5 skutecznych sposobów ulepszania treści kiwilab blog

5 skutecznych sposobów ulepszania treści poprzez marketing współpracy

Czy zastanawiasz się czasem jaka taktyka publikacji treści poprawia jej jakość, zwiększa ruch i sprawia, że taka forma marketingu jest zwyczajnie o wiele przyjemniejsza? Przedstawiam 5 taktyk opierających się na współpracy, których prawdopodobnie jest o wiele więcej, ale ja przytoczę te wybrane właśnie przeze mnie.

Cytat i wzmianki

W tym przypadku chodzi bardziej o udostępnianie treści niż samo jej tworzenie i jest to w zasadzie dosyć proste rozwiązanie. Pisząc artykuł, dodajesz cytat czyjeś wypowiedzi, która gdzieś kiedyś została przez kogoś opublikowana i dzięki temu taki cytat powinien wzmocnić Twój tekst, wzbogacając go o pogląd innej osoby. Musisz oczywiście pamiętać, że dobry cytat zawiera przemyślenia, anegdoty lub dane, a taki fragment pomaga czytelnikowi lepiej zrozumieć to o czym piszesz.

W momencie, kiedy publikujesz swój artykuł, dajesz po prostu znać cytowanej osobie, że wspominasz o niej w swoim wpisie z nadzieją, że podzieli się Twoim artykułem ze swoją społecznością. Możesz nawet oznaczyć taką osobę w swoim poście społecznościowym, co zobaczy w swoich powiadomieniach.

Wadą takiego rozwiązania jest to, że cytowane osoby nie spodziewają się, że zostaną wspominane i zdarzyć się może, że „nie zainwestują” w Twoją treść i nie udostępnianą jej innym.

Pomimo tego możesz uczynić swój przekaz bardziej skutecznym na dwa sposoby:

  • Wybierz osoby do cytowania na podstawie prawdopodobieństwa, że się nimi podzielą oraz zasięgu ich społeczności
  • Dodaj krótką charakterystykę cytowanej osoby np. jej specjalizację i nazwę firmy, w której pracuje

Cytaty współpracowników

To zdecydowanie szybki i przyjazny sposób na wartość dodaną w Twojej treści. Osoby z Tobą współpracujące, to Twoje źródło informacji i jeśli możesz skonsultuj się z nimi oraz dodaj cytaty z takich osób do swojego artykułu. Ułatw im możliwość dodania własnych przemyśleń udostępniając im szablon swojego wpisu tak, aby mogli zobaczyć, gdzie pasowałby ich cytat. Dodaj ich zdjęcie obok cytatu, co pozwoli na zwiększenie wiarygodności takiej osoby.

Podobnie jak w przypadku punktu pierwszego, możesz poinformować swoich współpracowników, że post jest opublikowany, oznaczając ich w mediach społecznościowych.

Panele ekspertów

Zastosowanie panelu ekspertów, odpowiadających na krótkie pytania, to niesamowicie popularny format publikacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu czytelnik widzi różne, ale powiązane ze sobą punkty widzenia. Eksperci mogą się zgadzać z postawioną w artykule tezą bądź nie, a dzięki temu, że każdy z nich odpowiada na kilka pytań, czytelnik może poznać zdecydowanie szerszy kontekst. Pamiętaj, że jako twórca wpisu jesteś stronniczy, dlatego panel ekspertów to świetne rozwiązanie i doskonały sposób na zachowanie obiektywizmu.

Wskazówki do zastosowania:

  • Zadawaj pytania, których inni nie chcą zadawać lub które wywołują poruszenie.
  • Wybierz prawdziwych profesjonalistów, a nie wielu „ekspertów” udzielających porad tak powszechnych, że to nudne.
  • Dodaj akapit z własnymi spostrzeżeniami.

Głęboki wywiad

Oto zgoła odmienne podejście do powyższego. Wybierz jednego eksperta i zgłębiaj analizowany temat. Zwróć uwagę, że większość programów telewizyjnych, podcastów oraz webinariów opiera się właśnie na takim formacie. Jeśli masz odpowiedniego eksperta, wyciśnij z niego każdą kroplę mądrości.

