seo 2019 w google

Najważniejsze zmiany i update’y w wyszukiwarce Google w 2019 r., które po raz kolejny zmieniły branżę SEO

Zastanawiając się nad podsumowaniem 2019 roku, postanowiłem rozłożyć go na czynniki pierwsze i porównać z poprzednimi latami, głównie pod względem zmian, które zafundowało nam Google. Zbierając informacje, przyszło mi do głowy jedno słowo, które podsumowuje cały poprzedni rok w SEO – użytkownicy. Dlaczego?

Rok 2019 w SEO – jakie algorytmy wprowadziło Google?

Rok 2019 minął pod hasłem intensywnych zmian w wyszukiwarce Google, które coraz bardziej zbliżają ją do użytkowników. Obowiązkiem jest przytoczyć zmiany algorytmiczne, mające miejsce w poprzednim roku, mianowicie:

1. Core Update – marzec 2019

Pod koniec pierwszego kwartału mieliśmy do czynienia ze zmianą, będącą ewolucją poprawek z roku 2018. Google, chcąc podnieść jakość branży medycznej i finansowej, zaserwowało właścicielom domen o takiej tematyce pakiet poprawek, których cel stanowiło jeszcze większe przywiązanie wagi do autorytetu domeny.

2. Core Update – czerwiec 2019

Kolejna aktualizacja, kontynuacja zmian z marca 2019, a tym samym aktualizacja pakietu poprawek dla wspomnianych wyżej branż. Gorący miesiąc przyniósł tzw. SEO korekty i ponowną weryfikację wytycznych wskazanych w pierwszym kwartale.

3. Update „Maverick” – lipiec 2019

Dalszy ciąg poprawiania branży medycznej, ale tym razem Google skupiło się na sprawdzeniu i skierowaniu uwagi na autorytet domeny. Skoncentrowano się na powiązaniu domen ze wszystkimi kanałami komunikacji w sieci, a wszystko po to, aby ułatwić użytkownikom wybór najlepszej usługi/domeny.

4. Core Update – wrzesień 2019

Następna aktualizacja algorytmu Google, która obrała sobie za cel lepsze dopasowanie do zapytań użytkowników. Umożliwi bardziej precyzyjne pokazywanie wyników wyszukiwania na frazę, której szukamy.

5. Update BERT – październik 2019

Duża i oczekiwana aktualizacja poprawiająca zrozumienie rodzimego języka (poprawienie obsługi przetwarzanego języka naturalnego, z angielskiego natural language processing, w skrócie NLP). Celem tej aktualizacji było poprawienie i odczytywanie wszystkich składowych zapytania użytkownika, a tym samym lepsze zrozumienie kontekstu i intencji wpisywanych przez nas zapytań.

Update’y poprawiające dopasowanie zapytań użytkowników do SERP-ów w wyszukiwarce Google

Studiując wszystkie zmiany, które Google wprowadziło w 2019 roku, możemy zauważyć, że położono szczególny nacisk na dopasowanie wyników pod zapytania użytkowników. Poprawiono rozumienie sensu składanych zapytań, a dla większego komfortu i zmniejszenia ryzyka wyboru nieodpowiednich treści postawiono na autorytet domeny w branżach, w których to właśnie on powinien odgrywać główną rolę.

Nie sposób nie zauważyć, że Google pracuje nad znacznym polepszeniem swojej wyszukiwarki. Chcąc stworzyć kompletne narzędzie dla poszukujących kluczowych, dobrze dobranych i przede wszystkim wartościowych wyników, spogląda coraz bardziej w stronę użytkowników. Stara się zrozumieć ich intencje i dopasować się tak, aby ze śmietniska informacji wyszukiwarka stała się bazą wiedzy, wartościowych treści i skutecznych oraz polecanych firm.

Techniczne SEO nie traci na znaczeniu

Warto skupić się również na technicznych aspektach wszystkich zmian. Obserwując sposób zarządzania zasobami i aktywność botów w 2019 roku, można wywnioskować, że coraz bardziej rośnie znaczenie crawl budget. Sposób interpretacji zawartości i budowy serwisu oraz indeksowania stron również zmienił się w stosunku do poprzednich lat. Kieruje się w stronę optymalizacji sposobu indeksacji witryn, analizowaniu i odczytywaniu używanych języków programowania, chociażby JavaScript czy HTML5.

Google ponownie zwraca uwagę na problemy wewnętrzne domen, gdzie kluczową rolę odgrywa rozłożenie fraz i ich optymalizacja wewnętrzna. Na szczególną uwagę zasługuje zjawisko kanibalizacji słów kluczowych oraz rozszerzenie frazy głównej, tzw. core phrase o jej odmiany i ich odpowiednie rozlokowanie na stronie w oparciu o intencje fraz. Ściśle związany z tym zjawiskiem wydaje się sposób tworzenia treści, a razem z nim keywords density czy potocznie nazywany phrase weight. Zjawisko to rozszerza się na budowanie contentu, gdzie frazy kluczowe w sztywnych liczbach występowania są zastępowane bardziej przemyślanymi, tematycznymi i specjalistycznymi odpowiednikami.

Mówiąc krótko, tzw. thin content z frazami kluczowymi nie jest już tak skuteczny jak kiedyś, co nie znaczy, że całkowicie przestał działać.

Rok 2019 w wyszukiwarce Google rokiem użytkownika

Ubiegłe 365 dni w Google to szereg zdecydowanych zmian w kierunku zapewnienia użytkownikom jeszcze lepszych doświadczeń z korzystania z wyszukiwarki. Nowe algorytmy, update’y, kładzenie nacisku na jakość treści mają jedno zadanie – dostarczanie internautom jak najlepszej jakości wyników wyszukiwania. Jako specjaliści SEO nie możemy tego trendu zlekceważyć, a linkowanie trzeba uzupełniać o mocny content, optymalizację witryny i rozsądne podejście do rozmieszczenia słów kluczowych w treści.

Krzysztof Dąbrowski
Specjalizuję się w branży SEO, a zwłaszcza w technicznych aspektach optymalizacji serwisów. Pracując z Klientami, zwracam uwagę na jakość contentu oraz intencję użytkowników w danej branży, dzięki czemu potrafię skutecznie optymalizować treści. Doświadczenie zawdzięczam ciągłemu poszerzaniu wiedzy z zakresu technicznego SEO, projektowania serwisów, analityki i znaczenia biznesu w marketingu internetowym.