Treści SEO vs treści Social Media

Treści SEO vs treści Social Media. Które z nich należy traktować priorytetowo?

Bardzo często słyszymy, że tworzenie wysokiej jakości treści jest jednym z bardziej wartościowych działań, które możesz realizować w celu promocji swojej firmy w internecie. Kiedy realizuje dla swoich klientów pozycjonowanie stron internetowych oraz sklepów, wielokrotnie podkreślam znaczenie wartościowych treści. Musimy jednak zatrzymać się w tym momencie i postawić sobie pytanie, co tak na prawdę oznacza treść wysokiej jakości i w jaki sposób ją mierzyć, aby o tym wiedzieć?

W dzisiejszym świecie content marketingu dosyć łatwo jest zgubić się w natłoku informacji i przegapić to, co jest szczególnie ważne i cenne. Czytając ten artykuł, dowiesz się o dwóch kluczowych wskaźnikach. Pierwszym z nich jest wskaźnik zaangażowania w publikowane treści w mediach społecznościowych, a drugim wskaźnik treści SEO i związany z tym ranking słów kluczowych.

Zaangażowanie odbiorców w treści Social Media pomimo tego, że występuje, to nie zawsze bezpośrednio pomaga firmie generować większe przychody. Udostępnienia wpisów jest jednak o tyle istotne, ponieważ pokazuje, że ktoś uznał Twoją treść za wystarczająco wartościową, aby ją samemu również udostępnić.

Optymalizacja treści pod kątem pozycjonowania, a w konsekwencji większej widoczności serwisu wymaga zdecydowanie czasu. Trzeba również zdawać sobie sprawę, że prześcignięcie na tym polu konkurencji może być nie lada wyzwaniem ze względu na zasoby czasowe oraz finansowe.

Nie przedłużając jednak poznajmy plusy i minusy dwóch wspomnianych podejść.

Plusy udostępniania treści w Social Media

Jak już wspomniałem, udostępnienie Twoich treści w mediach społecznościowych przez użytkowników jest głównym wskaźnikiem tego, że Twoi czytelnicy uznali publikację za wystarczająco wartościową, aby podać ją dalej. Im więcej udostępnień otrzyma Twoja treść, tym większa szansa, że spowoduje to efekt domina.

Taka forma zaangażowania sugeruje również, że czytelnik zgadza się z treścią lub uważa ją za inspirującą albo prowokującą. Jednym słowem nie została ona dla niego bez znaczenia.

Rozpowszechnianie treści sprawia, że stają się one natychmiast materiałami publicznymi i mogą w ten sposób od razu skutkować wzrostem ruchu w Twoim serwisie.

Udostępnianie treści sugeruje, że są one interesujące, zabawne lub wyjątkowo wciągające. Może to również bardzo często sygnalizować, że tworzysz treści, które trafiają w gusta Twoich czytelników.

Nie można zapomnieć, że publikowanie treści w portalach społecznościowych to również szansa na komentarze czytelników, a tym samym dodatkowe informacje dla Ciebie, które mogą pomóc na budowaniu Twojej docelowej grupy odbiorców względem oferty, którą świadczysz.

Minusy udostępniania treści w Social Media

Nie wszystkie formy zaangażowania użytkowników w publikacje Social Media są równe i zdarza się, że mogą wprowadzać w błąd. Trudno jest bezpośrednio mierzyć rzeczywisty zwrot z inwestycji z takich form podejmowania akcji.

Platformy mediów społecznościowych mają to do siebie, że ich zasięg organiczny nie jest na wysokim poziomie, co utrudnia wyświetlanie treści w sposób naturalny.

Część osób czyta wyłącznie same nagłówki, a po tym udostępnienia wpis. Ważna jest więc świadomość, że liczba takich udostępnień może nie do końca precyzyjnie odzwierciedlać wartość konkretnej publikacji.

Nie można również zapomnieć, że media społecznościowe to prywatne firmy, które podlegają zmianom w algorytmach, aktualizacjach oraz funkcjach wedle własnych reguł. Zmiany te mają duży wpływ na widoczność konkretnych treści.