Wskazówki dotyczące skutecznych wywiadów:

  • Przygotuj się do wywiadu, przeczytaj najnowszy teksty Twojego gościa, posłuchaj jego nagrań. Bądź gotowy, aby wskoczyć w jego pasje, a jeśli to stosowne, pogratuluj mu czegoś.
  • Bądź cicho. W wywiadzie chodzi głównie o eksperta, a nie o Ciebie. To Twój respondent powinien w 90% mówić lub pisać.
  • Zadawaj dalsze pytania. Standardowe pytania i odpowiedzi nie zawsze są rozmową. Prawdziwy dialog oznacza, że słuchasz odpowiedzi i kolejnymi pytaniami zgłębisz temat. Nawet jeśli jest to rozmowa w formie maili, wyślij pytanie, uzyskaj odpowiedź, a następnie wyślij pytanie na podstawie uzyskanej odpowiedzi.

Wpis gościnny

Każdy wpis gościnny jest wynikiem współpracy i jest to transakcja, gdzie gość przynosi treść, a blog oferuje mu publiczność.

Zwróć uwagę, że jeśli Ci sami ludzie nad wyraz często kontaktują się z Tobą, aby pisać dla Twojego bloga, prawdopodobnie szukają innej korzyści na przykład linku do swojej witryny. Używają blogów gościnnych, aby zwiększyć autorytet swojej domeny. Niekoniecznie jest to spam lub nieetyczne praktyki, ale ważne jest, aby zrozumieć ich motywy i być ich świadomym.

Jedną z największych zalet takiej formy współpracy jest zdobycie widoczności i dostępu do nowej publiczności. To świetny sposób na poszerzenie własnej listy subskrybentów, zdobycie nowych obserwujących i promowanie bloga. Współpraca z nowym partnerem zapewnia Twoim obserwującym wysokiej jakości treści, których sam być może nie byłbyś w stanie stworzyć.

Aby uzyskać lepszą współpracę z gośćmi na Twoim blogu wypróbuj:

  • Daj im wytyczne. Jeśli masz strategię dotyczącą blogerów gościnnych, zaoszczędzisz czas i nieporozumienia, dokumentując swoje wymagania wobec gości. Opublikuj wskazówki dotyczące blogowania gości w swojej witrynie, na przykład tworząc sekcję Współpraca.
  • Zawsze dąż do większej wartości. Każdy artykuł gościnny ma ulepszać zawartość Twojego bloga.
  • Pomóż im udostępniać wpis. Po opublikowaniu możesz wysłać, krótkiego maila do swojego gościa z taką informacją i zachęcić, go do udostępnienia wpisu na swoich platformach społecznościowych.

Podsumujmy, dlaczego wspaniale jest korzystać z treści opartych na współpracy

Dzięki połączeniu sił Twoje treści staną się lepsze, a przekazywana mądrość, wiedza i spostrzeżenia to zawsze pożądana wartość. Teksty oparte na współpracy mogą pomóc w zdobywaniu ruchu, bo przecież Twoi współtwórcy, goście, eksperci również mają swoich odbiorców, a ponieważ przyczynili się do Twojego wpisu, prawdopodobnie go udostępnią. Zalety zaangażowania innych osób w proces content marketingu są niepodważalne i taka forma publikacji jest zdecydowanie przyjemniejsza, natomiast współpraca jest największą różnicą między dobrym, a świetnym marketingiem.

Michał Martyniuk
Jestem właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Specjalizuje się w Growth Marketingu, którego celem jest generowanie konwersji dla klientów. Realizuje projekty SEO i PPC z wykorzystaniem analizy danych oraz zastosowaniem najnowszych technologii. Realizuje kampanie Pay Per Click za pośrednictwem takich kanałów jak Google Ads i Facebook Ads. Zajmuję się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Do tej pory zrealizowałem oraz brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO.