obecnie wpływu na pozycje strony w wyszukiwarce Google.

Słowa kluczowe w Yoast SEO

Prowadząc szkolenia dla blogerów, copywriterów i osób samodzielnie pozycjonujących swoje strony na WordPressie, często słyszę pytanie o uzupełnianie opcji Fraza kluczowa we wtyczce Yoast SEO. Czy jest to tożsame z meta name keywords i czy należy dodawać kluczowe słowo w tym polu? Już tłumaczę, o co chodzi.

Hej, twoje SEO działa całkiem dobrze! Zobacz statystyki:
0%

Yoast to aplikacja do optymalizacji serwisów działających na WordPressie. Za jej pomocą bez ingerencji w kod źródłowy strony możemy m.in. ustawić meta tagi wspierające SEO, przygotować sitemapę, zablokować wybrane strony przed indeksacją. Wtyczka przeprowadza także własną analizę SEO tworzonych przez nas podstron i wpisów. W tym celu potrzebuje słowa kluczowego, wg którego dokona audytu SEO. I właśnie do tego służy pole Fraza kluczowa. Jeśli je wypełnimy, Yoast podpowie nam, czy tekst został właściwie zoptymalizowany.

Fraza kluczowa nie trafia do meta tagu keywords, nie musimy jej uzupełniać, a wszystkie zalecenia optymalizacyjne od Yoasta powinniśmy traktować jako pewne wskazówki, a nie obowiązujące dyrektywy. To jest jedno z wielu narzędzi, którego efekty działania należy zawsze ręcznie zweryfikować.

Jak dobrać słowa kluczowe? Narzędzia do darmowej analizy fraz  

Rynek narzędzi SEO rozwija się bardzo dynamicznie, ułatwiając pozycjonerom optymalizację serwisów internetowych. Cały czas powstają także nowe aplikacje pozwalające na szybsze, dokładniejsze i bardziej zautomatyzowane wyszukanie oraz sprawdzenie słów kluczowych adekwatnych do pozycjonowanej podstrony. Większość z nich opartych jest o dane, które prezentuje Planer słów kluczowych Google. To w nim znajdziemy najbardziej obiektywną informację prezentującą częstotliwość wyszukiwania frazy w Google i jej konkurencyjność. Jak się zapewne domyślasz, większość twórców aplikacji dobrze się ceni, więc koszty skorzystania z zaawansowanego narzędzia mogą przekroczyć Twój budżet na działania SEO.

Jak obiecałam, w ramach naszej analizy skorzystamy z darmowych, a zarazem najbardziej przydatnych wyszukiwarek słów kluczowych:

  • Podpowiedzi Google i Wyszukiwania podobne do,
  • Google Trends,
  • Planer słów kluczowych,
  • AnswerThePublic,
  • Ubersuggest.

Każde z tych narzędzi wykorzystuję podczas kompleksowej analizy fraz dla serwisów lub blogów, przygotowując np. strategię content marketingową. Choć teoretycznie służą do tego samego celu, pozwalają odkryć różne słowa kluczowe SEO strony wspierające.

Analiza słów kluczowych na przykładzie internetowego sklepu rowerowego

Turystyka rowerowa to bliski mi temat, dlatego jako przykład obrazujący wybór i dopasowanie słów kluczowych opiszę keyword research dla e-sklepu z częściami rowerowymi. Nie jestem jednak rowerowym geekiem, rozpoznaję podstawowe elementy wyposażenia jednośladu, więc od razu do głowy nie wpadną mi frazy kluczowe idealne do wykorzystania dla tego typu biznesu. To takie dodatkowe utrudnienie case’u o doborze fraz :).

Keyword research -

analiza fraz przykład

Załóżmy, że właściciel sklepu ma już jako tako zoptymalizowaną stronę, ale potrzebuje dodatkowego wsparcia w postaci wpisu na blogu do generowania konwersji. Chce wypróbować, czy teksty SEO i content marketing oraz strategia pozycjonowania na długi ogon przyniosą oczekiwane korzyści – wzrost sprzedaży.

Mamy środek sezonu, więc to teoretycznie idealna pora na sprzedaż siodełek do rowerów miejskich. W związku z tym wybierzmy frazy do pozycjonowania, które przyciągną ruch z organicznych wyników wyszukiwania i jednocześnie pozwolą przygotować naturalne oraz wartościowe teksty na stronę internetową zachęcające do zakupu.

Podsumowując, podczas naszego przykładowego keyword researchu:
  • Szukamy pomysłów na artykuły na bloga o siodełkach miejskich,
  • Sporządzamy listę wyrażeń, które warto umieścić w tekstach,
  • Sprawdzamy popularność słów kluczowych,
  • Wybieramy ograniczoną pulę fraz do nasycenia treści.

Nasza analiza słów kluczowych ograniczy się do niewielkiej liczby fraz i tematów na bloga. Nad kompleksowym doborem wyrażeń do pozycjonowania strony można spędzić naprawdę wiele godzin, a często skuteczność obranej później taktyki zależy od dokonania właściwego wyboru i postawienia na hasła mające potencjał do generowania konwersji.

Krok 1. Wiedza właściciela strony internetowej – najlepsze narzędzie propozycji słów kluczowych

Zaczynamy od rozmowy z właścicielem strony internetowej. Jego wiedza i doświadczenie stanowią dla nas punkt startowy – obierzemy kierunek, w którym podążymy, wyszukując słowa kluczowe pozycjonowanie naszego hipotetycznego sklepu wspierające.

Pan Bartosz, nasz pasjonat rowerów działający od kilku lat w branży rowerowej, opowiedział nam, że:

  • Osoby jeżdżące na rowerach miejskich cenią sobie komfort, wygodę i miękkość siodełka,
  • Jedną z popularniejszych marek siodełek miejskich jest Selle Royal,
  • Siodełka miejskie są oznaczone jako siodełka dla rowerzystów przyjmujących na rowerze pozycję pleców pod kątem 90 stopni,
  • Wyróżniamy siodełka żelowe i piankowe,
  • Siodełka dzielą się na damskie, męskie oraz uniseks.

Keyword research -

słowa kluczowe dobór

Dla osoby, która nie ma pojęcia o branży rowerowej i problemach rowerzystów miejskich, to naprawdę spora dawka cennych informacji.

Krok 2. Podpowiedzi Google i Wyszukiwania podobne do – propozycja słów kluczowych od konkurencji oraz użytkowników

Zaczynamy od sprawdzenia, co wyszukują użytkownicy i jak do tematu podchodzi konkurencja pana Bartosza. Jako że nie orientujemy się za dobrze w kwestii siodełek miejskich, na początku korzystamy z fraz typu:

  • Siodełka do rowerów miejskich,
  • Siodełko piankowe czy żelowe co wybrać,
  • Siodełko miejskie royal selle.

Jakie hasła zwraca nam pierwotna wyszukiwarka słów kluczowych, czyli Google? Oto wyniki wyszukiwania dla pierwszego z wytypowanych przeze mnie wyrazów:

google słowa kluczowe

Pan Bartosz nie sprzedaje swojego asortymentu na Allegro, więc odrzucamy hasła z tym brandem. Zostają nam takie wyrażenia jak:

  • siodełka do rowerów miejskich
  • siodełka do roweru miejskiego
  • siodełko do roweru miejskiego damskie
  • jakie siodełko do roweru miejskiego
  • wygodne siodełko do roweru miejskiego
  • siodełko rowerowe miejskie
  • siodełko rower miejski
  • siodełko rowerowe miękkie.

To już całkiem konkretna lista słów kluczowych, która nas ukierunkowuje. Sprawdźmy teraz Wyszukiwania podobne do:

frazy google w wyszukiwania podobne do

I znów eliminujemy hasła niezwiązane z biznesem pana Bartosza. W ten sposób otrzymaliśmy dodatkową pulę fraz do analizy (pominęłam duplikaty):

  • siodełko rowerowe damskie szerokie
  • siodełko rowerowe męskie prostata
  • siodełko rowerowe z amortyzatorem
  • siodełko rowerowe Brooks.

Tę procedurę powtarzamy dla kolejnych wyrażeń, które wytypowaliśmy po rozmowie z panem Bartoszem. Choć jeszcze nie znamy średniej miesięcznej liczby wyszukiwań fraz ani ich konkurencyjności, pewien plan na dalszy keyword research uporządkowuje się w naszym umyśle.

Krok 3. Trendy Google – odkrywamy bieżące mody w branży

Google Trends to darmowe narzędzie służące do odkrywania tematów zyskujących lub tracących popularność wśród haseł wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Za jego pomocą sprawdzimy też sezonowość fraz i branż.

