Dobry SEO copywriter potrzebny na już! Czyli jak znaleźć skutecznego copywritera

16/09/2019
  • Czas czytania: 9 min
5,0 rating
5 (1 ocena)

Rozwój treści na stronie internetowej to zdecydowanie czasochłonne zadanie, które wbrew pozorom wcale nie jest takie łatwe – należy skoncentrować się na potrzebach odbiorców, zachować spójność w prowadzonej komunikacji, posługiwać się poprawnym językiem oraz stosować zasady SEO copywritingu. Taka sztuka kompromisów nie udaje się każdemu, dlatego jeśli nie mamy czasu ani predyspozycji do redagowania tekstów, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego copywritera. I tutaj pojawia się kolejny problem – jak znaleźć rzetelną, terminową oraz chętną do długotrwałej współpracy osobę? Mam dla Ciebie kilka, sprawdzonych rad, jak znaleźć dobrego SEO copywritera.

Etap 1. Zdefiniuj swoje potrzeby w zakresie treści

Zanim zaczniesz wpisywać do wyszukiwarki hasło copywriter SEO i przeglądać reklamy Google Ads oraz wyniki organiczne, zastanów się, jakie dokładnie treści Cię interesują. Planujesz odświeżyć ofertę, rozwinąć bloga, a może przygotować nowe opisy produktów? Sprecyzowanie potrzeb w zakresie contentu jest ważne z kilku powodów:

  • Nie każdy copywriter specjalizuje się w pisaniu wszystkich typów treści,
  • Podczas ustalania warunków współpracy z łatwością przejdziesz przez etap wyceny usługi copywriterskiej,
  • Oszacujesz budżet na działania contentowe,
  • Przyjrzysz się skali inwestycji i podejmiesz świadomą decyzję, czy na pewno stać Cię na tego rodzaju usługę.

Pamiętaj, że praca nad contentem na Twojej stronie www nie kończy się na zleceniu napisania tekstów SEO. Na cały proces składa się także zweryfikowanie merytoryki i jakości treści, zgłoszenie ewentualnych poprawek, publikacja zmian w serwisie.

Współpracę z copywiterem musisz postrzegać jako element strategicznych i przemyślanych działań, jeśli nie chcesz, aby inwestycja w przygotowanie tekstów stała się bezowocnym mrożeniem kapitału.

Etap 2. Gdzie i jak znaleźć dobrego copywritera?

Zdefiniowałeś swoje potrzeby contentowe, wiesz, na czym stoisz i czego oczekujesz, więc teraz przyszedł czas na znalezienie idealnej osoby na stanowisko copywritera dla Twojej strony, firmy, projektu. Źródłami zleceń copywriterskich są:

Polecenia copywriterów

To najlepsza metoda pozyskiwania copywriterów do współpracy. Poczta pantoflowa jest tak skuteczna, ponieważ opiera się na opiniach bliskich Ci osób, które przetestowały dany produkt lub usługę. Nie inaczej sytuacja ma się w przypadku prac copywriterskich. Podpytaj znajomych, czy nie zlecali napisania tekstów na stronę www. Jeśli byli zadowoleni z jakości dostarczonych treści, koniecznie skontaktuj się z wykonawcą dzieła.

Agencja content marketingowa, firma SEO/SEM

Agencje contentowe specjalizują się z przygotowywaniu treści zoptymalizowanych pod SEO i angażujących użytkowników. Posiadają własne bazy copywriterów, nierzadko będących ekspertami w danej tematyce. Oczywiście korzystając z ich usług copywriterskich, należy liczyć się z większymi kosztami i często brakiem możliwości bezpośredniego kontaktu z osobą realizującą zlecenie. W zamian za to otrzymujemy wiedzę i doświadczenie osób, które na redakcji, weryfikacji i optymalizacji contentu zjadły zęby.

