Narzędzia Google do pozycjonowania stron – 12 darmowych aplikacji od kalifornijskiego giganta
Na rynku wciąż pojawiają się nowe narzędzia SEO i SEM wspierające ekspertów ds. marketingu internetowego. Jedne są płatne, inne bezpłatne, powstają istne kombajny oraz wyspecjalizowane aplikacje powalające na przeprowadzenie głębokiej analizy wybranego aspektu optymalizowanej strony. Jakie programy sprawdzają się najlepiej podczas mozolnej walki o najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania? Na to pytanie niestety nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ ilu ekspertów, tyle subiektywnych opinii. Z pewnością warto przejrzeć darmowe narzędzia do pozycjonowania Google, by skorzystać z danych generowanych przez największą wyszukiwarkę internetową na świecie. Trzymasz już w ręce popcorn i gorącą czekoladę? Super, zapraszam do poznania listy 12 aplikacji SEO od kalifornijskiego giganta.
Spis treści
Google Trends – aplikacja do wstępnego przeglądu fraz i oceny sezonowości branży w SEO
Google Trends polecam na szkoleniach z content marketingu jako narzędzie SEO do poszukiwania tematów na bloga, sprawdzania trendów popularności poszczególnych zapytań, wykrywania sezonowości słów kluczowych. Ta aplikacja nie jest szczególnie ceniona przez pozycjonerów, ponieważ nie prezentuje konkretnych statystyk dotyczących średniej miesięcznej liczby wyszukań fraz. Warto jednak za pomocą Trendów od Google poszukiwać inspiracji do rozbudowy treści na swojej stronie internetowej.
- Gdzie: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL
- Do czego: keyword research, trendy wyszukań, sezonowość pozycjonowania
Planer słów kluczowych od Google – podstawowe narzędzie do pozycjonowania stron
Google Keyword Planner zna każdy seowiec – to tutaj znajdziemy dane o popularności fraz, ich konkurencyjności, a tym samym trudności pozycjonowania. Większość zewnętrznych aplikacji służących do keyword researchu pobiera średnią miesięczną liczbę wyszukiwani właśnie z tego narzędzia. To najpewniejsze źródło informacji, choć nieco ograniczone w przypadku kont, na których nie ma uruchomionej kampanii Google Ads.
- Gdzie: https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/
- Do czego: keyword research, analiza konkurencyjności fraz i trudności pozycjonowania
Google Moja Firma – darmowa usługa wspierająca SEO lokalne
Prowadząc niewielką działalność, nie trzeba posiadać strony internetowej, aby powiadomić klientów o godzinach otwarcia sklepu, promocjach, oferowanym asortymencie. Użytkownicy wszystkie te informacje zdobędą z profilu Google Moja Firma. Ponadto odpowiednia optymalizacja wizytówki wspiera proces pozycjonowania lokalnego. Czemu więc nie skorzystać z tego narzędzia SEO online? Koniecznie załóż wizytówkę, monitoruj opinie, dodawaj zdjęcia i aktualizuj dane firmowe, aby zwiększyć widoczność na lokalnym rynku.
- Gdzie: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/
- Do czego: pozycjonowanie lokalne, firmowe social media
Google Search Console – nieocenione narzędzie SEO pokazujące witrynę oczami wyszukiwarki
Bez Search Console nie da się skutecznie pozycjonować serwisu. Mówię całkiem serio – siła tego narzędzia do SEO jest ogromna. Dzięki niemu poprawimy proces indeksowania strony, wykryjemy wszystkie mankamenty witryny oceniane przez roboty wyszukiwarki jako błędy, sprawdzimy widoczność domeny w organicznych wynikach wyszukiwania oraz (co chyba najważniejsze) dowiemy się, czy nie otrzymaliśmy kary ręcznej za działania niezgodne z polityką Google. Search Console zawiera masę przydatnych informacji, bez których trudno ocenić kondycję serwisu.
- Gdzie: https://search.google.com/search-console/about?hl=pl
- Do czego: indeksowanie witryny, widoczność w wyszukiwarce, kary ręczne, zgłaszanie sitemap, profil linków zwrotnych, zrzekanie się linków
Google Analytics – najpopularniejsza darmowa aplikacja do analityki internetowej
Śledzenie ruchu na stronie, liczby sesji, unikalnych użytkowników, czasu spędzonego na poszczególnych podstronach serwisu jest możliwe dzięki Google Analytics. Dostępne wykresy, raporty i statystyki wskażą na efekty pozycjonowania, a także innych działań online marketingowych. Nawet podstawowa znajomość obsługi tego narzędzia SEO od Google da odpowiedzi na wiele pytań związanych z poprawą konwersji.
- Gdzie: https://analytics.google.com/analytics/web/
- Do czego: analityka internetowa, usability
PageSpeed Insights – optymalizacja wydajności serwisu internetowego
Czas ładowania strony ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz współczynnik konwersji – wolno wczytujące się domeny są porzucane przez użytkowników. Szybkość serwisu sprawdzimy narzędziem PageSpeed Insights. Warto dokładnie prześledzić wszystkie wskazówki z dostępnych raportów, ponieważ tam znajdziemy pole do optymalizacji wydajności naszej witryny.