Google Trends – jak korzystać? Szybka instrukcja

Wchodzimy na stronę: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL, wpisujemy w polu wyszukiwania konkretne hasło i klikamy enter. Otrzymujemy wykres popularności interesującej nas frazy. Czasami może zdarzyć się tak jak w naszym przykładzie – wpisane wyrażenie jest zbyt precyzyjne dla Google Trends, więc w konsekwencji nie otrzymamy żadnych informacji.

google trends narzędzie seo

W takim przypadku skorzystajmy z bardziej ogólnego słowa, np. siodełko rowerowe.

pozycjonowanie na frazy google trends

Tak jak podejrzewałam, czerwiec to najlepszy miesiąc na sprzedaż siodełek rowerowych, ponieważ popularność tego hasła jest największa w tym okresie. Na wykresie widzimy także, że sezon na części rowerowe rozpoczyna się na przełomie marca i kwietnia. To ciekawe informacje dla właściciela witryny oraz osoby dbającej o widoczność strony – z wyprzedzeniem można zaplanować działania SEO.

W Google Trends znajdziemy także mapkę Polski z zaznaczonymi województwami, w których sprawdzane przez nas hasło cieszy się największą popularnością. Schodząc jeszcze niżej, natrafiamy na pokrewne słowa kluczowe:

  • wygodne siodełko rowerowe
  • żelowe siodełko rowerowe.

Po kliknięciu zaproponowanego hasła, Google Trends przygotowuje dla nas kolejne wyrażenia używane przez internautów. W ten sposób przygotowujemy bazę inspiracji do naszego artykułu blogowego.

Google Trends niestety nie należy do narzędzi, które wskaże konkretną liczbę wyszukiwań przeglądanych fraz. Informuje jedynie o trendzie popularności oraz tematach cieszących się coraz większym zainteresowaniem użytkowników. To dobre źródło luźnych pomysłów, które następnie warto skonkretyzować w postaci słów kluczowych powiązanych z modami wyszukiwania.

Krok 4. AnswerThePublic, czyli jak szukać słów kluczowych z długiego ogona tworzących nagłówki i tematy

Dzięki poprzednim 3 krokom przygotowaliśmy wstępną listę fraz. Wiemy, w jakim obszarze powinniśmy się poruszać. Czy możemy jeszcze bardziej zawęzić tematykę wpisu na bloga? Oczywiście. W tym celu korzystamy z AnswerThePublic (narzędzie jest częściowo darmowe, dziennie możemy sprawdzić kilka słów kluczowych).

frazy long tail answer the public

Po wpisaniu frazy i wybraniu języka wyszukiwania otrzymujemy wyrażenia wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki, które są powiązane z naszym zapytaniem. Narzędzie dostarcza long tailowe słowa bardzo często układające się w pytania zadawane Google. Co ciekawe, hasła uporządkowane są wg grup zaimków. Niestety, jak wszystkie darmowe programy AnswerThePublic nie działa idealnie – w naszym przypadku nie znalazł interesujących fraz i pytań, które można wykorzystać w artykułach blogowych. 

lowa kluczowe dlugi ogon answer the public

AnswerThePublic generuje najlepsze podpowiedzi dla fraz short tailowych. Spośród otrzymanych wyników większość należy odrzucić, ponieważ przy ogólnych słowach kluczowych tematyka i kontekst wyszukiwania są bardzo rozległe. To powoduje, że wylistowane wyrażenia dotyczą nie tylko naszej, ale i innych branż.

Krok 5. Poznajemy dane o liczbie wyszukań najwartościowszych fraz, czyli jak sprawdzić popularność słów kluczowych w planerze Google

Przyszedł czas na zidentyfikowanie, które słowa kluczowe na stronie warto umieścić. Poprzednio wykorzystywane programy niestety nie podawały informacji o średniej miesięcznej liczbie wyszukań. Czym jest ta wartość?

konkurencyjność słów kluczowych

To wskaźnik popularności i wartościowości haseł wpisywanych przez użytkowników do Google. Co do zasady przyjmuje się, że im więcej osób wpisuje zapytanie do wyszukiwarki i im wyższa pozycja serwisu na to zapytanie w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większy ruch na stronie oraz szansa na konwersję. Nie jest to jednak aksjomat, ponieważ często mniej popularne frazy potrafią wygenerować większą liczbę wejść.

Na przydatność dla SEO słowa kluczowego ma również wpływ jego konkurencyjność. Ten wskaźnik znajdziemy także w planerze Google, dedykowanego do tworzenia płatnych kampanii reklamowych. Dzięki danym dostępnym w narzędziu reklamodawcy dowiadują się, jaką stawkę za kliknięcie w reklamę powinni ustawić, aby link do ich strony pojawił się np. w sekcji linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Informację o konkurencyjności wykorzystuje się także podczas analizy fraz – im większa konkurencyjność, tym trudniej będzie „wbić się” do TOP10.

Biorąc pod uwagę te dwa wskaźniki, w planerze słów kluczowych szukamy wyrażeń o dużej popularności i małej konkurencyjności. Takie frazy dają największą szansę na konwersje.

Planer słów kluczowych AdWords (Google Ads) – instrukcja obsługi krok po kroku

Googlowska wyszukiwarka słów kluczowych dostępna jest bezpłatnie dla wszystkich użytkowników. Wystarczy założyć konto w systemie Google Ads, a następnie przejść do zakładki Narzędzia i ustawienia -> Planowanie. W panelu na czerwonym pasku będzie zaczepiała nas informacja o braku uruchomionej kampanii – ignorujemy ją, swobodnie korzystając z narzędzia pomagającego w analizie fraz.

google adwords planner słów kluczowych

Wybieramy opcję Poznaj nowe słowa kluczowe. Mamy możliwość wpisania do 10 wyrażeń, dla których chcemy sprawdzić ilość wyszukiwań w Google. W naszym przykładzie posłużmy się frazami zebranymi w poprzednich etapach analizy. Po chwili otrzymujemy dane dotyczące zaproponowanych przez nas słów kluczowych oraz bardzo rozbudowaną listę haseł powiązanych z naszym wyszukiwaniem.

google planer słów kluczowych

Bez uruchomionej kampanii reklamowej nie uzyskamy niestety dostępu do pełnych danych – Google udostępnia jedynie dość szerokie zakresy popularności, prezentujące ogólny poziom wyszukiwalności wytypowanych przez nas wyrażeń. Z łatwością rozróżnimy grupy fraz cieszących się większym (np. 1 000 – 10 000 wyszukiwań mies.) oraz mniejszym (10 – 100 wyszukiwań mies.) zainteresowaniem użytkowników. Problem pojawia się wtedy, gdy w obrębie grupy chcemy zidentyfikować intensywniej wyszukiwane hasła.

Wskazówka! Zakres popularności słów kluczowych 0-10 zwykle oznacza, że fraza wg planera słów kluczowych nie jest w ogóle wyszukiwana.

Propozycje słów kluczowych Google – analiza

Wróćmy do naszego przykładu. Słowa kluczowe zebrane dla pana Bartosza z wyszukiwarki Google w większości charakteryzują się dość małą popularnością (10 -100) i dużą konkurencyjnością. Są to hasła, na które ciężko będzie wypozycjonować stronę. A gdy już osiągniemy zadowalającą pozycję i tak możemy przyciągnąć zbyt mało użytkowników, by przekuć ich zainteresowanie w konwersję. Co ciekawe, priorytetowa dla nas do tej pory fraza – siodełka do roweru miejskiego – odznacza się najmniejszą liczbą wyszukiwań.

Wskazówka! Bardzo często słowa kluczowe wskazane przez autopodopowiedzi Google oraz wyszukiwania podobne do w planerze osiągają zerwą popularność. Jest to dziwna sytuacja – skoro sama wyszukiwarka wskazuje wyrażenia jako wpisywane przez użytkowników, dlaczego narzędzie do tworzenia płatnych kampanii określa ich wyszukiwalność na poziomie zera? Musimy pamiętać, że dane z planera to średnia z ostatnich 12 miesięcy, dlatego podpowiedzi Google mogą się nieco rozmijać z informacjami z tego narzędzia.

No dobrze, Google dało nam odpowiedź, na której nam zależało – wiemy, jak wyszukiwane są nasze frazy. Ale to nie wszystko. Na ich podstawie planer przygotował 750 propozycji słów kluczowych. Jedne będą trafne, inne w ogóle rozminą się z tematyką serwisu pana Bartka, a niektóre pozostaną do wykorzystania w przyszłości. W tym momencie czeka nas żmudna analiza – przeglądnięcie pełnej listy i okrojenie jej o odpowiadające nam frazy.

Ten etap przeprowadzimy za pomocą starego, dobrego excela. Nad tabelką w Keyword Planerze po prawej stronie klikamy w niebieski napis Pobierz propozycje słów kluczowych. Zapisujemy plik na dysku. Otwieramy i usuwamy niepotrzebne kolumny i wiersze. Po oczyszczeniu excela powinniśmy otrzymać coś takiego:

adwords propozycje słów kluczowych excel

Następnie nakładamy autofiltr i rozpoczynamy obrabianie naszych danych. Sprawdzamy najpopularniejsze frazy – znajdziemy tam wyrażenia bardzo ogólne (np. rower), które najczęściej nie będą dopasowane do pozycjonowanej przez nas strony. I tak zakres po zakresie poszukujemy kluczowych słów idealnych dla wpisu blogowego o miejskich siodełkach rowerowych. 

Wskazówka! Jeśli chcesz przyspieszyć proces odsiania niedopasowanych fraz, wpisz w filtrze wyrażenie, które Cię nie interesuje, np. sztyca. Excel szybko zwróci takie hasła, a ty jednym kliknięciem usuniesz je ze swojej bazy słów kluczowych.

Po ponad godzinnym przeglądaniu i analizowaniu wyrażeń wydobytych z planera udało mi się zmniejszyć listę do 316 rekordów. Znalazłam frazy:

  • bardzo ogólne – siodełko damskie, siodełko rowerowe miejskie,
  • long tail – siodełko do roweru miejskiego damskie,
  • brandowe – siodełko Brooks, selle royal,
  • z epitetami precyzującymi potrzebę kupującego – wygodne, miękkie, skórzane, szerokie siodełko,
  • synonimiczne – siodło, siedzisko, siedzenie,
  • związane z różnymi typami/rodzajami siodełek – damskie, męskie, żelowe, dla dziecka,
  • odzwierciedlające konkretny problem/pytanie użytkownika – jakie wybrać siodełko do roweru miejskiego, jakie siodełko na długie trasy, rozmiary siodełek,
  • typowo sprzedażowe – opnie, cena, sklep internetowy.

Tak duże spektrum tematyczne pozwala na zaplanowanie nawet kilkudziesięciu tematów na bloga. Każdą z grup fraz można dodatkowo jeszcze głębiej eksplorować, przechodząc całą procedurę od nowa.

Dla pana Bartosza wybrałam 3 następujące propozycje wpisów:

  • jakie siodełko do roweru miejskiego,
  • wygodne siodełko do roweru miejskiego selle royal,
  • siodełko żelowe do roweru miejskiego.

Keyword research -

słowa kluczowe dobór

Do tych tematów dopasuję po kilka fraz o różnej popularności, konkurencyjności i długości, aby wpis miał szansę na jak najlepszą widoczność, która przełoży się na konwersje. Wybór odpowiednich wyrażeń na pewno nie będzie łatwy, szczególnie że większość propozycji z keyword planera to słowa zawierające się w grupie od 10 do 100 wyszukiwań miesięcznie. By sprawdzić ich dokładną popularność, skorzystam z kolejnego narzędzia.

Krok 6. Ubersuggest – konkurencyjne do Google i napakowane wartościowymi danymi narzędzie słów kluczowych

Ubbersuggest staje się powoli kombajnem do analizy słów kluczowych i podstawowych elementów SEO strony. To całkowicie darmowy program (nie ma płatnej wersji), a jego największą wadą jest możliwość sprawdzenia na raz tylko jednego słowa kluczowego. Z tego względu nie odpowiada seowcom, którzy poszukują rozwiązań w jak największym stopniu automatyzujących dobór kluczowych fraz. Nadaje się jednak doskonale jako narzędzie wspierające keyword research dla niskokosztowych, niewielkich projektów.

słowa kluczowe przykłady ubersuggest

Jak działa Ubersuggest? W pomarańczowym polu wyszukiwania wpisujemy interesujące nas hasło, zmieniamy język na polski i czekamy na wynik. Ja sprawdziłam popularność dwóch zapytań, które planer wrzucił do jednej grupy: żelowe siodełko rowerowe, siodełko żelowe do roweru, by przekonać się, które z nich cieszy się większym zainteresowaniem internautów.

jak sprawdzić słowa kluczowe ubersuggest

Za pomocą dwóch kliknięć wiem, że żelowe siodełko rowerowe (110) charakteryzuje się mniejszą liczbą wyszukiwani niż siodełko żelowe do roweru (140). Przy okazji Ubersuggest wskazał mi kolejną listę powiązanych fraz, które warto wykorzystać na stronie pana Bartosza. Tym razem otrzymałam dokładne dane (tabela poniżej wykresu) gotowe do pobrania do pliku excel. Dodatkowo bez wchodzenia do wyszukiwarki Google mogę zweryfikować, jakie strony pojawiają się w TOP100 na interesujące mnie wyrażenia.

Dzięki Ubersuggest całkowicie bezpłatnie mogę sprawdzić dokładne dane dotyczące statystyk wyszukanych wcześniej fraz. Będzie to żmudne działanie, więc zdecydowanie lepiej już we wstępnej analizie pliku z planera słów kluczowych ograniczyć swoją listę do kilkunastu wyrażeń.

Krok 7. Integracja danych i sztuka podejmowania wyboru, które słowa kluczowe w tekście warto umieścić

Dotarliśmy prawie do końca – teraz przed nami najtrudniejszy element analizy: wybór słów kluczowych, które umieścimy w artykule blogowym. Informacje o liczbie wyszukiwań, konkurencyjności i trudności fraz z pewnością stanowią dużą pomoc, ale nie zapominajmy również o tematyce wpisu, możliwości umieszczenia wyrażeń w sposób naturalny oraz nienachalny w treści, a także samej długości wpisu.

wybór fraz do pozycjonowania seo

Skuteczność doboru adekwatnych zapytań wspierających generowanie konwersji przychodzi wraz z doświadczeniem i obserwacją efektów osiąganych dzięki optymalizowanym tekstom. Istnieją także różne strategie planowania tematyki treści – można tworzyć długie teksty poruszające bardziej ogólne kwestie, dające możliwość zamieszczenia wielu, często luźno powiązanych fraz albo skoncentrować się na wąskiej, eksperckiej tematyce i udzieleniu odpowiedzi na konkretne pytanie użytkownika.

Bez względu na to, jaką taktykę przyjmiesz, dane zebrane za pomocą różnych narzędzi gromadź w jednym pliku. Porządkuj je, sortuj, klasyfikuj i grupuj. Wypracuj sobie swój własny system, dzięki któremu zautomatyzujesz pracę nad doborem słów kluczowych.

Dobór i analiza fraz do pozycjonowania strony – weryfikuj efekty interpretacji strony przez Google

Efekty pracy seowców, content marketingowców i copywriterów weryfikuje Google. Dlatego niestety spędzenie wielu godzin nad listą fraz, korzystanie z najlepszych narzędzi czy napisanie rewelacyjnego tekstu nie gwarantuje wzrostu pozycji, konwersji i boomu sprzedaży. Algorytmy wyszukiwarki oceniają treści, windując wyżej nas albo konkurencję.

Z tego względu tak ważne jest przeprowadzanie audytu treści wraz z weryfikacją, czy keyword research przyniósł zamierzony efekt. A jeśli wyniki nie są zgodne z naszymi oczekiwaniami, należy podoptymalizować treść lub dobrać nowe słowa kluczowe, jeszcze lepiej doprecyzowujące kontekst artykułu blogowego, tekstu SEO lub wpisu w aktualnościach. Pamiętaj, że SEO wiąże się z ciągłą pracą – to proces, a nie jednorazowe działanie.

Jak sprawdzić słowa kluczowe? Podsumowanie

Czy pan Bartosz byłby zadowolony z pracy, którą wykonałam nad doborem słów kluczowych? Z pewnością nie nagrodziłby mnie za znalezienie świetnych pomysłów, dopasowanie fraz i doskonały content od copywritera-eksperta, pasjonata rowerów miejskich. Wszystko rozbiłoby się o efekty i przełożenie działań SEO Content Marketingowych na konwersje.

Co jednak powinieneś zapamiętać z tak długiego wpisu? Korzystaj z różnych narzędzi, spędź wiele czasu nad dopasowaniem zapytań do tematu wpisu, który zamierzasz opracować i weryfikuj efekty swojej ciężkiej pracy. Pamiętaj – doskonała instrukcja analizy słów kluczowych nie istnieje, musisz wypracować swoją własną drogę do skutecznego keyword research!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Joanna Bagrij
Joanna Bagrij
Content marketerka związana z copywritingiem i redakcją tekstów od 2013 r. Pisze, poprawia, optymalizuje, analizuje treści na strony internetowe. Doskonali się w zakresie content experience i UX.

Podobne wpisy