marketing internetowy

6 kosztownych błędów w reklamach Google i Facebook oraz metody jak je naprawić

Każdy z reklamodawców chciałby uzyskiwać jak najlepsze wyniki ze swoich kampanii reklamowych. No może nie każdy, ale zdecydowana większość. Zwłaszcza osobom niedoświadczonym zdarza się popełniać w tym aspekcie liczne błędy, a ja przedstawiam 6 typowych błędów, które często sprawiają, że uzyskiwanie wyniki z reklam zarówno Google jak i Facebook nie są takie jak tego byśmy chcieli, a zarazem są dosyć kosztowne. Omówię także sposoby jak sobie z nimi radzić. Zaczynajmy!

Reklamy nie są odpowiednio dostosowane do ich miejsca w lejku sprzedażowym

Największym błędem popełnianym przez reklamodawców bez właściwego doświadczenia jest to, że uruchamiają swoje kampanie reklamowe bez wyznaczenia wcześniej strategii. Dawno, dawno temu, kiedy stawiałem swoje pierwsze kroki w marketingu internetowym również popełniałem ten sam błąd. Wieloletnie doświadczenie, testowanie i analizy nauczyły mnie jednak podejścia strategicznego, co zdecydowanie ma przełożenie na wyniki realizowanych przeze mnie projektów.

Wracając jednak do przyczyn samego błędu niewłaściwego dopasowania wykorzystywanych reklam do miejsca w lejku sprzedażowym zwykle dzieje się tak, ponieważ nie ma praktycznie barier wejścia i każdy, kto ma konto reklamowe, może rozpocząć kampanię w kilku prostych krokach. Jednak bez odpowiednio opracowanej strategii reklamowej opartej na wcześniejszej analizie praktycznie zawsze można zmarnować swoje pieniądze w takiej kampanii.

Każdy, kto chce otrzymać zwrot ze swojej inwestycji potrzebuje planu działania, który po prawidłowym wdrożeniu zapewni pożądany rezultat. Dlatego też przed rozpoczęciem promocji należy opracować strategię reklamową, dzięki której poprzez serię kampanii reklamowych, czyli inaczej lejka reklamowego uda się pozyskać klienta nastawionego na kupno oferowanego produktu bądź usługi.

Skuteczny lejek reklamowy składa się zazwyczaj z 3 etapów:

  • świadomość – znajduje się na samej górze ścieżki reklamowej, a jego celem jest zwiększenie świadomości własnej marki pośród odbiorców reklam, dzięki czemu budujemy swoją rozpoznawalność i wiarygodność
  • remarketing zaangażowania - celem tego etapu jest informowanie o istnieniu oferowanych produktów lub usług w głowach odbiorców
  • remarketing w witrynie – czyli ostatni etap, którego zamiarem ma być zwiększenie sprzedaży, a także liczby potencjalnych klientów poprzez zaangażowanie osób, które już odwiedziły Twoją witrynę. To właśnie kierując reklamy na osoby, które już oglądały Twoje produkty bądź usługi, dajesz sobie szansę na znacznie korzystniejszy współczynnik zaangażowania i konwersji z kampanii reklamowych.

Realizowanie kampanii reklamowych bez systematycznego nadzoru

Drugim niezwykle istotnym błędem, jaki jest popełniany przez reklamodawców to brak zarządzania kampaniami po ich uruchomieniu, czyli ustawienie kampanii, a dalej niech się dzieje, co chce. Skuteczność takiej kampanii od momentu jej uruchomienia będzie systematycznie spadać. Może pojawić się zmęczenie użytkownika, tą samą ciągle wyświetlaną mu reklamą, co zamiast promować firmę, osiągnie skutek odwrotny do zamierzonego, a taka sytuacja spowoduje zmniejszenie zwrotu z wydatków na reklamę.

Złotym środkiem na uzyskanie dobrych wyników dzięki reklamie jest stała analiza i nadzór nad kampanią. Na podstawie takiej analizy dokonujemy zmian we wszystkich elementach kampanii.

