Jak wdrożyć śledzenie głębokości przewijania strony w GTM?
Implementacja śledzenia głębokości przewijania (z ang. Scroll Depth Trigger) w witrynie internetowej to jeden z prostszych elementów do wdrożenia w narzędziu Google Tag Manager, a cały proces może potrwać nawet mniej niż 15 minut.
Śledzenie głębokości przewijania strony to jedna z tych czynności, które po prostu musisz zrobić, zwłaszcza jeżeli masz witrynę ze stosunkowo dużą ilością treści. Stosowanie tej funkcji może między innymi wskazywać jak wielu użytkowników zapoznaje się z treścią na stronie, pozwala także zamienić dane takie jak współczynnik odrzuceń w dużo bardziej użyteczne informacje.
Przejdźmy zatem do sedna tego poradnika. Ok, jak więc zatem zaimplementować Scroll Depth Trigger?
Spis treści
Krok 1: Włącz przewijanie scroll depth w sekcji Zmienne
W Google Tag Manager przejdź do sekcji Zmienne, następnie kliknij Skonfiguruj, a później zaznacz 3 opcje:
- Scroll Depth Threshold
- Scroll Depth Units
- Scroll Direction
Scroll Depth Threshold jest to głębokość przewijania przez użytkownika (np. 25%, 50%, 75%, 100%).
Scroll Depth Units jest to ustawienie jednostki przewijania jako procent lub piksele.
Scroll Direction jest przewijanie określenie przewijania w pionie lub poziomie.
Krok 2: Włącz Scroll Depth Trigger
Przejdź do sekcji Reguły, następnie kliknij w Nowe, wyświetli Ci się okno do konfiguracji nowej reguły. Kliknij znajdującą się tam ikonę ołówka i w sekcji zaangażowanie użytkownika wybierze opcję głębokość przewijania.
W tym miejscu możesz dokonać konfiguracji zgodnie ze swoimi potrzebami. Możesz ustawić głębokość przewijania w pionie lub poziomie, określić stosowanie wartości procentowych lub mierzenie przewijania strony w pikselach. Możesz również ograniczyć stosowanie reguły wyłącznie do konkretnych podstron bogatych.
Krok 3: Konfiguracja Tagów
Teraz, kiedy masz już dodane zmienne i reguły to ostatnim krokiem będzie przekazanie tych danych do narzędzia Google Analytics.
Udajemy się do sekcji tagi, klikamy nowy, a następnie ikonę ołówka, która pokaże się w oknie konfiguracja tagu. Tam wybieramy Google Analytics - Universal Analytics i ustawiamy szczegóły:
- typ śledzenia: zdarzenie
- kategoria: engagement
- działanie: Scroll Depth Threshold
- etykieta: Page URL
- działania niezwiązane z interakcją: prawda
- ustawienia Google Analytics: wybieramy wcześniej dodany identyfikator śledzenia GA bądź konfigurujemy własną inną zmienną
Dodajemy jeszcze przygotowaną wcześniej regułę Scroll Depth Trigger i zapisujemy.
Po wykonaniu powyższych czynności warto jest sprawdzić czy nasz tag, aby na pewno działa poprawnie. Przechodzimy zatem w GTM w tryb Podglądu i odwiedzamy swoją stronę, na której chcieliśmy wdrożyć tag. Podczas przewijania strony powinniście zobaczyć swój tag w momencie kiedy przewiniemy stronę o określoną wcześniej wartość.
I to wszystko. Właśnie dodałeś swój tag zbierający dane o głębokości przewijania strony. Gratulacje!