Do kogo kierować kampanie reklamowe? Określanie odbiorców w oparciu o dane z Google Analytics

22/09/2019
  • Czas czytania: 8 min
5,0 rating
5 (1 ocena)
Kiedy chcesz dowiedzieć się kim są Twoi potencjalni klienci poszukiwanie i zbudowanie docelowych person jest zdecydowanie bardzo pomocne. Nie każdy jednak ma wystarczającą ilość czasu oraz budżetu, aby takie poszukiwania przeprowadzić. W tym momencie z pomocą przychodzi nieodzowne i bez wątpienia pomocne narzędzie jakim jest Google Analytics, a także narzędzia służące do analizy social media jak na przykład Facebook Insights, LinkedIn Insights czy Twitter Insights. My skupimy się dziś jednak właśnie na pierwszym z nich. Czytając nasz artykuł dowiesz się w jaki sposób utworzyć najlepszą listę odbiorców na potrzeby promocji swoich towarów i usług.
Mając poprawnie podpięty do swojej strony internetowej Google Analytics praktycznie wszystkie niezbędne dane posiadasz już dostępne, natomiast sztuką jest jednak odpowiednie ich wyciągnięcie oraz wysnucie właściwych wniosków, co może brzmieć dla wielu niedoświadczonych osób banalnie, ale zapewniamy Was, że zdecydowanie tak nie jest.
W artykule nie będziemy zagłębiać się w kwestie techniczne tworzenia list remarketingowych, bo w tym przypadku nie chodzi akurat o to, a skupimy się jak już zostało to wspomniane na nakreśleniu, kto powinien być naszym odbiorcą i na kogo powinniśmy kierować swoje działania marketingowe.
Na początku zacznijmy od ustalenia tego jaka grupa odbiorców powinna być Twoim celem. Warto pamiętać, że każdy biznes jest inny. Każdy sposób prowadzenia biznesu również jest inny. Konkurenci działający w Twojej branży w pierwszej chwili może się wydawać nie specjalnie się różnią od Twojej działalności i tym samym mogą mieć taką samą grupę docelową, ale często tak nie jest. Tym samym każda docelowa grupa odbiorców będzie inna i czasem będzie się różniła jedynie niewielkimi niuansami. Szczerze mówiąc targetowanie nie jest tak proste jak się wydaje i nierzadko wyniki takich analiz mogą Cię bardzo zaskoczyć po wydedukowaniu tego kto powinien być Twoim targetem.
Artykuł ten jednak nie jest o tym, że określenie grupy odbiorców jest niemożliwe, ponieważ dobrą wiadomością jest to, że istnieje wiele sposobów, narzędzi oraz danych, dzięki którym ustalimy do kogo kierować swoją ofertę. Przykładowo oferując usługę B2B musimy wiedzieć czy ma to być osoba z działu HR czy może jednak CEO firmy? Czy ma to być osoba mieszkająca we Wrocławiu czy też w promieniu 30 km od Krakowa? Czy ma to być osoba, która już kupiła produkt w naszym sklepie internetowym czy też nigdy wcześniej nawet nas nie odwiedziła? A może jest to kombinacja wszystkich tych założeń? Trzeba jednak pamiętać, że zwyczajnie nie jest możliwe zbudowanie idealnej grupy odbiorców i zawsze znajdzie się coś do poprawy.

A więc Google Analytics i jakie dane można wykorzystać do tworzenia list odbiorców

Przejdźmy zatem do Google Analytics, które to narzędzie jak już wspomnieliśmy na początku będzie przydatne do określenia naszej potencjalnej listy odbiorców. Odwiedźmy zatem sekcję pozyskiwaniecały ruchwitryny odsyłające i sprawdźmy z jakich stron pochodził ruch trafiający na naszą witrynę oraz jaki był to ruch, czyli czy na przykład pojawiły się z niego realizacje naszych ustawionych celów. Na podstawie otrzymanych danych możemy utworzyć kierowanie reklam w oparciu o to skąd pochodził ruch i na przykład wykorzystać taką listę w Google Ads w sekcji Placement.

Google Analytics witryny odsyłające

Kolejna sekcja w Google Analytics jaką warto odwiedzić to odbiorcyzainteresowaniaprzegląd. W sekcji tej znajdziemy dane na temat tego jakie kategorie użytkowników weszły do tej pory w interakcję z naszą witryną.

Zwróćcie uwagę na wartości procentowe na samej górze tabel, które mają kolor szary. Wartości te mówią nam jaką ilość użytkowników odwiedzających naszą stronę udało się zdefiniować, a to w oparciu o to czy użytkownik był zalogowany do swojego konta Google, a także czy podał prawdziwe dane. Tak więc powyższe dane nie należy brać jako wyznacznik jeden do jednego, a raczej jako sugestię. Oczywiście im wartości procentowe będą wyższe tym w większym stopniu ta sugestia będzie prawdziwa. Zagłębiając się bardziej w konkretny segment możemy zobaczyć, które kategorie użytkowników miały najlepsze dla nas wyniki, jaki jest ich wiek, a także płeć.

Google Analytics zainteresowania kategorie
Informacje te możemy wykorzystać nie tylko do utworzenia określonej grupy odbiorców na którą będziemy kierować reklamy, ale również do opracowania strategii naszej promocji i na przykład utworzenia reklam dedykowanych do osób, które są fanami podróży, filmów, itp.

Wspomniane wcześniej wiek czy płeć użytkowników to tylko dwie z wielu dostępnych metryk, jakie możemy sprawdzić w tej sekcji Google Analtyics. Lista jest dużo dłuższa i znaleźć na niej możemy jeszcze między innymi:

  • kontynent
  • kraj
  • województwo
  • miejscowość
  • język
  • przeglądarka
  • system operacyjny
  • typ użytkownika

 

Możemy wiedzieć co użytkownicy lubią, ale nie wiemy czego tak naprawdę oczekują

W przypadku, kiedy na swojej stronie internetowej posiadamy wbudowaną wyszukiwarkę możemy dowiedzieć się czego użytkownicy oczekują poprzez sprawdzenie zapytań w nią wpisywanych. Zaglądamy tym razem do sekcji zachowaniewyszukiwanie w witryniewyszukiwane hasła.

google analytics wyszukiwane hasła
Możemy się bardzo zdziwić jakie zapytania trafiają do wyszukiwarki w odniesieniu do tego, co uważaliśmy za najbardziej poszukiwany produkt czy usługę. Tak więc zakładając w ciemno, że użytkownicy będę szukać w naszym sklepie czarnej bluzy może okazać się błędne i na podstawie danych okaże się, że jednak upatrzyli sobie najczęściej bluzę, ale w kolorze czerwonym.
Warto też mieć na uwadze to, że w różnych regionach kraju używa się innych określeń na te same produkty/usługi, czyli coś na zasadzie, kiedy osoby z Krakowa wychodzą “na pole” natomiast osoby w innych regionach Polski wychodzą “na dwór”. I tak pozostając przy Krakowie mieszkańcy tego miast powiedzą, że na choince wieszają bańki, a w pozostałych regionach kraju są to bombki.
Jak taka analiza może nam się przydać przy tworzeniu listy odbiorców? Ano tak, że tworząc taką listę możemy określić jej warunki w oparciu o wyszukiwanie w witrynie określonej frazy.
Google Analytics listy odbiorców

Podsumowując

Określenie właściwej grupy docelowej może nie jest jedynym kluczem do sukcesu, ale z pewnością jest jednym z kilku w całym pęku kluczy jakie posiadamy. Jest to często pomijana kwestia albo traktowana bardzo marginalnie, a to już jest dużym błędem, jeśli zależy nam na odniesieniu sukcesu w promocji naszej firmy oraz na tym, aby nie marnować budżetu przeznaczonego na kampanie marketingowe.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Michał Martyniuk
Michał Martyniuk
Z marketingiem internetowym jest mi po drodze od roku 2010. Realizuje kampanie Pay Per Click za pośrednictwem m. in. takich kanałów jak Google Ads, Facebook, Twitter, Quora, LinkedIn. Zajmuje się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Do tej pory zrealizowałem oraz brałem udział w łącznie niemalże 300 projektach PPC i SEO.

Podobne wpisy