Działania SEO, które musisz zrobić sam! Checklista SEO dla właściciela strony internetowej

03/10/2019 (aktualizacja: 13/10/2019)
  • Czas czytania: 7 min
5,0 rating
5 (2 ocen)

Specjaliści SEO na każdym etapie procesu pozycjonowania przypominają właścicielom stron o konieczności ścisłej współpracy. Szybkie wdrażanie zaleceń optymalizacyjnych, wcześniejsze przygotowanie się do sezonu w e-commerce, skuteczne wypromowanie w sieci nowych produktów wymagają dobrej komunikacji i otwartości na dzielenie się pomysłami, które można przekuć w biznesowy sukces. Poza tym istnieją działania z zakresu pozycjonowania, których nawet ekspert SEO poziom master of disaster nie zrealizuje za osobę chcącą rozwijać swoją działalność w sieci. Co do nich należy? Już śpieszę z pomocą – poznaj listę 9 elementów strategii SEO do ogarnięcia przez właściciela serwisu www.

Zdefiniowanie celów biznesowych i konwersji

Choć pozycjonowanie koncentruje się na poprawie pozycji serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, trudno optymalizować stronę, nie wiedząc, co chce osiągnąć jej właściciel. Żaden specjalista SEO nie wymyśli za Ciebie, jakie cele powinieneś realizować. Ty prowadzisz swój biznes, więc dokładnie zastanów się, dlaczego zdecydowałeś się na marketing internetowy. Nie zapomnij również o zdefiniowaniu konwersji, czyli zespołu działań i interakcji, które powinni dokonywać użytkownicy na Twoim serwisie (zakup produktów, wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie e-booka).

Określenie grupy docelowej w e-commerce

Skuteczne działania SEO jak po nitce do kłębka prowadzą potencjalnego klienta do Twojej domeny. A kim jest Twój potencjalny klient? No właśnie, tę kwestię musisz rozstrzygnąć samodzielnie, opisując dokładnie grupę docelową, do której chcesz dotrzeć. Poszukaj odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Jakimi cechami odznaczają się Twoi konsumenci?
  • Jakie mają potrzeby?
  • Jakiej wartości poszukują, przeglądając dostępne oferty?

Sprecyzowanie profilu klienta pomoże w pozycjonowaniu strony – osoba odpowiedzialna za optymalizację serwisu dobierze wyrażenia, którymi posługują się Twoi użytkownicy w poszukiwaniu świadczonych przez Ciebie usług.

Wybór zakresu albo chociaż kontekstu słów kluczowych

Pierwszym etapem zwiększania widoczności strony w rankingu Google jest dobór fraz. Pozycjonerzy w kilka chwil mogą dobrać całą pulę słów kluczowych, które powinieneś rzetelnie przebrać. Znasz swój biznes, klienta i produkt najlepiej na świecie, więc do Ciebie należy sprecyzowanie sposobu szukania Twojego serwisu przez użytkowników. Kierując się intuicją i podpatrując konkurencję, przygotuj wstępną listę haseł. Następnie specjalista SEO sprawdzi ich popularność, konwersyjność oraz trudność i z pewnością zaproponuje kolejne, warte uwagi frazy. Wspieraj się na jego doświadczeniu oraz wiedzy, ale nie zapominaj, jak chcesz być postrzegany przez konsumentów.

Opracowanie treści na stronie, a przynajmniej zarysowanie ich stylu, charakteru, zasobu merytorycznego

Nie będę ukrywać – uwielbiam, jak właściciele strony samodzielnie piszą treści. Odpada wtedy całe zamieszanie z dopasowaniem stylu, zawartości i merytoryki tekstów do oczekiwań zleceniodawcy. Późniejsze dofrazowanie opisów produktów czy kategorii odpowiednimi słowami kluczowymi zwykle nie stanowi tak wielkiego wyzwania jak przygotowanie unikalnego contentu dla wymagającego marudy :). Oczywiście wiem, że nie każdy właściciel ma czas, siły i kompetencje na samodzielny copywriting. W takim przypadku proszę zawsze o garść zainteresowania – wskazówki, informacje dot. tematyki, wzorcowe teksty konkurentów. Każda pomoc w zakresie zredagowania treści jest na wagę złota.

