Jak odfiltrować SPAM w Google Analytics?
Narzędzie Google Analytics jest wykorzystywane do analizy danych związanych z witryną internetową, natomiast znajdujące się w nim dane nierzadko zawierają ruch typu spam, wyłącznie zaśmiecając nam rzeczywisty obraz. Bardzo ważne jest jednak, aby posiadać „czyste dane”, które faktycznie będą odzwierciedlały dane powiązane z realny ruchem w serwisie.
Żebyśmy mieli jasność, ruch spamowy nie jest rzeczywistym ruchem na stronie, a fałszywym żądaniem ruchu wysyłanym przez pewnego rodzaju bota. No ale, fałszywe czy nie, pojawią się one i tak niestety w naszym raporcie.
Jak wygląda SPAM w Google Analytics?
Spam znajdujący się w statystykach GA zdołamy odnaleźć między innymi w sekcji Pozyskiwanie – Cały Ruch – Witryny odsyłające. Oczywiście nie jest to jedyne miejsce, w którym zlokalizujemy te dane, ale we wspomnianej sekcji oprócz spamu będziemy mogli ujrzeć również „prawdziwe” źródła ruchu jak chociażby facebook.com, google.com, linkedin.com, itp.
Cała sztuka polega na tym, aby we właściwy sposób odróżnić ruch ze źródeł typu spam powodowany przez boty od źródeł „prawdziwych”.
Tworzenie filtra wykluczającego SPAM
Odfiltrowywanie spamu jest czynnością, która powinna być wykonywana stale, a to dlatego że mając przygotowany filtr w oparciu o zadeklarowane wcześniej źródła, będzie on nieaktualny w momencie, kiedy pojawią się nowe źródła spamowe, które to powinny być dodane do przygotowanego wcześniej filtru.
Pierwsza czynność, którą powinniśmy wykonać to zaznaczenie opcji wykluczenie wszystkich działań znanych robotów, która znajduje się w sekcji Administracja – Ustawienia widoku.
Dzięki wybraniu tej opcji ruch spamowy zostanie wykluczony automatycznie z naszych danych, ale nie jest to gwarancja 100%, że cały taki ruch zostanie usunięty. Stąd też niezbędne jest podjęcie działań nieco bardziej manualnych z naszej strony i to jest właśnie moment, w którym pojawiają się filtry.
Przechodzimy zatem do sekcji Administracja – Filtry i wybieramy dodaj filtr. W rozwijanym polu wyklucz mamy do dyspozycji całe mnóstwo możliwości filtrowania między innymi po adresie IP, kraju, przeglądarce, źródle kampanii czy nazwie hosta.
Po wybraniu z rozwijanej listy źródło kampanii w polu wzorzec filtra możemy zacząć wpisywać źródła, na które natrafiliśmy w sekcji witryny odsyłające i które mogą wydać nam się źródłem typu spam. Bardzo istotne jest, aby robić to z niezwykłą starannością i nie wykluczyć czegoś, co jednak może być dla nas istotne, jeśli nie teraz to w przyszłości.
Wracając jeszcze do konieczności ciągłej aktualizacji, istnieje jednak jeden filtr, którego można użyć i który może rozwiązać na dobre problem ze spamem. Jest to filtr zakładany na hosta, a o tym możecie przeczytać już w naszym artykule filtr uwzględniają nazwę hosta który został opublikowany już jakiś czas temu.