facebook live

8 propozycji jak wykorzystać Facebooka Live w marketingu

Facebook Live jest narzędziem, które pozwala na szybki i naturalny kontakt ze swoimi widzami, a transmisja prowadzona na żywo jest właśnie jedną z lepszych form takiej interakcji. Używając tej opcji możesz sprawnie kontaktować się z widzami, a co za tym idzie budować społeczność odbiorców Twoich filmów i dotrzeć do najbardziej zainteresowanych osób.

Tyle tytułem wstępu, a z tego artykułu dowiesz się jak korzystać z Facebooka Live na rzecz działań marketingowych.

Dlaczego Facebook Live jest tak istotny dla reklamodawców?

Facebook chce, aby właściciele stron i reklamodawcy za pośrednictwem przekazu wideo skupiali się na tworzeniu treści, które są oryginalne, angażują widzów i mają długi czas wyświetlania, zwłaszcza jeśli oglądanie trwa co najmniej 3 minuty. To ostatnie jest istotne dlatego, ponieważ Facebook zwyczajnie chce, aby użytkownicy pozostali na platformie jak najdłużej.

Odpowiednio zaplanowana transmisja na Facebooku to doskonały sposób na dzielenie się przemyślanymi oraz treściami, które angażują widzów. Używanie transmisji wideo wymaga przemyślenia i zaplanowania, aby upewnić się, że przekazywany materiał będzie niósł wartość dla widzów. Oto jak zacząć tworzyć strategię wideo na żywo na Facebooku dla swojej firmy.

1. Określ odbiorców swoich transmisji wideo

Nie tworzysz treści dedykowanych na potrzeby Facebook Live tylko po to, aby sam Facebook był zadowolony, ale musisz również, co chyba istotniejsze, zapewnić wartość dla swojej publiczności. I tutaj pojawia się moment, kiedy powinieneś określić do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem na żywo. Poświęć trochę czasu, na analizę w celu zidentyfikowania ludzi, do których będziesz mówić. W tym momencie pomocne mogą okazać się moje artykuły na temat tego do kogo kierować kampanie reklamowe:

2. Zdecyduj jakie są cele biznesowe Twoich transmisji

Tak jak w przypadku wszystkiego, co jest tworzone w mediach społecznościowych, tak samo każda prowadzona i zamierzona transmisja Facebook Live powinna służyć konkretnemu celowi. Musisz sobie odpowiedzieć na jedno bardzo ważne pytanie „Co chcę osiągnąć za pomocą swoich transmisji na żywo?”.

Informacje na temat tego, kim jest Twoja grupa docelowa i jak długo oglądają oni Twoje wideo, są dostępne w Facebook Analytics. Dowiedz się z udziałem swoich publikacji przy okazji jakich treści ludzie potrafią się angażować oraz gdzie tego zaangażowania podczas transmisji wideo brakuje. Wykorzystaj te informacje, aby ulepszyć swoje transmisje wideo i dzięki temu zbuduj świadomość marki dla swojej firmy, produktu bądź usługi.

Co bardzo istotne pamiętaj, że nie zawsze istotne jest to ile osób ogląda wideo, ale to ile z nich się angażuje. 100 odsłon z zaangażowaniem na poziomie 5 osób nie będzie tak wartościowe, jak 50 odsłon z zaangażowaniem na poziomie 10 osób, które na przykład komentują podczas transmisji.

Przykładowe cele biznesowe transmisji wideo:

  • generowanie leadów - przekaz na żywo może pomóc kreować Cię jako eksperta w Twojej dziedzinie, czyniąc Cię tym samym najlepszym wyborem dla klienta do otrzymania niezbędnego dla niego produktu lub usługi
  • uzyskiwanie dochodu poprzez:
    • sponsoring płatny – jest duża szansa, iż inne marki będą prawdopodobnie chciały współpracować z Tobą, aby dzielić się swoją ofertą wśród Twojej publiczności, co pozwoli na generowanie przychodów dla Twojej firmy
    • partnerstwo - pobierania prowizji za promowanie produktów lub usług partnerów na rzecz Twojej społeczności
    • promocję towarów - możesz łatwo zbudować społeczność offline i mieć ludzi promujących Twoją markę w realnym życiu
    • sprzedaż produktu lub usługi - możesz promować swoje produkty i usługi wśród widzów, dostarczając cennych informacji bezpośrednio związanych z Twoją ofertą

3. Sprecyzuj, jaki rodzaj materiału wideo udostępniać widzom

W momencie kiedy już w nieco bardziej zaawansowanym stopniu poznasz swoją publiczność, zastanów się nad tym, jakiego rodzaju treści byłyby dla nich interesujące, a także jak najlepiej dostarczyć te informacje oraz kiedy taki przekaz na żywo powinien mieć miejsce. Poniżej kilka pomysłów transmisji na żywo, które możesz tworzyć:

  • tutoriale – prezentowanie widzom, w jaki sposób zrobić coś związanego z Twoją branżą nie tylko prezentuje Twoją wiedzę, ale także sprawia, że transmisje na żywo oraz Twoje zasoby internetowe (strona, blog, profile społecznościowe) mogą posłużyć im jako źródło wielu dodatkowych informacji na ten temat
  • wywiady z gośćmi - dają one możliwość współpracy z innymi i dzielenia się z publicznością swoją historią i wiedzą. Goście mogą dać widzom inne spojrzenie na temat związany z Twoją branżą, a także pomóc w dzieleniu się i promowaniu Twoich audycji
  • newsy z branży – dzielenie się ze swoją społecznością wiadomościami branżowymi to świetny sposób, aby Twoja publiczność była na bieżąco z tym, co dzieje się i zmienia w Twojej branży

4. Nie bój się produkcji wideo

Marketerzy mają często strach przed technologią lub zwyczajnie brak im umiejętności technicznych, co powstrzymuje ich przed robieniem filmów wideo, a tak naprawdę potrzebne są tylko trzy rzeczy:

  • kamera internetowa
  • mikrofon
  • dobrej jakości połączenie internetowe

Najważniejsze w przypadku transmisji na żywo jest to, aby widzowie mogli Cię zobaczyć i usłyszeć. Wszystko inne jest po prostu dodatkiem.

5. Zaplanuj swoją transmisję

Tak samo jak w przypadku poszczególnych stacji telewizyjnych, doskonale wiemy w jakich godzinach pojawi się główne wydanie programu z informacjami bieżącego dnia i możemy mówić o rutynie, tak samo w przypadku własnych transmisji wideo warto jest w tym samym czasie, na przykład co tydzień prowadzić transmisję. Pomaga to w budowaniu lojalności wśród swojej społeczności, czego pragnie również algorytm Facebooka.

transmisja wideo facebook

Planując transmisję w Facebook Live upewnij się, że wybrałeś odpowiednio chwytliwy tytuł i opis oraz dodałeś odpowiednie znaczniki. Jeśli planujesz przy okazji swojej transmisji wideo mieć jakiegoś gościa, koniecznie oznacz go i jego profil/stronę, z którą jest związany, dzięki czemu zmaksymalizujesz oglądalność.

6. Promuj swoje wideo

Kiedy już zaplanujesz korzystanie z Facebooka Live na pewno będziesz chciał, aby Twoje audycje były widoczne wobec pożądanej przez Ciebie społeczności. Oto kilka wskazówek, które dadzą Ci więcej możliwości oglądania Twoich transmisji na żywo:

  • stwórz wydarzenie na Facebooku
  • ogłoś swój przekaz na żywo za pomocą bota Messengera
  • promuj swoje transmisje na innych kanałach społecznościowych
facebook wydarzenie

7. Zoptymalizuj swoje nagranie po transmisji na żywo

Po zakończeniu prowadzonej transmisji na żywo zoptymalizuj powtórkę nagrania na potrzeby wykorzystania w przyszłości. Na samym początku zacznij od napisania odpowiedniego tytułu i zaktualizowania wiadomości, a następnie dodaj miniaturkę oraz odpowiednie tagi. Możesz wybrać opcję, aby Facebook automatycznie generował napisy do nagrania i nawet jeśli nie będą one perfekcyjnie pasować to zawsze lepiej jest je mieć niż nie. W sekcji wideo na Facebooku dodaj powtórkę nagrania do playlisty, która pozwoli Ci organizować filmy w odpowiednie grupy.

8. Wykorzystaj swoje nagranie z Facebook Live na innych platformach

Co jest wspaniałe w każdej transmisji wideo? To, że każdy taki film to kolejna porcja treści możliwa do wykorzystania w marketingu na przykład jako:

  • wstawki dźwiękowe do użytku dla GIF-ów, obrazów, Instagram Stories, klipów informacyjnych i innych materiałów
  • film na potrzeby marketingu e-mailowego
  • wideo na swojej stronie lub blogu
  • podcast, ponieważ nie wszyscy Twoi odbiorcy znajdą czas, aby obejrzeć wideo, ale odsłuchać podcast już tak

Podsumowanie

Facebook Live to forma promowania się, która pozwala być stale obecnym pośród swoich widzów i dzielić się aktualnymi wiadomościami, prowadzić z nimi rozmowy i nie tylko. Taka forma dostarczania treści może dać widzom bardzo wiele pożądanej wartości oraz umożliwić nawiązanie bezpośredniego kontaktu z Tobą. Pamiętaj także, aby podczas prowadzenia transmisji na żywo starać się budować zaangażowanie swojej społeczności na przykład poprzez ich komentarze.

Michał Martyniuk
Jestem właścicielem marki Divloy, która powstała na bazie zdobywanego od 2010 roku doświadczenia w marketingu internetowym. Specjalizuje się w Growth Marketingu, którego celem jest generowania potencjalnych klientów. Realizuje projekty SEO i PPC z wykorzystaniem analizy danych oraz zastosowaniem najnowszych technologii. Realizuje kampanie Pay Per Click za pośrednictwem takich kanałów jak Google, Facebook, Twitter i LinkedIn. Zajmuję się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych. Do tej pory zrealizowałem oraz brałem udział w ponad 300 projektach PPC i SEO.