- Gdzie: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl
- Do czego: czas ładowania strony
Test optymalizacji mobilnej – szybkie sprawdzenie dopasowania strony do mobile
Czy Twoja strona jest dopasowana do urządzeń mobilnych? Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie, z pomocą przychodzi narzędzie Google dla e-commerce i niekomercyjnych stron internetowych, które sprawdzi dopasowanie wszystkich elementów witryny do wymagań smartfonów oraz tabletów.
- Gdzie: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL
- Do czego: dopasowanie strony do urządzeń mobilnych
Google Tag Manager – darmowe narzędzie do wdrażania zmian na stronie bez udziału IT
Wielu marketingowców narzeka na współpracę z działem IT – informatycy nierzadko są opieszali, gdy chodzi o wprowadzanie zmian na stronie. Z kolei marketerzy boją się samodzielnie grzebać w kodzie, aby nie popsuć struktury witryny. Google wprowadziło kilka lat temu Menedżera Tagów, godząc niejako obie strony. To sprytna aplikacja pozwalająca na implementowanie np. kodów marketingowych na stronę bez ingerowania w pliki źródłowe. Wszystko odbywa się w osobnym panelu, a jeśli coś nie wyjdzie, bez obaw można cofnąć wprowadzone modyfikacje.
- Gdzie: https://tagmanager.google.com/
- Do czego: wdrażanie skryptów i kodów marketingowych na stronę
Google Data Studio – aplikacja do raportowania na najwyższym poziomie
Marzą Ci się dynamiczne raporty zbierające dane z wielu aplikacji, np. Analyticsa, Google Ads, zewnętrznych narzędzi sprzedażowych? Wypróbuj Studio Danych, kolejne bezpłatne narzędzie od Google. Zdecydowanie ułatwia analizowanie skuteczności pozycjonowania, płatnych kampanii w wyszukiwarce czy social media. Fajne jest też to, że raz stworzone zestawienie aktualizuje się na bieżąco, dzięki czemu otrzymujemy dostęp do archiwalnych i najnowszych informacji dotyczących naszej strony.
- Gdzie: https://datastudio.google.com/
- Do czego: raportowanie
Google Optimize – sprytne narzędzie do prowadzenia testów na stronie
Niebieski czy zielony przycisk będzie lepiej konwertował? Okrągły czy kwadratowy button zostanie zauważony przez użytkownika? Na takie pytania nie ma jednej odpowiedzi i żaden spec od UX designu nie doradzi Ci najlepszego rozwiązania. Sam przetestuj swoich użytkowników, korzystając z Google Optimize. W łatwy sposób zweryfikujesz swoje przypuszczenia oraz poprzesz lub obalisz postawione tezy dotyczące wyglądu strony.
- Gdzie: https://optimize.google.com/optimize/home/
- Do czego: przeprowadzanie testów A/B
Narzędzie do testowania uporządkowanych danych
Oznaczając poszczególne sekcje lub elementy strony mikoformatami, zwracamy uwagę Google na ważne lub ciekawe dla użytkowników informacje, które np. powinny zostać pokazane w wyszukiwarce. Implementując dane strukturalne, łatwo się pomylić, co może później niekorzystnie wpłynąć na ocenę strony przez Googleboty. Poprawność wdrożenia znaczników warto więc sprawdzić za pomocą narzędzia do testowania uporządkowanych danych. Jeśli coś będzie źle – od razu otrzymamy stosowny monit.
- Gdzie: https://search.google.com/structured-data/testing-tool
- Do czego: testowanie danych strukturalnych
Google Lighthouse – wtyczka do przeglądarki Chrome analizująca kondycję i SEO strony
Jakiś czas temu Google wprowadziło dodatek do przeglądarki Chrome o nazwie Lighthouse. To rozszerzenie pozwala przeanalizować dowolną witrynę pod kątem jej wydajności, dostępności dla użytkowników, optymalizacji pod SEO. To naprawdę ciekawe narzędzie pozycjonowanie i usability serwisu wspierające. Polecam sprawdzić, jak ta wtyczka ocenia Twoją domenę. Być może wykryje kluczowe problemy, wymagające natychmiastowej poprawy.
- Gdzie: google.com/webstore/detail/lighthouse/blipmdconlkpinefehnmjammfjpmpbjk?hl=pl
- Do czego: ogólny audyt SEO strony
Googlowskie narzędzia SEO – darmowe źródło wartościowych informacji
Google w swoim portfolio posiada całe grono ciekawych i pomocnych aplikacji. Przeważnie są to programy, którym można zaufać. Prezentują rzetelne dane, ale jak wszystkie narzędzia SEO bywają zawodne. Pozycjonując stronę, z pewnością warto je używać, ponieważ uzyskujemy informacje wprost od samej wyszukiwarki, co czasami pomaga spojrzeć na optymalizację witryny jej oczami.