Jeżeli chcesz uzyskać maksymalne zaangażowanie swojej publikacji, to musisz publikować posty w określonym czasie. Posty w mediach społecznościowych są niesamowicie wrażliwe na czas i mają, że tak to określę krótki termin przydatności do spożycia.

Plusy treści pod kątem SEO

Tworząc precyzyjne publikacje pod kątem konkretnych zamiarów kupującego lub słów kluczowych typu long tail, przyciągasz do swojego serwisu ludzi, którzy z dużym prawdopodobieństwem potrzebują konkretnego rodzaju rozwiązania i precyzyjnej informacji.

Dzięki treściom w serwisie dajesz sobie szanse na dobrą widoczność swojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania i na ogół zwrot z takiej formy inwestycji będzie widoczny przez długi czas. Trzeba również pamiętać, że wysokie miejsce w wyszukiwarce zapewnia większą wiarygodność.

Już sam proces badania słów kluczowych pod kątem treści SEO może pomóc Ci zrozumieć, czego oczekują Twoi odbiorcy, więc to doskonały sposób na zbudowanie grup docelowych, do których kierujesz ofertę.

Minusy treści pod kątem SEO

Trudno jest osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania mając zupełnie nową witrynę i świeżą treść. Stare strony, nawet te o niskiej wartości często przewyższają nowe strony z dobrym contentem. W ten sposób ranking widoczności może nie zawsze odzwierciedlać wartości witryny i znajdującej się w niej treści.

Google nieustannie zmienia swoje algorytmy, co wymaga ciągłego nadążania za zmianami również względem treści SEO.

Określenie zwrotu z inwestycji w pozycjonowanie z wykorzystaniem contentu, na początku może być dość trudne, ponieważ osiągnięcie prawdziwie widocznych efektów zajmuje trochę czasu, oczywiście jeżeli cały proces pozycjonowania przebiega bez opóźnień.

Mierniki wartości treści

Mierzenie sukcesu treści zależy tak naprawdę od jej celów. Czasami celem będzie zaangażowanie, udostępnianie i polubienie, a innym razem będzie zwiększenie ruchu w witrynie, dzięki czemu. Twoje cele powinny wpływać na decyzje dotyczące treści i powinny być najlepszym miernikiem ich sukcesu.

Jednym z bardziej wartościowych mierników treści jest liczba osób obserwujących Twój kanał społecznościowy. W innym przypadku mogą to być konwersje, niezwiązane bezpośrednio ze sprzedażą, a mogą to być chociażby czytelnicy zapisujący się na Twoją listę e-mailową do newslettera.

Nie zawsze rankingi, a czasem to właśnie ruch w serwisie jest ważniejszym wskaźnikiem, ponieważ część Twoich publikacji może zajmować wysokie miejsca w rankingu wyszukiwarek na konkretne słowa kluczowe, ale te słowa kluczowe mogą mieć zerową liczbę wyszukiwań i nie wpłynie to na Twoje zyski.

Podsumowanie wpisu

Tak jak w większości sytuacji związanych z marketingiem internetowym, często nie ma prostych odpowiedzi. Tak samo i w tym przypadku, stojąc przed wyborem ustalenia priorytetów względem treści SEO i treści Social Media nie można określić tego zero-jedynkowo, a wszystko zależy od kontekstu, więc decyzja musi należeć do Ciebie.

Jeżeli jednak będzie to dla Ciebie nie lada zagwozdka, to oczywiście mogę Ci w tym pomóc, dlatego napisz śmiało na michal@kiwilab.pl, a chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Michał Martyniuk
Jestem współtwórcą bloga KiwiLab oraz właścicielem marki Divloy.pl, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Stosując metody Growth Hackingu realizuje cele swoich klientów rozwijając ich firmy w internecie z wykorzystaniem SEO i PPC. Przeprowadzam kampanie Pay Per Click za pośrednictwem Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron internetowych i sklepów. Do tej pory brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO, a liczba ta cyklicznie wzrasta.