glebokosc przewijania strony

Jak wdrożyć śledzenie głębokości przewijania strony w GTM?

Implementacja śledzenia głębokości przewijania (z ang. Scroll Depth Trigger) w witrynie internetowej to jeden z prostszych elementów do wdrożenia w narzędziu Google Tag Manager, a cały proces może potrwać nawet mniej niż 15 minut.

Śledzenie głębokości przewijania strony to jedna z tych czynności, które po prostu musisz zrobić, zwłaszcza jeżeli masz witrynę ze stosunkowo dużą ilością treści. Stosowanie tej funkcji może między innymi wskazywać jak wielu użytkowników zapoznaje się z treścią na stronie, pozwala także zamienić dane takie jak współczynnik odrzuceń w dużo bardziej użyteczne informacje.

Przejdźmy zatem do sedna tego poradnika. Ok, jak więc zatem zaimplementować Scroll Depth Trigger?

Krok 1: Włącz przewijanie w sekcji Zmienne

W Google Tag Manager przejdź do sekcji Zmienne, następnie kliknij Skonfiguruj, a później zaznacz 3 opcje:

  • Scroll Depth Threshold
  • Scroll Depth Units
  • Scroll Direction
google tag manager zmienne

Scroll Depth Threshold jest to głębokość przewijania przez użytkownika (np. 25%, 50%, 75%, 100%).
Scroll Depth Units jest to ustawienie jednostki przewijania jako procent lub piksele. 
Scroll Direction jest przewijanie określenie przewijania w pionie lub poziomie.

Krok 2: Włącz Scroll Depth Trigger

Przejdź do sekcji Reguły, następnie kliknij w Nowe, wyświetli Ci się okno do konfiguracji nowej reguły. Kliknij znajdującą się tam ikonę ołówka i w sekcji zaangażowanie użytkownika wybierze opcję głębokość przewijania.

google tag manager reguły

W tym miejscu możesz dokonać konfiguracji zgodnie ze swoimi potrzebami. Możesz ustawić głębokość przewijania w pionie lub poziomie, określić stosowanie wartości procentowych lub mierzenie przewijania strony w pikselach. Możesz również ograniczyć stosowanie reguły wyłącznie do konkretnych podstron bogatych.

Krok 3: Konfiguracja Tagów

Teraz, kiedy masz już dodane zmienne i reguły to ostatnim krokiem będzie przekazanie tych danych do narzędzia Google Analytics.

Udajemy się do sekcji tagi, klikamy nowy, a następnie ikonę ołówka, która pokaże się w oknie konfiguracja tagu. Tam wybieramy Google Analytics - Universal Analytics i ustawiamy szczegóły:

  • typ śledzenia: zdarzenie
  • kategoria: engagement
  • działanie: Scroll Depth Threshold
  • etykieta: Page URL
  • działania niezwiązane z interakcją: prawda
  • ustawienia Google Analytics: wybieramy wcześniej dodany identyfikator śledzenia GA bądź konfigurujemy własną inną zmienną
google tag manager konfiguracja tagu

Dodajemy jeszcze przygotowaną wcześniej regułę Scroll Depth Trigger i zapisujemy.

Po wykonaniu powyższych czynności warto jest sprawdzić czy nasz tag, aby na pewno działa poprawnie. Przechodzimy zatem w GTM w tryb Podglądu i odwiedzamy swoją stronę, na której chcieliśmy wdrożyć tag. Podczas przewijania strony powinniście zobaczyć swój tag w momencie kiedy przewiniemy stronę o określoną wcześniej wartość.

I to wszystko. Właśnie dodałeś swój tag zbierający dane o głębokości przewijania strony. Gratulacje!

Michał Martyniuk
Jestem właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Specjalizuje się w Growth Marketingu, którego celem jest generowanie konwersji dla klientów. Realizuje projekty SEO i PPC z wykorzystaniem analizy danych oraz zastosowaniem najnowszych technologii. Realizuje kampanie Pay Per Click za pośrednictwem takich kanałów jak Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Do tej pory zrealizowałem oraz brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO.