Jak przygotować e-book pod pozycjonowanie? Optymalizacja PDF pod SEO

Jednym z narzędzi marketingu treści są e-booki. Sprawdzają się do umieszczania w obrębie strony dłuższych form tekstu – poradników, instrukcji, raportów, prezentacji, wyników badań. Są lubiane przez użytkowników, ponieważ pozwalają na zabranie contentu ze strony internetowej ze sobą i zapoznanie się w nim w wolnej chwili. Oprócz korzyści związanych z budowaniem zaangażowania internautów mogą także wspierać proces pozycjonowania. W jaki sposób? E-book to najczęściej plik PDF, który z łatwością optymalizuje się pod SEO, o czym opowiem Ci dzisiaj w niniejszym wpisie.

Jak wyszukiwarka Google radzi sobie z indeksowaniem e-booków w formie plików PDF?

Zrób szybki test. Wpisz do wyszukiwarki hasło: xiaomi vacuum cleaner instrukcja obsługi. Co pojawi się w rankingu Google? Na pierwszym i drugim miejscu (filmów nie liczymy do wyników organicznych) znajdują się pliki PDF. Są nawet oznaczone specjalnym napisem, abyś od razu zwrócił na nie swoją uwagę.

Roboty wyszukiwarki indeksują pliki PDF już od 2001 r. Co prawda na początku Google nie do końca radziło sobie z pobieraniem i interpretowaniem takich dokumentów, ale od 2011 r. wszystkie nieszyfrowane i niechronione hasłem e-booki trafiły do indeksu. Treść analizowana jest tak samo jak tekst umieszczony w kodzie strony. Podobnie rzecz ma się z linkami – one również są poprawnie crawlowane. Jedynym mankament stanowi ograniczenie w ustawianiu atrybutu nofollow – w PDF-ie nie ma możliwości określania wskazówek dla robotów wyszukiwarki w przypadku hiperłączy.

Optymalizacja PDF pod SEO – 11 elementów e-booka ważnych z punktu widzenia pozycjonowania

Dobrze, zamydliłam Ci oczy możliwościami Google w kwestii indeksowania PDF-ów, to teraz czas je przetrzeć i przejść do konkretów :). Do elementów mających wpływ na pozycje e-booka w wynikach wyszukiwania zalicza się:

Nazwa pliku PDF/e-booka

Nazwa PDF-a podobnie jak nazwa pliku graficznego powinna odzwierciedlać jego zwartość i być przystępna w interpretacji przez wyszukiwarkę Google. Ten element najczęściej trafia do adresu URL, pod którym na Twojej stronie znajdzie się e-book. Zadbaj o to, aby:

  • Unikać polskich znaków,
  • Skorzystać ze słów kluczowych,
  • Używać krótkich nazw przyjaznych dla robotów Google oraz łatwych do zapamiętania przez użytkownika.

Przykład:

  • Raport-content-marketing-2019.pdf
  • Poradnik-SEO.pdf

Tytuł zoptymalizowany pod SEO i zapowiadający zawartość pliku

Tytuł PDF-a stanie się znacznikiem Title na Twojej stronie internetowej. Jak pewnie pamiętasz, ten element jest czynnikiem rankingowym, więc warto zadbać o jego optymalizację.

  • Używamy słów kluczowych, ale nie upychamy ich na siłę,
  • Mieścimy się w 50-70 zzs,
  • Przekazujemy informacje zachęcające użytkownika do kliknięcia odnośnika.

Większość kreatorów PDF pozwala na wstawienie nie tylko tytułu pliku, ale i jego autora, słów kluczowych (tagów), tematu. Możesz uzupełnić wszystkie pola, jednak najistotniejszy jest Title.

Jeśli tworzysz e-booka z pliku wordowskiego, podczas zapisywania dokumentu jako PDF powinno się pojawić pole umożliwiające optymalizację tytułu. Nie widzisz go? Spróbuj kliknąć opcję Ukryj foldery i sprawdź, czy nie pojawił Ci się taki widok jak na poniższym screenie.

Tytuł nie musi być taki sam jak nazwa pliku ani tytuł na stronie okładkowej Twojego e-booka. Ważne, aby przekazywał istotne informacje o PDF-a użytkownikowi i wyszukiwarce.

Treść będąca zwykłym tekstem

E-booki można tworzyć za pomocą wielu różnych narzędzi – programów tekstowych, graficznych, wyspecjalizowanych aplikacji do składania tego typu dokumentów. Pozycjonowanie PDF-a wymaga tekstowej zawartości pliku. Co mam na myśli? Treść musi być zapisana jako zwykły tekst, a nie obraz, by roboty wyszukiwarki mogły ją zaindeksować.  

Wskazówka!
Jak sprawdzić, czy treść jest tekstem? Jeśli uda Ci się zaznaczyć wybrany fragment e-booka, a nie całą stronę, Twój dokument został odpowiednio przygotowany z punktu widzenia SEO.

Unikanie duplikacji treści

Firmowe e-booki często zawierają treść opublikowaną w całości lub we fragmentach na stronie internetowej. Jeśli takiego PDF-a umieścimy w serwisie, sami sobie zaszkodzimy, tworząc internal duplicate content. Wewnętrzna duplikacja treści dotyczy także plików w formacie .pdf, dlatego nie polecamy umieszczać kopii treści w innej postaci na swojej witrynie.

Wskazówka dla buntowników.
Jeśli koniecznie chcesz opublikować na stronie e-booka z kopiami treści, zablokuj zasób przed indeksacją. W ten sposób roboty Google dostaną informację, aby nie analizować i nie indeksować tekstu z PDF-a, natomiast użytkownicy otrzymają treść w łatwiej do pobrania formie.

Optymalizacja grafiki w plikach PDF

Obrazy zamieszczane na stronach internetowych wspierają proces pozycjonowania. Warunkiem jest umieszczenie opisów alternatywnych (atrybutów alt), za pomocą których wyszukiwarka rozpoznaje, co się na nich znajduje. Podejrzewam, że nie zdajesz sobie sprawy z możliwości opisania grafik w e-booku. Jest to jak najbardziej możliwe.

Każdy program do tworzenia PDF-ów ma nieco inaczej rozwiązane dodawanie tekstów alternatywnych – jeśli korzystasz z Worda, wejdź do ustawień konkretnego obrazka. W sekcji Układ i właściwości znajdziesz pola pozwalające na dodanie tytułu i opisu.

Linkowanie wewnętrzne w PDF-ach a SEO

Jak już wcześniej wspomniałam, Google doskonale radzi sobie z indeksowaniem hiperłączy osadzonych w PDF-ach. To stwarza okazję do wykorzystania mechanizmu linkowania wewnętrznego i odsyłania użytkowników oraz roboty wyszukiwarki do innych podstron strony internetowej.

Przyjazny adres URL

PDF zoptymalizowany pod SEO uwzględnia również przyjazny adres URL. Jeśli tylko masz taką możliwość, skróć odnośnik prowadzący do e-booka, dzięki czemu link zostanie szybciej przeanalizowany przez Google i łatwiej zapamiętany przez użytkownika.

Linkowanie wewnętrzne w strukturze serwisu do PDF-a

Warto także zadbać o to, aby inne podstrony naszej witryny kierowały wyszukiwarkę i internautę do naszego PDF-a. Fajnym pomysłem jest np. umieszczenie informacji o nowym e-booku w sitebarze z podlinkowaniem do właściwego dokumentu.

Dostosowanie e-booka do urządzeń mobilnych

Kwestie UX-owe coraz częściej przenikają się z kwestiami SEO-wymi. I w tym przypadku nie może być inaczej! Przygotowując e-book, pomyśl o użytkownikach mobilnych wchodzących na Twoją stronę. Zadaj sobie takie pytania:

  • Czy czcionka nie jest zbyt mała?
  • Czy plik dopasowuje się do wielkości ekranu (jest responsywny)?
  • Czy obrazki są czytelne i widoczne?

Spójrz na PDF oczami internauty posługującego się smartfonem i wyłap wszystkie potencjalne problemy oraz błędy, które zniechęcą go do przeczytania całej treści.

Kompresja pliku

Optymalizacja PDF pod SEO obejmuje również kompresję rozmiaru pliku. W tym pomoże Ci jeden z internetowych programów online. Darmowe i płatne aplikacje znajdziesz na pęczki w wyszukiwarce Google.

Badanie ruchu generowanego przez PDF – analityka e-booka

I na koniec wisienka na torcie! Popularność e-booków warto badać za pomocą narzędzi analitycznych, np. Google Analytics. Niestety w tym przypadku samo zainstalowanie kodu śledzącego w serwisie nie wystarczy – pliki PDF go nie posiadają. Co można więc zrobić? Skonfigurować odpowiednie zdarzenie (np. kilknięcie linku na stronie), które będzie rejestrowane przez GA. W tym celu warto skorzystać z Menedżera Tagów od Google. 

Jak zoptymalizować gotowy plik PDF zgodnie z dobrymi praktykami SEO?

W wielu przypadkach osoby odpowiedzialne za przygotowanie e-booków nie mają wiedzy na temat pozycjonowania. Dlatego też gotowe PDF-y często nie zwierają zgrabnych tytułów, informacji o autorze, a rozmiar dokumentu przekracza wszelkie dopuszczalne z punktu widzenia SEO granice. Jeśli otrzymałeś właśnie taki plik, bez ingerencji w jego treść możesz go zoptymalizować. Służą do tego offline’owe programy do edycji PDF-ów oraz aplikacje online. Na szybko znalazłam 2 edytory metadanych:

  • pdfrock.com/edit-pdf-meta.html,
  • pdfcandy.com/pl/edit-pdf-meta.html.

Powyższe narzędzia pozwalają na zmianę autora, tytułu, daty utworzenia pliku. Dla poprawy SEO postaraj się o optymalizację Title e-booka, uwzględniając kluczowe frazy.

Pozycjonowanie e-booków i PDF-ów – nie zapominaj o dostarczeniu użytkownikom wartości merytorycznej

Optymalizacja e-booka pod SEO jest istotna, jeśli chcemy, aby treść z pliku PDF wspierała proces pozycjonowania naszej witryny. W ferworze działań seowych nie można zapominać o zawartości merytorycznej. Jeśli przygotowany content nie będzie ciekawy i angażujący dla użytkowników, pozycje w TOP10 nie wygenerują wartościowego ruchu oraz konwersji. Opakuj więc super jakości treść doskonałą optymalizacją techniczną, a Twój e-book z pewnością przyniesie Ci wymierne korzyści biznesowe.

Joanna Bagrij
Z copywritingiem i redakcją tekstów jestem związana od 2013 r. Pracując jako content marketerka, na co dzień piszę, poprawiam, optymalizuję, analizuję treści na strony internetowe. Doskonalę się w zakresie content experience i UX.