Przygotowanie grafiki i zdjęć produktów, wykonywanej usługi, biura, firmy

Stockowe zdjęcia może i są atrakcyjne, ale powtarzają się na wielu stronach w internecie. Wprawni internauci od razu je rozpoznają, dlatego jeśli zamierzasz uchodzić za profesjonalistę, przygotuj swoje autorskie fotografie oraz grafiki. Z punktu widzenia SEO duplikacja obrazów nie ma znaczenia, ale pomyśl o przyciągnięciu uwagi użytkowników – czy zainteresuje ich kolejny, ściągnięty z banku zdjęć plik graficzny, czy może unikalne zdjęcie prezentujące Twoją firmę?  

Ściganie deweloperów, informatyków o dostępy, wdrożenia, zmiany na stronie

Zamawiając usługę pozycjonowania, musisz liczyć się z koniecznością wprowadzenia zmian najczęściej w kodzie strony. Czasami wdrożenia są po stronie agencji SEO lub pozycjonera, a kiedy indziej spadną na Ciebie i Twojego informatyka. Do Twoich obowiązków będzie należało dopilnowanie, aby wszystkie wymagane modyfikacje zostały zaimplementowane. Im krócej potrwa czas wdrożeń, tym lepiej!

Ustalenie budżetu na działania SEO

Pozycjonowanie to stały proces, który wymaga ciągłych inwestycji. Wielu pozycjonerów będzie zachęcało Cię do rozszerzenia umowy, dokupienia komplementarnych usług, podejmowania kolejnych, czasem kosmicznych działań SEO, ale tylko Ty możesz podjąć decyzję, czy ma to sens. Budżet na marketing internetowy z pewnością nie rozciągnie się jak gumka od majtek, bo oprócz promocji online musisz wygospodarować środki na podstawowe opłaty. Pamiętaj także, aby mierzyć siły na zamiary – jeśli Twoja konkurencja pozycjonuje się od dawna intensywnie, upłynie wiele miesięcy, a nawet i lat, zanim ją dogonisz.

Analizowanie wpływu pozycjonowania na efekty biznesowe

Najczęstszym powodem rezygnacji z usługi SEO jest brak efektów – pozycji, konwersji, wzrostu sprzedaży, zapytań ofertowych. Miej na uwadze, że samo pozycjonowanie w sposób bezpośredni nie sprawi, że Twój sklep zacznie przyciągać miliony klientów, gotowych do wykupienia całego asortymentu. Praca pozycjonera ma poprawić widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania. Natomiast to, co robi użytkownik po przejściu na stronę z rankingu wyszukiwarki, zależy już od Ciebie. Analiza skuteczności SEO to ważna sprawa, ale oceniając wpływ pozycjonowania na Twój biznes, miej na uwadze charakter działań prowadzonych przez specjalistów SEO.

Aktywne współpracowanie ze specjalistą SEO, agencją SEO/SEM

Nawet bardzo mocno zaangażowany pozycjoner nie zdziała zbyt wiele bez Twojej pomocy. To Ty musisz opowiedzieć mu o swojej firmie, jak chcesz ją promować, do kogo docierać, co wyróżnia Twoją ofertę. Jeśli wprowadzasz zmiany w serwisie, powiadom specjalistę SEO, by mógł odpowiednio zabezpieczyć witrynę przed spadkami pozycji. Informuj także o inicjatywach w zakresie marketingu, nowych pomysłach biznesowych, partnerstwach, bo nigdy nie wiadomo, jakie efekty synergii przyniosą te działania w połączeniu z aktywnym pozycjonowaniem.

Nie musisz rozumieć SEO, aby zaangażować się w swój biznes w sieci!

SEO, SEM, pozycjonowanie, optymalizacja, audyt brzmią bardzo tajemniczo, ale nie musisz być ekspertem z zakresu marketingu internetowego, aby włączyć się w zwiększanie widoczności swojego serwisu w sieci. Współpraca ze specjalistami, agencją lub freelancerem zapewni Ci niezbędną wiedzę i doświadczenie. Dodając do tego szczyptę Twojego zaangażowania, można osiągnąć naprawdę spektakularne efekty.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Joanna Bagrij
Joanna Bagrij
Content marketerka związana z copywritingiem i redakcją tekstów od 2013 r. Pisze, poprawia, optymalizuje, analizuje treści na strony internetowe. Doskonali się w zakresie content experience i UX.

Podobne wpisy