Platformy dla copywriterów i giełdy tekstów

Jeśli nie stać Cię na usługi agencji content marketingowej i jednocześnie nie masz czasu na samodzielną rekrutację copywritera, skorzystaj z platform pośredniczących w zlecaniu treści. Tzw. giełdy tekstów pozwalają na dość szybkie pozyskanie zleceniobiorcy. Poszczególne portale oferują zróżnicowany poziom jakości tekstów, ceny i formy rozliczeń. Jedni chwalą sobie ten model realizacji copywritingu, inni wręcz go nienawidzą, jednak aby wyrobić sobie własne zdanie, warto nawet w celach testowych zajrzeć na najpopularniejsze platformy:

  • Useme,
  • GoodContent,
  • TextBrokers,
  • Textbroker,
  • seoTXT,
  • 10heads.

Grupy dla copywriterów w social media

Bardzo duża grupa dobrych copywriterów ogłasza się i przyjmuje zlecenia za pośrednictwem grup tematycznych potworzonych na portalach społecznościowych – Facebooku, GoldenLine lub LinkedIn. Jeśli samodzielnie poszukujesz osoby do realizacji tekstów, koniecznie zajrzyj na FB na następujące grupy:

Serwisy ogłoszeniowe

Nie rezygnuj także z proaktywnej postawy – przygotuj ogłoszenie i zamieść je w portalu ogłoszeniowym, np. na OLX, Gumtree, Oferii albo Freelancerii. Na takich serwisach również można znaleźć dobrych i skutecznych copywriterów SEO. Dokładnie sprecyzuj zakres zlecenia, aby otrzymać jak najwięcej konkretnych zgłoszeń i ofert od freelancerów.

Ogłoszenie o pracę  

Nawet jeśli współpracę w zakresie redakcji tekstów zamierzasz potraktować jak jednorazową usługę, skorzystaj również z mocy portali dla osób poszukujących pracę. Tam także zaglądają copywriterzy pracujący zdalnie, więc pracuj pl lub jooble mogą się okazać jednym z najlepszych źródeł pozyskania tekstów na stronę.

Wyszukiwarka Google i szukajka Facebooka

I oczywiście nie zapomnij o wyszukiwarce Google! Wielu copywriterów profesjonalnie podchodzących do realizacji usługi copywritingu prowadzi własne strony internetowe. Jeśli są one dobrze wypozycjonowane i z łatwością trafisz na nie w wynikach wyszukiwania, to uzyskasz pierwszą gwarancję jakości treści. Zajrzy także na Facebooka – niektórzy freelancerzy wolą prowadzić łatwy w obsłudze fanpage. Poszukaj cennika, sprawdź udostępnione materiały, przyjrzyj się rekomendacjom.

Etap 3. Profil copywritera idealnego, czyli jak rozpoznać dobrego copywritera

Pracuję w branży copywriterskiej już od kilku lat i doskonale wiem, że można trafić na naprawdę dobrych copywriterów oraz takich, którzy niestety tylko kreują się na profesjonalnych twórców treści, a współpraca z nimi przyprawia jedynie o niepotrzebne nerwy. Ja poszukuję osób, które:

  • Odznaczają się wysokimi kompetencjami językowymi,
  • Znają zasady SEO Copywritingu,
  • Nie popadają w rutynę, kreatywnie podchodzą do każdego zlecenia,
  • Stawiają na dogłębny research tematu,
  • Korzystają z języka korzyści,
  • Podpytują o brief klienta,
  • Posiadają doświadczenie w pisaniu różnych treści, pracy z klientem indywidualnym oraz agencją,
  • Elastycznie dopasowują się do wymogów klienta,
  • Są słowne i terminowe,
  • Nie zacietrzewiają się, gdy zwraca się im uwagę,
  • Potrafią odmówić zlecenia, które przerasta ich siły.

Większość tych cech trudno rozpoznać przy pierwszym kontakcie z copywriterem, który najczęściej polega na wymianie kilku maili. Warto jednak poszukiwać oznak prawdziwego profesjonalizmu w sposobie komunikacji, prezentacji oferty, podejściu do klienta oraz realizacji zlecenia.

Etap 4. Weryfikacja umiejętności copywritera

Do usług podchodzimy z pewną dozą niepewności ze względu na ich niematerialny charakter. Zanim kupimy np. rower w sklepie, możemy go zobaczyć, dotknąć, przetestować na jeździe próbnej. Tego samego chcielibyśmy od copywritera – próbki jego umiejętności oraz potwierdzenia, że warto rozpocząć z nim współpracę. Weryfikacja zleceniodawcy jest bardziej wyrafinowana, ale możliwa!

Po pierwsze, portfolio. Jeśli copywriter promuje się jako doświadczony twórca treści, poproś o zaprezentowanie tekstów, które napisał, brandów, z którymi współpracował, projektów, które realizował. Miej jednak na uwadze, że branża copywritingu jest nieco specyficzna – bardzo często wraz z dziełem przekazuje się prawa autorskie. Dobry i sprytny copywriter powinien jednak znaleźć sposób, aby przedstawić Ci referencje, opinie i rekomendacje udzielone przez zadowolonych klientów.

Do drugie, komunikacja mailowa. Twórca treści powinien zachowywać bezbłędność pisemnej formy wypowiedzi nawet w tak luźnej formie, jaką jest wiadomość e-mailowa. Jeśli w korespondencji pojawiają się literówki, błędy interpunkcyjne, nielogiczne zdania lub co gorsza nadawca nie odpowiada na wszystkie pytania (nie czyta ze zrozumieniem), podchodzę ostrożnie do rozpoczęcia współpracy z taką osobą.

Po trzecie, szybkość w korespondencji. Trudno ocenić terminowość przed realizacją zlecenia, ale czas odpowiedzi na maila może stanowić pewną wskazówkę. Gdy wiadomość zwrotna przychodzi po kilku dniach, a na kolejną trzeba czekać kolejny tydzień, moim zdaniem nie zwiastuje to owocnej współpracy copywriterskiej.

Po czwarte, teksty próbne. Nie wszyscy copywriterzy zgadzają się na wykonanie testowych, darmowych treści, ponieważ ze strony zleceniodawców zdarzają się pewne nadużycia. Jednak tego typu testy stanowią najlepszy pokaz umiejętności copywriterskich. Dobrym rozwiązaniem jest także dogadanie się na nieduże zlecenie testowe po nieco mniejszej niż oczekiwana przez twórcę treści stawka.

Po piąte, chemia. W życiu spotykamy osoby, z którymi po pierwszej rozmowie jesteśmy w stanie konie kraść. Taka dziwna, nienazwana więź pojawia się również między zleceniodawcą a copywriterem – jeśli czujesz się niekomfortowo, korespondując z daną osobą, coś Ci nie odpowiada w jej stylu odpowiedzi lub sposobie bycia, zaufaj swojemu przeczuciu i poszukaj innego twórcę.

Etap 5. Współpraca z copywriterem – zasada ograniczonego zaufania

Ostatnim etapem w całym procesie poszukiwania idealnego copywritera jest stosowanie zasady ograniczonego zaufania. W moim wydaniu polega ona na zlecaniu niezbyt dużej liczby tekstów na początku współpracy i dokładnym obserwowaniu, jak są one realizowane pod względem jakościowym, terminowym, poprawkowym. Nauczona doświadczeniem wiem, że zdarzają się różni twórcy, a nić porozumienia buduje się z każdą kolejną treścią napisaną według wytycznych i zgodnie z deadline’em.

Usługi copywriterskie i ich jakość

Zawód copywritera to ciężki kawałek chleba – jakość tekstów bardzo często zależy od dnia i tzw. weny twórczej. Zmęczenie materiału i przeładowanie treściami niestety dopada każdego, więc licz się z tym, że nawet najlepszy twórca będzie miał zły dzień. Jeśli współpraca przez cały czas układała się pomyślnie, nie bój się wybaczyć małego, copywriterskiego potknięcia :).

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Joanna Bagrij
Joanna Bagrij
Content marketerka związana z copywritingiem i redakcją tekstów od 2013 r. Pisze, poprawia, optymalizuje, analizuje treści na strony internetowe. Doskonali się w zakresie content experience i UX.

Podobne wpisy