Jak działa Keyword Surfer, SEO wtyczka do przeglądarki Chrome? Opinia content marketera

5 dni temu (aktualizacja: 6 dni temu)
  • Czas czytania: 9 min

Surfer SEO to narzędzie, które w ciągu ostatniego roku podbiło serca wielu polskich seowców. Jeśli jeszcze nie słyszałeś o tej aplikacji, koniecznie się jej przyjrzyj – dzięki niej otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące optymalizacji strony na interesujące Cię słowa kluczowe. Wykorzystując metodologię data-driven, program przeprowadza gruntowną analizę wyników wyszukiwania, prezentując czynniki mające wpływ na wysoką pozycję strony na konkretną frazę. Twórcy Surfera to bardzo kreatywni goście – pod koniec października wypuścili całkowicie darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome – Keyword Surfer. Jak działa ta wtyczka i czy to kolejne must have skutecznego pozycjonera? Poznaj subiektywną opinię content marketera.

Do czego służy Keyword Surfer? Zastosowanie i funkcje rozszerzenia do Chrome

Wtyczka Keyword Surfer pomaga w analizie wyników wyszukiwania pojawiających się na dane zapytanie. Po wpisaniu dowolnej frazy i uruchomieniu wtyczki na stronie wyszukiwarki Google zobaczymy dodatkowe informacje:

  • Średnią miesięczną liczbę wyszukań słowa kluczowego, którym się posługujemy,
  • Listę fraz synonimicznych/podobnych do naszego zapytania,
  • Wyrażenia powiązane z naszym słowem kluczowym,
  • Liczbę wartościowych linków prowadzących do domen pojawiających się w SERP-ach oraz estymowany ruch generowany przez uzyskiwaną pozycję,
  • Wykresy wskazujące na korelację (lub jej brak) między liczbą backlinków a widocznością strony w rankingu Google.

keyword surfer dodatek do Chrome

Dane pokazywane przez rozszerzenie od SurferaSEO nie należą do tajemnych – można je pozyskać dzięki innym narzędziom, np. frazy podejrzymy w planerze słów kluczowych Google, linki w Ahrefsie, a estymowany ruch w Ubersuggest. Wtyczka bardzo ułatwia przeprowadzanie analizy wyników wyszukiwania, ponieważ większość potrzebnych informacji podejrzymy wprost w wyszukiwarce.

Na pierwszy rzut oka dodatek Keyword Surfer wydał mi się bardzo przydatny w codziennej pracy content marketingowca oraz szczególnie copywritera. Nie każdy twórca treści ma dostęp do płatnych narzędzi pokazujących konkretne statystyki popularności słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Przyjrzyjmy się bebechom wtyczki SEO do Chroma.

Keyword Surfer – instalacja rozszerzenia

Keyword Surder to wtyczka do przeglądarki Chrome. Pobierzesz ją z oficjalnego sklepu Google Play – https://chrome.google.com/webstore. Wystarczy kliknąć przycisk dodawania rozszerzenia i poczekać, aż się uruchomi. Następnie czeka nas szybka konfiguracja dodatku już z poziomu przeglądarki Google.

keyword surfer wtyczka SEO

  • Wybierz lokalizację/rynek/wersję językową przeglądarki, dla której wtyczka ma określać średnią miesięczną popularność fraz.
  • Zaznacz, czy w SERP-ach mają pojawiać się informacje o backlinkach i estymowanym ruchu domeny.
  • Określ, czy chcesz widzieć globalne statystyki popularności fraz.

Gotowe! W każdym momencie możesz zmienić ustawienia wtyczki – po prawej stronie wystarczy kliknąć ikonę zębatego koła.

Jak wyłączyć rozszerzenie Keyword Surfer?

Wtyczkę można wyłączyć na 2 sposoby:

  • Przesuń fioletowy suwak znajdujący się nad tabelką Similar keywords w prawej kolumnie strony wyników wyszukiwania. Logo Surfera zostanie w wyszukiwarce, ale dodatek nie będzie pokazywał danych z SERP.
  • W ustawieniach Google Chrome znajdź zakładkę Rozszerzenia, a następnie odszukaj wśród zainstalowanych wtyczek Keyword Surfer. Przesuń suwak, aby dezaktywować dodatek.

Kiedy już wszystko mamy zainstalowane, zabieramy się za testowanie rozszerzenia.

Korzystanie z wtyczki Keyword Surfer – opinia content marketera

Rozpoczynając pracę nad tekstami dla klientów, w pierwszym kroku zwykle korzystam z wyszukiwarki Google – w TOP10-TOP20 poszukuję inspiracji na tematy, wychwytuję frazy, sprawdzam, co słychać u najlepszej konkurencji. Następnie oceniam trudność i potencjał słów kluczowych w dedykowanych narzędziach. Na tym etapie przygotowywania treści dodatek do Chrome od Surfera SEO wydaje się nieoceniony – już z poziomu SERP-ów otrzymuję informację o popularności interesującego mnie hasła.

