Jak napisać artykuł sponsorowany wspierający pozycjonowanie? 12 wskazówek

19/08/2019 (aktualizacja: 25/08/2019)
  • Czas czytania: 10 min
5,0 rating
5 (1 ocena)

Artykuł sponsorowany to forma treści zrodzona w drukowanej prasie, kiedy nachalna i agresywna reklama tradycyjna przestała trafiać do percepcji odbiorców. Zmyślni redaktorzy wpadli na genialny pomysł stworzenia powierzchni reklamowej w merytorycznym tekście zajmującym czytelnika. Umiejętne przemycenie marki lub produktu w inspirującym contencie przynosi naprawdę dobre rezultaty. Dlatego też internetowi wydawcy, a także sami seowcy chętnie zaadoptowali artykuły sponsorowane na blogach, portalach tematycznych, serwisach informacyjnych. W sieci stały się sposobem na realizowanie strategii link bulidingu. Ale to nie ich jedyna korzyść – mają potencjał do zwiększania widoczności promowanej strony internetowej oraz wspierają proces pozycjonowania, jeśli tylko zostaną odpowiednio zoptymalizowane.

Artykuł sponsorowany – czym jest dla użytkownika i właściciela serwisu?

Artykuł sponsorowany to tekst o charakterze reklamowym, w którym przeważa wartościowa, interesująca i bogata w merytoryczne informacje treść. Promowany produkt lub marka są jedynie wzmiankowane albo podawane w roli przykładu ilustrującego omawiany problem. Z punktu widzenia prawa prasowego sponsorowane artykuły należy odpowiednio oznaczyć, by czytelnik wiedział, że ma do czynienia z contentem przygotowanym przez reklamodawcę.

odbiorca artykułu sponsorowanego

Idealny tekst o charakterze sponsorowanym jest tak subtelny, że odbiorca nie dostrzega zawartej w nim marketingowej intencji. To poradnikowa, ciekawa, a czasami mocno emocjonalna treść przede wszystkim zaspokajająca potrzeby informacyjne użytkownika. Promowanie produktu spada na drugi plan – liczy się zaangażowanie czytelnika i wzbudzenie w nim poczucia, że sprytnie przemycony produkt lub marka pomoże mu w prowadzeniu lepszego, szczęśliwszego życia.

autor artykułu sponsorowanego

Właściciel strony www patrzy zupełnie inaczej na wpis sponsorowany – to content o ograniczonym terminie ważności, bez pełnej kontroli wydawniczej i wysokim koszcie publikacji. Musi być na tyle wyśrubowany, aby zaciekawił odbiorcę, pozyskał ruch i przyczynił się do generowania konwersji. Pomimo swojej wartościowości nie może tracić marketingowego charakteru, ponieważ tylko skuteczne zareklamowanie produktu lub firmy sprawi, że inwestycja się opłacił. I oczywiście powinien zawierać cenny link zwrotny z atrybutem follow, który podniesie moc linkowanej domeny.

W związku z tymi dwoma punktami widzenia – użytkownika oraz reklamodawcy, pisząc artykuł sponsorowany, należy uwzględniać zarówno kwestie związane z tematyką treści i jej dopasowaniem do odbiorcy, jak i potencjał tekstu do zwiększania widoczności marki w sieci. I choć taki wpis będziemy publikować na łamach zewnętrznego serwisu lub na blogu, powinniśmy potraktować go jak content zamieszczany na naszej własnej stronie – odpowiednia optymalizacja pod kątem redakcyjnym i SEO ma bardzo istotne znaczenie dla powodzenia całej akcji promocyjnej. 

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany pod względem redakcyjnym?

Przejdźmy do pierwszego punktu widzenia – użytkownika. Tutaj musimy skoncentrować się przede wszystkim na takich aspektach jak:

  • Tematyka artykułu – przemyśl, co interesuje Twojego klienta, jakie kwestie są dla niego ważne, co nie spędza mu snu z powiek, jakie może mieć problemy, na które Twoja firma lub Twoje produkty znajdują rozwiązanie,
  • Evergreen content – stawiaj na tematy długowieczne. Jeśli już inwestujesz w napisanie treści na zewnętrzny portal, postaraj się, aby nie zdezaktualizowała się zbyt szybko,
  • Język tekstu – dopasuj go do grupy docelowej. Staraj się unikać trudnych, branżowych wyrażeń, jeśli podejrzewasz, że czytelnicy ich nie zrozumieją. Pisz prosto, twórz mało skomplikowane zdania, unikaj strony biernej. Korzystaj z języka korzyści. Wczuj się w odbiorcę – zastanów się, jaki przekaz trafi do niego najlepiej,
  • Długość treści – merytoryczne wpisy powinny wyczerpywać temat, jednak nie zawsze tę zasadę będziesz mógł wykorzystać w artykułach sponsorowanych. Wydawcy często narzucają ograniczenia dot. liczby zzs. Obrócisz to na swoją korzyść, jeśli wpis potraktujesz jako swoistą zajawkę, zachęcając tym samym użytkownika do zapoznania się z całym wywodem na Twojej stronie www,
  • Poprawność językowa – dbaj o nią zawsze we wszystkich swoich tekstach,
  • Magia call to action – powiedź użytkownikowi, jakiej akcji od niego oczekujesz, co powinien zrobić po przeczytaniu tekstu. Zachęć go do zapoznania się z Twoją ofertą, ale uważaj, aby zaproszenie nie było zbyt marketingowe i nachalne.
Przygotowując artykuły sponsorowane, zawsze miej przed oczami swojego użytkownika – reklama reklamą, ale wartość merytoryczna tekstu musi pozostawać na bardzo wysokim poziomie, jeśli test ma przynieść spodziewane efekty.

Optymalizacja artykułu sponsorowanego pod SEO

Jak wcześniej wspomniałam, choć tekst sponsorowany publikuje się na zewnętrznym serwisie internetowym, musimy zadbać o jego optymalizację pod SEO. Pewnie zastanawiasz się, po co wspierać pozycjonowanie innej strony dobrym contentem, ale pomyśl o tym nieco szerzej. Poprawiając widoczność domeny wydawcy w wyszukiwarce, automatycznie zwiększasz szansę na dotarcie do większej liczby użytkowników, którzy po przeczytaniu Twojego superowego wpisu podążą na Twoją stronę i dokonają konwersji.

Duplikacja treści i unikalność artykułu sponsorowanego

Wyszukiwarka ocenia jakość treści poprzez jej oryginalność – skopiowane teksty, nawet jeśli mają charakter materiałów prasowych i pojawiają się na innych witrynach za naszą zgodą, traktowane są przez Google jak chamski plagiat. Serwisy z nieunikalnym contentem tracą widoczność w rankingu, a podejmowane wysiłki reklamowe nie przynoszą spodziewanych rezultatów. Dlatego:

  1. Nigdy nie kopiuj treści ze swojej strony i nie umieszczaj nawet jej krótkiego fragmentu w artykule sponsorowanym. Zagrażasz w ten sposób pozycjom swojej strony w wyszukiwarce.
  2. Nie rozsyłaj takich samych tekstów sponsorowanych do różnych wydawców. Zależy Ci na zwiększeniu widoczności przygotowanego contentu, więc nie możesz przyczyniać się do ich wzajemnej kanibalizacji.
Trzymaj się zasady – jeden wydawca, jeden artykuł. Nie powielaj treści i pisz unikalnie, nawet jeśli po raz setny opisujesz ten sam produkt.

Słowa kluczowe w tekście sponsorowanym

Tak samo jak przy pozycjonowaniu swojej strony redagując artykuł sponsorowany na bloga, dobierz do niego popularne i konwertujące słowa kluczowe. Zastanów się, jakimi wyrażeniami posłużą się użytkownicy w Google, wyszukując temat, który opracowujesz. Postaw na długoogonowe frazy, coraz częściej używane przez internautów do znalezienia odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Uważaj jedynie na to, aby zbyt mocno nie nasycić tekstu słowami kluczowymi, na które pozycjonujesz swoją ofertę. Tekst sponsorowany może w ten sposób podkraść ruch Twojej witrynie.

Nagłówki i formatowanie sponsorowanego contentu

Nie masz wpływu na to, jak wydawca opublikuje tekst, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przygotował go zgodnie ze sztuką SEO. Wskaż, jakimi nagłówkami HTML powinny zostać oznaczone poszczególne śródtytuły, wprowadź czytelny podział na akapity, punktory, tabele. Prawdopodobnie osoba zamieszczająca Twój artykuł sponsorowany na stronie zrobi zwykłe kopiuj wklej, więc postaraj się, aby dokument był odpowiednio sformatowany.  

Grafika z atrybutami alt jako wyróżnik sponsorowanej treści

Do tekstu dołącz także pliki graficzne, które zilustrują omawiane przez Ciebie zagadnienie. Nazwij czytelnie grafikę, a w instrukcji/wskazówkach dla wydawcy zapisz, jakie atrybuty alt powinien wpisać, zamieszczając obrazy na swojej stronie. W opisie alternatywnym nie bój się używać nazwy swojej firmy jako źródła pochodzenia zdjęcia. Swobodnie możesz także korzystać ze słów kluczowych w połączeniu z Twoim brandem. 

Linkowanie w artykułach sponsorowanych!

I kwestia najważniejsza – linkowanie! Jak wspomniałam na początku, podstawowym celem artykułu sponsorowanego publikowanego w intrenecie jest zamieszczenie odnośnika prowadzącego do naszej witryny. Wielu wydawców prowadzi dość restrykcyjną politykę linkowania, więc przed zakupem publikacji dowiedz się:

  • Ile linków możesz zamieścić treści,
  • Do jakich podstron mogą prowadzić odnośniki (tylko głównej, ofertowych, kontaktowej)
  • Czy możliwe jest zamieszczenie atrybutu rel=”follow” w linku,
  • Z jakich anchorów (treści linków) można korzystać.

Dla Ciebie idealną sytuacją byłoby, gdyby wydawca zgodził się na linki follow prowadzące do podstron ofertowych umieszczonych pod sprzedażowymi anchorami. Oczywiście tworząc profil linków zwrotnych naszej domeny z wykorzystaniem artykułów sponsorowanych, musimy różnicować odnośniki, dlatego bardziej restrykcyjni właściciele serwisów pomogą Ci również realizować strategię link buildingu.

Wybór właściwego wydawcy na promocję contentu

Na koniec ostatnia kwestia – wybór bloga, portalu lub serwisu, na którym pojawi się nasz tekst. Rozważając różne opcje, weź pod uwagę:

  • Koszt publikacji,
  • Trwałość, czyli jak długo tekst będzie wyświetlał się na stronie,
  • Miejsce/kategoria publikacji – strona główna, kategoria tematyczna,
  • Podlinkowanie tekstu na kanałach social media wydawcy,
  • Rodzaj linków zwrotnych,
  • Analitykę treści.

Najpewniej cena w większości przypadków będzie dla Ciebie decydującym kryterium. Nie zapomnij jednak przeanalizować droższych ofert, jeśli publikacja tekstu może przynieść Ci większy prestiż, ruch lub korzyści niematerialne w postaci wzrostu rozpoznawalności marki.

Artykuł sponsorowany – skuteczna treść, gdy zoptymalizujesz ją pod SEO

Nie traktujmy artykułów po macoszemu – skoro wydajesz pieniądze na publikację contentu w zewnętrznym serwisie, powinno Ci zależeć na pozytywnych efektach. Tematyka treści, nienachalne przemycenie brandu i optymalizacja tekstu pod SEO to trzy złote elementy, których powinieneś przestrzegać, decydując się na tę formę promocji swojej działalności w sieci.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Joanna Bagrij
Joanna Bagrij
Content marketerka związana z copywritingiem i redakcją tekstów od 2013 r. Pisze, poprawia, optymalizuje, analizuje treści na strony internetowe. Doskonali się w zakresie content experience i UX.

Podobne wpisy