Google vs Facebook co jest lepszym wyborem

Google Ads vs Facebook Ads - co jest lepszym wyborem?

Każdego miesiąca Facebook notuje blisko 3 miliardy aktywnych użytkowników, natomiast Google w każdej sekundzie przetwarza ponad 65 tysięcy wyszukiwań. Jest zatem oczywiste, dlaczego właśnie akurat te 2 platformy są pierwszym wyborem do prowadzenia kampanii PPC.

Która platforma jest jednak lepsza? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz, studiując mój artykuł, w którym skupiłem się na możliwościach optymalizacyjnych obu platform oraz testach A/B. Dobrej lektury!

Poznaj różnicę między Google Ads, a Facebook Ads

Na początku ważne jest, aby wiedzieć jakie są różnicę pomiędzy reklamami na tych platformach. Gdyby chcieć wyróżnić wszystkie z nich, artykuł ciągnąłby się nieskończoność. Dosyć istotną różnicą, o której trzeba wspomnieć jest temat zmęczenia użytkownika oferowanym przekazem reklamowym. W przypadku Google i reklam w wyszukiwarce ludzie szukają tego, co oferujesz, tak więc rzadko zdarza się, że tacy użytkownicy będą zmęczenie reklamami, gdyż ich rotacja jest duża. Mało kto wpisuje to samo zapytanie w wyszukiwarkę wielokrotnie. W przypadku reklam na Facebooku zdarza się, że kierowane są one na statyczną grupę docelową, ze skończoną liczbą osób, dlatego wskaźniki zmęczenia mogą być znacznie wyższe, co oznacza, że trzeba dbać o kreatywność.

Kolejna różnica jest taka, że Google Ads kieruje reklamy do użytkowników aktywnie poszukujących informacji, podczas gdy Facebook kieruje reklamy do osób przede wszystkim na podstawie ich zainteresowań.

Pozostałe różnice to chociażby stawki za kliknięcie, współczynnik CTR, średni koszt konwersji, a wszystko tak naprawdę zależy od celów, które chcesz osiągnąć.

Możliwości optymalizacyjne kampanii Google Ads

Dobra reklama powinna posiadać dobry wynik jakości, co wymaga podjęcia optymalizacji. Musisz wiedzieć, że wynik jakości to składowa 3 elementów:

  • współczynnik CTR, odzwierciedlający zainteresowanie reklamą, co można traktować jako wyrażenie opinii użytkowników czy reklama jest dobra czy też nie,
  • trafność reklamy, czyli jej przekaz w kontekście wyszukiwanego przez użytkownika zapytania,
  • jakość strony docelowej, która faktycznie odpowiada na zapytanie użytkownika i pomaga mu znaleźć informacje, których szukał, poprzez swoją treść, nawigację oraz krótki czas ładowania.

Jeśli chcesz uzyskać dobry wynik jakości, skup się na poprawie CTR, zwiększeniu trafności reklamy dla słowa kluczowego względem zapytania użytkownika oraz stworzeniu strony docelowej, która jest trafna, łatwa w nawigacji oraz przejrzysta. Celem tego jest oczywiście uzyskanie wyższej rangi reklamy wśród konkurencji, a jeśli to zrobisz, uzyskasz lepszą pozycję w płatnych wynikach wyszukiwania.

O tym, co powinna zawierać strona docelowa, przeczytasz w moim artykule 6 najlepszych praktyk skutecznej strony docelowej.