Dokładność miesięcznej liczby wyszukań prezentowanej przez Keyword Surfer

Zanim popadłam w zupełną euforię, postanowiłam zweryfikować, czy dane o statystykach słów kluczowych są dokładne. Przetestowałam kilka fraz, sprawdzając ich wyniki w Ubersuggest i Senuto. Każde z narzędzi do keyword researchu korzysta z nieco innego algorytmu, choć z pewnością w większości prezentowane informacje pochodzą z planera słów kluczowych.

keyword surfer narzędzie seo

Porównanie wyników testowanych fraz (średnia miesięczna liczba wyszukań)

SEO

  • Wtyczka: 18 100
  • Ubersuggest: 18 100
  • Senuto: 14 800

Pozycjonowanie

  • Wtyczka: 6 600
  • Ubersuggest: 6 600
  • Senuto: 6 600

Kot

  • Wtyczka: 0
  • Ubersuggest: 201 000
  • Senuto: 246 000

Nietoperz

  • Wtyczka: 18 100
  • Ubersuggest: 40 500
  • Senuto: 18 100

Content marketing

  • Wtyczka: 3 600
  • Ubersuggest: 2 900
  • Senuto: 3 600

Buty zielone na obcasie

  • Wtyczka: –
  • Ubersuggest: 20
  • Senuto: 50

Patrząc na te zestawienia, mam kilka obserwacji:

  • Ubersuggest korzysta z nieco innego mechanizmu do określania statystyk fraz, dane są aktualizowane na bieżąco, co widać po wykresach pojawiających się w programie,
  • Wtyczka Surfera nie radzi sobie z zapytaniami mało popularnymi, long tailowymi,
  • Ciekawą anomalią jest fraza kot, dla której rozszerzenie nie pokazuje żadnych danych.

Ocena końcowa: moim zdaniem przeprowadzając wstępny i szybki research fraz bezpośrednio w wyszukiwarce, można zaufać statystykom Keyword Surfer. Podejrzewam, że trendy popularności między słowami kluczowymi zostaną zachowane, więc nawet jeśli dane nie będą się zgadzać, to różnice w popularności fraz pozostaną. Mam też nadzieję, że twórcy wtyczki cały czas będą ją usprawniać.

Estymowany ruch i liczba backlinków

Bardzo ciekawe metryki, które pozwalają błyskawicznie zorientować się, czy wysokie miejsce w SERP to zasługa contentu, czy może jednak linków. SurferSEO posiada własną metodologię oceny odnośników prowadzących do domen, więc z pewnością dostrzeżemy różnicę, jeśli korzystamy np. z Ahrefsa. Jak dla mnie, content marketingowca to duża podpowiedź – niezadowolonemu z efektów mojej pracy klientowi mogę powiedzieć, że w tej branży i na takie frazy przewaga tkwi w linkach.

keyword surfer wtyczka seo do chrome

Sekcja Similar keywords

Rozszerzenie przygotowuje nam listę 10 fraz powiązanych z naszym zapytaniem. Wtyczka analizuje słowa kluczowe występujące na stronach pojawiających się w TOP20 na hasło, które wpisaliśmy do Google. Wskaźnik similarity określa stopień powiązania propozycji z naszą frazą. Obliczany jest bardzo prosto – 10% podobieństwo oznacza, że wyrażenie wystąpiło na 2 z 20 domen.

keyword surfer seo narzędzie

Do czego przyda się taka wiedza copywriterowi? Oczywiście do rozbudowania artykułu o frazy, które najlepsi użyli w tekstach rankujących najwyżej.

Sekcja Related search

To lista fraz, które Google podpowiada jako wyszukiwania podobne do naszej frazy na dole strony wyników wyszukiwania. Jaką nową wartość dodaje wtyczka Surfer? Otrzymujemy informacje o popularności słów kluczowych powiązanych z naszym zapytaniem i nie musimy korzystać z zewnętrznych narzędzi, by sprawdzić średnią miesięczną liczbę wyszukań.

seo narzędzie keyword surfer

Wykresy korelacji backlinków z widocznością stron

Poniżej listy z podobnymi słowami kluczowymi w bocznym sitebarze wyszukiwarki zobaczymy dwa kolorowe wykresy obrazujące występowanie (lub też nie) korelacji pomiędzy liczbą linków zwrotnych prowadzących do domeny a jej widocznością.

keyword surfer wtyczka chrome

Co nam dają wykresy? Informację, czy należy zadbać o rozbudowanie profilu linków. Niestety super content nie obroni się sam, kiedy konkurencja mocno stawia na pozyskiwanie odnośników z zewnętrznych serwisów.

Keyword Surfer od Surfera SEO – podsumowanie

Przeszliśmy przez wszystkie funkcje wtyczki Keyword Surfer, która znacząco ułatwia analizowanie wyników wyszukiwania pod kątem przygotowania treści na stronę www. Od razu uzyskujemy dane o popularności fraz, listy powiązanych słów kluczowych, informacje o szacunkowym ruchu i potencjale linkowania zewnętrznego. To źródło cennych statystyk, a przyda się szczególnie tym, którzy w codziennej pracy nie mają dostępu do płatnych narzędzi oferujących podobne zestawienia.

Wielką zaletą tej wtyczki jest dostęp do danych bezpośrednio z wyników wyszukiwania – wyspecjalizowane aplikacje dostarczają wnikliwej analizy konkretnego obszaru działań SEO, ale nie sprawdzają się do szybkiego przeglądu SERP. Ja osobiście preferuję kombo programy, dzięki którym wszystko sprawdzę w jednym miejscu. Oszczędność czasu szczególnie w pracy na etacie nad wieloma projektami to nieoceniona zaleta. Jednym słowem – warto przetestować Keyword Surfer i korzystać z niej do szybkiej analizy aktualnej sytuacji w rankingu Google.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Joanna Bagrij
Joanna Bagrij
Content marketerka związana z copywritingiem i redakcją tekstów od 2013 r. Pisze, poprawia, optymalizuje, analizuje treści na strony internetowe. Doskonali się w zakresie content experience i UX.

Podobne wpisy