Optymalizacja Title – skąd brać słowa kluczowe do optymalizacji tytułu strony?

01/09/2019
  • Czas czytania: 7 min
5,0 rating
5 (2 ocen)

Znacznik Title (błędnie czasami nazywany jako meta tag Title) to element mający duży wpływ na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania. Wyrazy, które zamieścimy w tytule strony, wskazują wyszukiwarce jej tematykę oraz pozwalają na ocenę pod kątem dopasowania do zapytania wpisanego przez użytkownika. Eksperci SEO każdego dnia zastanawiają się, jak dobrać adekwatne słowa kluczowe, by poprawić miejsce witryny w rankingu Google. Optymalizacja Title nie należy do najłatwiejszych, a sam wybór źródła konwertujących i zwiększających widoczność fraz stanowi nie lada zagwozdkę. Też masz z tym etapem problem? Nie martw się – specjalnie dla Ciebie zebrałam wszystkie moje pomysły dotyczące tego, skąd pozyskiwać słowa kluczowe do tytułu strony.

Optymalizacja znacznika title – podstawowe zasady

Zanim przejdziemy do źródeł fraz, przypomnijmy sobie kanon optymalizacji tytułu strony. Wszyscy doświadczeni pozycjonerzy wiedzą, że:  

  1. Frazy, które zamieścimy na początku Title, mają największe znaczenie dla procesu pozycjonowania. Z tego względu jako pierwsze umieszczamy w tytule strony te słowa kluczowe, które są dla nas najistotniejsze i mają największy potencjał do:
      • Zwiększenia widoczności witryny,
      • Poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania,
      • Doprowadzenia do konwersji.

  2. W wyszukiwarce wyświetla się ok. 55-60 zzs treści, którą wpiszemy w znaczniku title, co jednak nie oznacza, że tytuł musi być ograniczony do tej długości. Google indeksuje ok. 200 zzs, więc jeśli chcemy przemycić wiele, cennych dla nas fraz, nie trzymajmy się wyświetlanej liczby wyrazów.

  3. Należy unikać keywords stuffing! Upychanie słów kluczowych bez ładu i składu przynosi więcej problemów niż korzyści.

  4. Wyszukiwarka Google dobrze sobie radzi z „mieszaniem/łączeniem” wyrazów umieszczonych w Title, dlatego nie warto umieszczać podobnych, odmienionych fraz. Lepiej postawić na daleko synonimiczne wyrażenia doprecyzowujące kontekst optymalizowanej strony.

  5. Jedna podstrona, jedno główne słowo kluczowe. Pozycjonowanie zbyt wielu fraz na tę samą podstronę nie przynosi dobrych efektów.

  6. Title w obrębie serwisu, a także całego internetu powinny być unikalne. Elementem różnicującym tytuły stron jest najczęściej brand lub nazwa domeny pojawiająca się na samym końcu znacznika.

  7. Podglądanie konkurencji w TOP10, TOP20 pomaga dostrzec skuteczne rozwiązania optymalizacyjne.
Pamiętajmy również, że wyszukiwarka Google to dynamiczne środowisko. Raz ustalone znaczniki Title po jakimś czasie trzeba będzie od nowa zoptymalizować, aby dopasować się do obowiązujących trendów.

Źródła fraz do Title dla nowych podstron

Poniższe pomysły na to, skąd czerpać słowa kluczowe do tytułu strony, dotyczą nowych, dopiero powstających podstron. Czyli poszukujemy najlepszych fraz dla niezaindeksowanej jeszcze treści. Nie wiemy, jak Google ją skategoryzuje i możemy sobie jedynie wyobrazić, w jaki sposób content zostanie zinterpretowany przez algorytmy wyszukiwarki.

Frazy powiązane z prowadzonym biznesem

Właściciel serwisu wie najlepiej, na jakie usługi powinna być jego strona widoczna w wynikach wyszukiwania. Zbudowanie bazy własnych wyrażeń biznesowych to dobry pomysł na rozpoczęcie optymalizacji Title. Pomysły, które narodzą się w tym procesie, należy zweryfikować w narzędziach do analizy słów kluczowych, by wybrać te z największym potencjałem do generowania ruchu.

Słowa kluczowe wynikające z analizy konkurencji

Warto przejrzeć, jakie słowa kluczowe w tytułach swoich podstron stosuje konkurencja. Niektóre serwisy z pewnością korzystają już od dawna z usługi pozycjonowania, więc przeprawę z optymalizacją witryny oraz doborem adekwatnych wyrażeń mają już za sobą. Nie kopiuj cudzych rozwiązań 1:1, ale wzoruj się na nich i inspiruj.

Wyrażenia zidentyfikowane przez narzędzia do keyword research

Zerknij raz jeszcze na mój dość obszerny artykuł o doborze fraz. Skorzystaj z wymienionych narzędzi (planera słów kluczowych, Ubbersuggest, podpowiedzi wyszukiwarki), by odnaleźć słowa kluczowe do Twoich znaczników Title. Analiza z pewnością zajmie Ci trochę czasu, bo sam wybór najlepszych wyrażeń, odsianie przypadkowych haseł, porównanie wyników ze sposobem wyszukiwania Twoich klientów to żmudna robota.

Źródła słów kluczowych dla zaindeksowanych i widocznych w SERP podstron

Załóżmy, że 2 miesiące temu przeprowadziłeś naprawdę zaawansowaną analizę fraz, zoptymalizowałeś Title w najlepszy możliwy wg Ciebie sposób, ale nadal efekty nie są dla Ciebie zadowalające. Przechodzisz więc do powtórnej optymalizacji, korzystając z dodatkowego źródła danych – informacji o Twojej widoczności. Teraz możesz już sprawdzić, jak wyszukiwarka zinterpretowała treści na Twojej witrynie i które słowa kluczowe warto podkreślić w tytułach poszczególnych podstron.

Frazy, na które serwis jest widoczny wg narzędzi analizujących zasięg serwisu

Aplikacje takie jak Senuto lub Semstrom badają widoczność serwisów w organicznych wynikach wyszukiwania, np. w TOP50.  Oznacza to, że jeśli Twoja strona pojawia się w SERP-ach na frazy z bazy takiego narzędzia, otrzymasz o tym informację. I teraz cała zabawa polega na tym, aby z listy haseł wyodrębnić takie słowa kluczowe, na których nam zależy i na które mamy szanse poprawić swoją pozycję. Dobrze jest poszukiwać wyrażenia prowadzące do naszej strony użytkowników, a pominięte w Title. Jeśli o nie uzupełnimy tytuł, pozycja tej podstrony powinna wzrosnąć w trymiga.

Słowa kluczowe z Google Search Console

W nowym Google Search Console w raporcie Skuteczność znajdziemy próbkę (do 100) fraz, na które nasz serwis pojawia się w Google. I tutaj działamy podobnie jak w powyższym punkcie – szukamy wyrażeń, na które jesteśmy już widoczni, ale nie mamy ich w Title. GSC zasługuje na uwagę, ponieważ narzędzie obrazuje, jak widzą nas algorytmy wyszukiwarki. Inne aplikacje jedynie „symulują” naszą widoczność w SERP.  

Kluczowe hasła dostępne w Ubersuggest

Na koniec polecam także korzystanie z Ubersuggest. Narzędzie bardzo dynamicznie się rozwija i w tym momencie możemy np. sprawdzić, jakie są najbardziej widoczne podstrony naszego serwisu, na jakie frazy wychodzimy w Google, jak pozycjonuje się nasza konkurencja. Co istotne – obecnie nie musimy zakładać żadnego konta ani ponosić żadnych kosztów, by używać tej aplikacji. Warto ją więc wypróbować!

słowa kluczowe przykłady ubersuggest

Optymalizacja Title – testowanie tytułów to ciągła zabawa z Google

Wszystkie wskazówki, porady, złote rady dotyczące optymalizacji tytułów stron wynikają z obserwacji specjalistów SEO. Nikt jednak niestety nie może zagwarantować 100% skuteczności polecanych rozwiązań. Tworzenie Title w oparciu nawet o najbardziej skuteczną listę fraz może nie przynieść spodziewanych efektów. Dlaczego? To mechanizmy Google oceniają naszą stronę i żadne narzędzia ani wiedza pozycjonerów nie odpowiadają za ranking wyników wyszukiwania.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Joanna Bagrij
Joanna Bagrij
Content marketerka związana z copywritingiem i redakcją tekstów od 2013 r. Pisze, poprawia, optymalizuje, analizuje treści na strony internetowe. Doskonali się w zakresie content experience i UX.

Podobne wpisy