jak rozwiązać konieczność wstrzymania sprzedaży w sklepie internetowym - blog kiwilab

Jak rozwiązać konieczność wstrzymania sprzedaży w sklepie internetowym?

Prowadząc sklep internetowy stosukowo często zdarzają się sytuacje, kiedy sprzedawca nie ma możliwości realizowania zamówień na przykład, gdy wyjeżdża na urlop i nie ma nikogo, kto mógłby go zastąpić w obsłudze klientów lub po prostu zapasy jego produktów się wyczerpały. W takich sytuacjach sprzedawcy rozważają czasami czasowe zamknięcie swojej działalności online.

Motywacją ku temu są sytuacje przejściowe, jednak zawsze ze świadomością, że w ciągu kilku najbliższych dni, tygodni lub miesięcy uda się wznowić sprzedaż w internecie. Warto wiedzieć, że podjęcie odpowiednich działań da szansę na utrzymanie możliwie jak najwyższej pozycji sklepu internetowego w wyszukiwarce Google, a tym samym niezmarnowanie wypracowanego potencjału, który przyniosło pozycjonowania sklepu internetowego.

Co warto robić?

W momencie kiedy sprzedawca zdaje sobie sprawę, że sytuacja zawieszenia realizowania zamówień jest nieunikniona, ale tymczasowa i za jakiś czas uda się wznowić e-handel, dobrze jest zadbać o to, aby sklep był cały czas dostępny na przykład w postaci wyłączenia niektórych jego funkcji.

Takie rozwiązanie ograniczy do minimum negatywny wpływ na jego pozycje w SERPach, natomiast użytkownicy i potencjalni klienci nadal będą posiadali możliwość wyszukiwania oferowanych przez sprzedawcę produktów i odłożyć ich zakup w czasie.

Najprostszym rozwiązaniem i zarazem nie mającym wpływu na widoczność sklepu w wyszukiwarce jest wyłączenie koszyka zakupowego. Serwis będzie ciągle dostępny, ale użytkownicy nie będą mogli dodawać produktów do koszyka. Warto rozważyć od razu dodanie wyskakującego powiadomienia na wszystkich stronach sklepu z informacją o wyłączeniu koszyka, opóźnieniach w dostawie, a także spodziewanej dacie powrotu właściwego funkcjonowania sklepu. Dzięki temu użytkownicy będą wiedzieli, czego mogą się spodziewać i nie będą zaskoczeni tymczasowymi ograniczeniami.

W przypadku ograniczeń wynikających z braków magazynowych, dobrze jest zadbać o dane strukturalne w witrynie i dostosować je w odpowiedni sposób, uwzględniając dostępność produktów. Prowadząc kampanie Google Ads należy zwrócić uwagę na plik danych w narzędziu Google Merchant Center jeśli z niego korzystamy i zedytować atrybut dostępności.

Czego nie warto robić?

Niech ani przez moment nie przejdzie Ci przez myśl całkowite wyłączenie dostępności sklepu internetowego. Rozwiązanie to jest prawdziwą ostatecznością, kiedy faktycznie nie widzisz innej możliwości, a już na pewno wyłączenie sklepu nie powinno być utrzymywane dłużej niż przez tydzień. W przeciwnym razie może to mieć realnie negatywny wpływ na Twój biznes, a także skazujesz w ten sposób swój sklep na duże spadki pozycji w wynikach wyszukiwania, natomiast ich przywrócenie nie będzie wcale takie proste i oczywiste jak Ci się może zdawać. Dodatkowo nie ma pewności ile czasu potrwa proces ponownej indeksacji sklepu w wyszukiwarce.

Musisz mieć świadomość, że w czasie kiedy Twój sklep internetowy nie będzie dostępny, to tym samym użytkownicy oraz twoi potencjalni klienci nie będą zwyczajnie wiedzieć, co się z nim dzieje. Pozbawisz ich w ten sposób możliwości znalezienia jakiejkolwiek informacji o Twojej firmie, Twoich produktach, a nawet danych kontaktowych takich jak telefon, mail czy adres. W konsekwencji wpłynie to na regres ich zaufania względem Twojej marki i przyszłe decyzje zakupowe. Kto zaufa marce, które znika z dnia na dzień bez żadnej informacji i możliwości kontaktu?

Wyłączenie sklepu to nie tylko wpływ na negatywne wrażenia użytkowników, ale także braki danych i pojawienie się luki w statystykach, które przecież są tak istotne chociażby w podejmowaniu strategicznych decyzji na przyszłość.

Co jeśli uznasz, że wyłączenie witryny jest jednak konieczne?

Nie można wykluczyć, że mimo wszystko stwierdzisz, że wyłączenie sklepu jest czymś, co musisz zrobić, dlatego stosownym rozwiązaniem jest wykorzystanie kodu błędu 503 Kod ten oznacza, że serwer internetowy działa poprawnie, jednak w tym momencie nie może obsłużyć żądania, a to dlatego, że jest niedostępny z powodu przeciążenie bądź ze względu na zaplanowaną konserwację.

Drugą opcją jest pozostawienie dostępnej wyłącznie strony głównej ze stosownym komunikatem o przerwie w funkcjonowaniu sklepu z informacjami o oczekiwanej dacie jego przywrócenia, a także metodzie kontaktu z obsługą klienta.

Trzecie rozwiązanie, to tymczasowe ukrycie serwisu przy pomocy narzędzia do usuwania w Google Search Console.

Pora na podsumowanie

Wstrzymywanie sprzedaży w sklepie online poprzez wyłączenie może mieć negatywny wpływ na jego widoczność w wynikach wyszukiwania oraz spadek zaufania w oczach klientów, dlatego decyzja o tym powinna być wyłącznie ostatecznością. Przed tym warto jednak rozważyć inne dostępne opcje, jak chociażby wyłączenie koszyka zakupowego, bo jeśli w konkretnym momencie nie będziesz prowadził sprzedaży to i tak użytkownicy mogą potrzebować informacji o oferowanych przez Ciebie produktach i usługach lub na temat samej firmy.

Michał Martyniuk
Jestem współtwórcą bloga KiwiLab oraz właścicielem marki Divloy.pl, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Stosując metody Growth Hackingu realizuje cele swoich klientów rozwijając ich firmy w internecie z wykorzystaniem SEO i PPC. Przeprowadzam kampanie Pay Per Click za pośrednictwem Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów. Do tej pory brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO, a liczba ta cyklicznie wzrasta.