Podstawy optymalizacyjne Google Ads

Istnieje kilka podstawowych metod optymalizacji, o których należy pamiętać, mając do czynienia z Google Ads. Oto krótkie spojrzenie na niektóre z nich:

  • pamiętaj, aby użyć dedykowanej strony docelowej, czyli landing page i nie wysyłaj płatnego ruchu na swoją stronę główną,
  • stawki należy dostosowywać na podstawie wyników słów kluczowych i wyników sprzedaży,
  • zadbaj o jakość swojego landing page oraz dobranie lejka sprzedażowego,
  • upewnij się, że słowa kluczowe i tekst reklamy pasują do siebie,
  • używaj wykluczających słów kluczowych, aby nie płacić za kliknięcia, które nie niosą za sobą żadnej wartości,
  • usuń zduplikowane słowa kluczowe oraz te, które nie działają dobrze,
  • zwróć uwagę na cykl zakupowy i etap, na który kierujesz swoje reklamy,
  • zastanów się nad wykorzystaniem rozszerzeń reklam,
  • kontroluj swój budżet na koncie i inwestuj w najbardziej dochodowe kampanie,
  • korzystaj z harmonogramu, gdzie możesz podnosić oraz zmniejszać stawki w oparciu o pory dnia i dni tygodnia.

Powyższa lista może być jeszcze dłuższa, ale wskazane powyżej punkty w zupełności wystarczą, aby rozpocząć optymalizację w Google Ads.

Potencjał testów A/B w Google Ads

Zanim rozpoczniesz testy A/B, upewnij się, że Twoja rotacja reklam jest ustawiona prawidłowo. W przeciwnym razie Google może nawet nie pokazać konkretnej odmiany. Pamiętaj, że jest to ustawienie na poziomie kampanii, więc będzie miało to wpływ na wszystkie grupy reklam, znajdujące się w niej. Upewnij się, że ustawiłeś opcję na „Nie optymalizuj: zawsze wyświetlaj reklamy naprzemiennie”.

rotacja reklam

Tworząc testy A/B zastosuj koncepcję od ogółu do szczegółu. Zapewnij wystarczającą ilość czasu na każdy test i nie testuj zbyt wielu rzeczy naraz w jednej reklamie, a najlepiej nie więcej niż jedną. Mierz wszystko, co możesz, a zwłaszcza współczynnik klikalności oraz współczynnik konwersji.

Jeśli w przeszłości przeprowadzałeś testy A/B, to wiesz z pewnością, że ruch i czas to cenne zasoby, których nie należy marnować. Sugeruję skupienie się na reklamach o dużym natężeniu ruchu, a przez to zdobywaniu wiedzy na wysokim poziomie. Im więcej dowiesz o zamiarach i motywacjach użytkowników, tym mądrzej będziesz mógł podejść do pracy w kampaniach Google Ads.

Pod koniec ubiegłego roku opublikowałem artykuł w temacie testów A/B - Na co warto zwracać uwagę stosując testy A/B.

Możliwości optymalizacyjne kampanii Facebook Ads

Jest wiele punktów, które należy wziąć pod uwagę w trakcie optymalizacji kampanii FB Ads. Może to być wielkość grup odbiorców, budżet, kierowanie, stosowana kreacja, miejsca docelowe, stawka itp. Przystępując do optymalizacji korzystaj zawsze ze statystyk demograficznych. Wykorzystuj w pełni możliwości niestandardowych odbiorców oraz używaj podobnych odbiorców, aby zwiększyć zasięgi i odkryć nowy potencjał.

Pamiętaj przy okazji, że reklamy na FB nabierają rozpędu, więc trzeba być cierpliwym za każdym razem po uruchomieni kampanii, bądź po wdrożeniu zmian.

Podstawy optymalizacyjne Facebook Ads

Optymalizacja reklam na Facebooku sprowadza się do kilu czynników, a najważniejsze z nich to kierowanie i projektowanie kampanii.

Oto podstawowe informacje, które mogą pomóc Ci rozpocząć optymalizację reklam i kampanii na Facebooku:

  • umieść reklamy mobilne i stacjonarne w osobnych zestawach reklam,
  • zachowaj reklamy w prawej kolumnie i kanale aktualności w osobnych zestawach reklam,
  • stosuj bardzo precyzyjne kierowanie, ponieważ masz tam dosłownie setki opcji,
  • regularnie aktualizuj swoje reklamy, w przeciwnym razie użytkownicy poczują zmęczenie nimi,
  • zwracaj uwagę na wartość konwersji i odpowiednio ustawiaj maksymalną stawkę,
  • użyj co najmniej 3 różnych kreacji w każdej reklamie, aby zobaczyć, która z nich działa najlepiej,
  • nie umieszczaj więcej niż 20% tekstu w reklamie,
  • używaj obrazów wysokiej jakości,
  • zachowaj spójność przekazu reklamowego, tak aby Twoja reklama i strona docelowa były podobne,
  • uwzględnij stosowanie wezwania do działania CTA.

Podobnie jak w przypadku platformy Google Ads lista ta może być o wiele dłuższa, ale powyższe punkty powinny być wystarczające na początek.

Potencjał testów A/B w Facebook Ads

Facebook Ads zdecydowanie różni się od Google Ads, a do dlatego, że podczas gdy na tej drugiej platformie możesz wyświetlać tę samą reklamę przez dosyć długi czas, to już na Facebooku skuteczność reklamy zwykle spada dość szybko i musisz podejmować kolejne kreatywne działania.

Posiadanie dobrze przemyślanego planu testów A/B kampanii reklamowych na Facebooku jest niezbędne, jeśli chcesz niezawodnie i konsekwentnie poprawiać swoje wyniki. Im więcej będziesz testować, tym lepiej.

Największe korzyści w pierwszej kolejności przyniesie testowanie odbiorców oraz testowanie reklam. W przypadku testowania odbiorców, ze względu na zainteresowana, a w przypadku reklam ze względu na kreacje.

zainteresowania facebook

Dopiero po tym warto rozpocząć dalsze testy A/B na elementach, które z mniejszym prawdopodobieństwem spowodują znaczną poprawę wydajności.

Przeprowadzaj swoje testy w ściśle kontrolowany sposób, aby dokładnie określić, które zmiany są odpowiedzialne za zmiany wyników. Staraj się stosować tylko jedno zainteresowanie na zestaw reklam, aby zobaczyć, które z nich jest najskuteczniejsze.

Wnioski

Ostatecznie można uznać, że żadna z platform nie jest lepsza od drugiej, ponieważ obie mają swoje wady i zalety. Są one po prostu inne, a ich stosowanie może zależeć od branży, w której działasz. Jeśli Twój budżet na to pozwala, używaj obu, a już na pewno przetestuj takie rozwiązanie, aby zobaczyć, która z nich da Ci największy zwrot z inwestycji.

Najważniejsze to ustrzegaj się błędów w swoich kampaniach oraz reklamach, a o sposobach na to dowiesz się więcej z mojego artykułu 6 kosztownych błędów w reklamach Google i Facebook oraz metody jak je naprawić.

Pomocne może być również poniższe zestawienie

  • jeśli szukasz lepszego kierowania, stosuj Facebook Ads,
  • jeśli szukasz ruchu w dużych liczbach, stosuj Google Ads,
  • jeśli Twoja branża jest mała i potrzebujesz szerszego zasięgu, wybierz Facebook Ads,
  • jeśli chcesz mieć większą różnorodność typów reklam, zdecyduj się na Google Ads.

Oczywiście nie musisz samodzielnie wybierać ani jednego, ani drugiego. Mogę Ci w tym pomóc, dlatego napisz już teraz śmiało na michal@kiwilab.pl, a chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Michał Martyniuk
Jestem współtwórcą bloga KiwiLab oraz właścicielem marki Divloy.pl, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Stosując metody Growth Hackingu realizuje cele swoich klientów rozwijając ich firmy w internecie z wykorzystaniem SEO i PPC. Przeprowadzam kampanie Pay Per Click za pośrednictwem Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów. Do tej pory brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO, a liczba ta cyklicznie wzrasta.