Niedocenianie reklam remarketingowych

Jeśli nie wyświetlasz reklam dla odbiorców z remarketingu marnujesz zwyczajnie swoje pieniądze. Kampanie reklamowe oparte na przypominaniu o sobie to świetny sposób na ponowne zaangażowanie osób. Osoby które odwiedziły witrynę, obejrzały określony produkt lub usługę otrzymują informację, że oferta jest nadal dostępna i zachęcamy takie osoby do zakończenia określonych działań, takich jak zakup lub rejestracja w serwisie.

Rozwiązaniem tego może być użycie krótkiego okresu listy odbiorców na przykład 5-dniowego i zastosowania kilku warunków z wykluczeniem osób, które już dokonały zakupy czy też innej formy konwersji, która jest przez nas oczekiwana i miała już miejsce.

Brak stosowania referencji w reklamach

Dysponujesz pokaźną pulą opinii klientów na temat swoich produktów lub usług? Dlaczego by z nich nie skorzystać w reklamach? No właśnie, jeśli nie korzystasz z opinii klientów w swoich reklamach, nie korzystasz z jednego z typów reklam o najwyższej konwersji.

Referencje działają doskonale na etapie kampanii remarketingu w witrynie, a to dlatego że osoby odwiedzające Twoją stronę są już w trakcie podejmowania decyzji o zakupie. Korzystając z referencji w tekście samej reklamy stworzysz dowód, który buduje pewność i zaufanie, których potrzebują Twoi odbiorcy docelowi, aby stać się Twoimi klientami.

Uruchamianie reklam na FB z uciętymi opisami

Bardzo często spotykany błąd w kampaniach reklamowych na Facebooku to zbyt długi opis, który zostaje ucięty podczas wyświetlania reklamy. Odbiorcy reklam widzą wtedy niepełne zdanie, a przez to nie mogą oni właściwie zrozumieć jego kontekstu, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia skuteczności takiej reklamy i sprawia, że wygląda ona po prostu mało profesjonalnie.

Co zrobić? Rozwiązanie jest bardzo proste, a mianowicie korzystaj z podglądu reklamy, aby zobaczyć jak będzie ona wyświetlana.

Nieużywanie podobnych odbiorców

Zdarza się, że kierowanie kampanii reklamowych na podobnych odbiorców jest traktowane po macoszemu lub zwyczajnie pomijane i nie przykłada się temu należytej uwagi. Takie grupy odbiorców są najbardziej zaawansowanym typem odbiorców dzięki czemu pozwalają na odnalezienie nowych potencjalnych klientów, którzy są podobni do odbiorców właściwych.

Twoi dotychczasowi klienci są najbardziej wartościowymi, więc budowanie bazy odbiorców na ich podstawie jest świetnym rozwiązaniem, o którym nie należy zapominać.

Podsumowanie

Jak widzisz podczas tworzenia reklam należy wziąć pod uwagę całkiem sporą, możliwą do popełnia ilość błędów, które sprawiają, że kampania zamiast zarabiać będzie wyłącznie generować niepotrzebne koszty.

Choćby nie wiem na jak popularnej platformie miała pojawić się reklama, wyświetlanie jej bez żadnego planu oraz opieki nad nią bez odpowiedniego specjalisty nic nie da. Coraz więcej firm oraz dużych agencji marketingowych, co może być zaskoczeniem dla wielu osób, zleca na zewnątrz prowadzenie kampanii reklamowych czy to na Facebooku czy też w Google ekspertom od marketingu internetowego, więc drogi czytelniku jeśli zainteresowany skutecznymi kampaniami PPC lub poradami to pisz śmiało na podany poniżej mój adres mailowy.

michal@kiwilab.pl

Michał Martyniuk
Jestem właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Specjalizuje się w Growth Marketingu, którego celem jest generowania potencjalnych klientów. Realizuje projekty SEO i PPC z wykorzystaniem analizy danych oraz zastosowaniem najnowszych technologii. Realizuje kampanie Pay Per Click za pośrednictwem takich kanałów jak Google, Facebook, Twitter i LinkedIn. Zajmuję się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Do tej pory zrealizowałem oraz brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO.